Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tewski

Nidelv 24- Akter soffan så härlig! VS Skilsö 24, Joda 24 etc

Rekommendera Poster

Hej Vänner.

 

Med risk att detta har tagits upp 100 gånger förut här på forumet..

Jag vill bestämt köpa mig en Nidelv 24 (Med U-soffa).

Det som är avgörande är framför allt för att det är så bra sittbrunn (u-soffan) och sällskapsyta.

Dock hittar jag inte riktigt rätt förutsättningar på blocket och är lite otålig.

 

Så jag har börjat kika lite på Skilsö 23 och Joda 24. (De som finns tillgängliga på blocket just nu)

 

Min fråga är, förutom det uppenbara, hur Skilsö23 och Joda24 skiljer sig från Nidelv utifrån en "hänga i aktern och äta mat i solnedgången" - perspektiv??


Jag kan bara döma utifrån bilder, och när jag ser Nidelv, så ser den så förbaskat mycket större ut och som gjord för att just umgås i.

Blir jag bara lurad av bilderna, eller hur känner ni som har erfarenhet av de övriga båtarna gämfört med NIdelv.

Kommer jag ångra att jag inte väntade på en Nidelv, utifrån att jag just vill hänga och umgås i aktern. Eller är det minst lika bra mysfaktor i de andra?

Tack för er tid!

Må fint.
//Ted

Nidelv U-soffa.jpg

Skilsö akter.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åk och titta på respektive båt och bilda dig en uppfattning i verkligheten.
Det har hänt mer än en gång att jag har tyckt att båtar ser bra ut på bild men när jag sen varit ombord så har upplevelsen varit en helt annan, ta bara en sån detalj som förarplatsen eller pentryt, om du tänker göra mat ombord, eller ståhöjd, i ruff eller under kapell.

Det funkar inte att sitta på internet och kolla på bilder, det ger en uppfattning men inte mer.
Nidelvs lösning ser trevligare ut, även om man bortser från stylingen (med kuddar och filtar) tycker jag.

 

Saga 24 har ju också en liknande soffa i aktern.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, Makro said:

Det funkar inte att sitta på internet och kolla på bilder, det ger en uppfattning men inte mer.

Tack för bra input. Du har helt rätt givetvis.


Dock, eftersom ingen av båtarna finns i, eller närheten av Stockholm där jag bor, så är det ganska omständigt att resa till Landskrona, eller Gävle för mig, så i nuläget är Internet är min bästa vän.


Detta forumet är fantastiskt, och jag tycker absolut att andras tankar och "upplevelser" hjälper en att ställa in siktet bättre när en annons väl dyker upp.

Må fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har Nidelv 28, mycket trevlig båt för vår smak och våra behov. Tittade förr på 24:an då vi hade en Ancas Queen 24, men bestämde oss för att gå upp två steg. Även Nidelv 26 är en riktigt trevlig båt, men de fanns inga i närheten då när vi bestämde oss för 28:an.

 

Som @Makro säger ovan, bästa är att kolla fysiskt. Man får en mycket bättre bild och upplevelse av båten och dess egenskaper då - Men finns det inga i närheten så blir det svårare ☺️

Redigerad av Kenneth_S
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en Nidelv 24 och upplever det som en gedigen båt med i många fall fina träarbeten jämfört med många andra båtar i samma storleksklass. Det jag saknade mest med den båten och som gäller för flera likvärdiga modeller är en hardtop som ger bra körmöjligheter när det är sämre väder.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. 😊
Någon som vet om det går att hitta ritningar med dimensioner på båtar någonstans? Det skulle hjälpa att bilda en uppfattning helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-03-28 vid 18:24 skrev Makro:

Åk och titta på respektive båt och bilda dig en uppfattning i verkligheten.
Det har hänt mer än en gång att jag har tyckt att båtar ser bra ut på bild men när jag sen varit ombord så har upplevelsen varit en helt annan, ta bara en sån detalj som förarplatsen eller pentryt, om du tänker göra mat ombord, eller ståhöjd, i ruff eller under kapell.

Det funkar inte att sitta på internet och kolla på bilder, det ger en uppfattning men inte mer.
Nidelvs lösning ser trevligare ut, även om man bortser från stylingen (med kuddar och filtar) tycker jag.

 

Saga 24 har ju också en liknande soffa i aktern.

Det är ju ofta så också att många interiörbilder i bilannonser är fotograferade med vidvinkelobjektiv. Kanske inte med så extrema som fisheye men det räcker i princip med en brännvidd på 35 mm (till småbildskamera) för att omvärlden skall se större ut, kolla i bildernas kanter om vertikala detaljer i bilden buktar utåt.

 

Sedan brukar jag ofta ifrågasätta "mysighetsfaktorn" i en sittbrunn under ett kapell, det går väl an under dagar/kvällar med fint väder...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/28/2023 at 5:43 PM, Tewski said:

Hej Vänner.

 

Med risk att detta har tagits upp 100 gånger förut här på forumet..

Jag vill bestämt köpa mig en Nidelv 24 (Med U-soffa).

Det som är avgörande är framför allt för att det är så bra sittbrunn (u-soffan) och sällskapsyta.

Dock hittar jag inte riktigt rätt förutsättningar på blocket och är lite otålig.

 

Så jag har börjat kika lite på Skilsö 23 och Joda 24. (De som finns tillgängliga på blocket just nu)

 

Min fråga är, förutom det uppenbara, hur Skilsö23 och Joda24 skiljer sig från Nidelv utifrån en "hänga i aktern och äta mat i solnedgången" - perspektiv??


Jag kan bara döma utifrån bilder, och när jag ser Nidelv, så ser den så förbaskat mycket större ut och som gjord för att just umgås i.

Blir jag bara lurad av bilderna, eller hur känner ni som har erfarenhet av de övriga båtarna gämfört med NIdelv.

Kommer jag ångra att jag inte väntade på en Nidelv, utifrån att jag just vill hänga och umgås i aktern. Eller är det minst lika bra mysfaktor i de andra?

Tack för er tid!

Må fint.
//Ted

Nidelv U-soffa.jpg

Skilsö akter.jpeg

Vi hade också liknande tankar och önskemål när vi letade båt för ett par år sedan. Nidelv 24 låg högt upp på listan men efter att ha kikat på några olika modeller så blev det en Westfjord 28 för oss. Sittbrunnen och U-soffan är magiskt bra, speciellt om man som vi inte ville ha en akterruff då vi alltid är 2 i båten.  Här är en trevlig artikel om den: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/verlevaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...