Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stranden720

Magnesiumanoder i östersjön

Rekommendera Poster

Såg idag att det satt nya magnesiumanoder på drevet.  Båten är inköpt i vintras och jag har inte märkt detta. Bör jag byta till aluminium för bräckt vatten då jag kör mestadels öregrund-stockholm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ja, du bör byta till aluminiumanoder om det finns till ditt drev. Annars till zink. Magnesium räcker troligen inte över hela sommaren. När dom är helt borta så finns stor risk för att drevet blir angripet.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Ja, du bör byta till aluminiumanoder om det finns till ditt drev. Annars till zink. Magnesium räcker troligen inte över hela sommaren. När dom är helt borta så finns stor risk för att drevet blir angripet.

Ingemar

Då beställer jag det . Tack. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här uppe i Bottenviken är magnesium perfekt. Måste visserligen bytas varje år, men innebär att drevet inte drabbas av någon oxid/korrosion överhuvudtaget. Vi har dock väldigt lite salt i vårt bräckvatten. Det är väl klart saltare nere omkring Stockholms skärgård. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Flippermannen:

Här uppe i Bottenviken är magnesium perfekt. Måste visserligen bytas varje år, men innebär att drevet inte drabbas av någon oxid/korrosion överhuvudtaget. Vi har dock väldigt lite salt i vårt bräckvatten. Det är väl klart saltare nere omkring Stockholms skärgård. 

Då har jag en uppsättning här åt dig 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stranden720:

Då har jag en uppsättning här åt dig 😃

Du är snäll!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...