Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ljud

Köpt Yamaha F300 BETX service tips

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis skaffat en Yamarin Cross med denna motor som är från 2017 och har under 100 gångtimmar. Service ska var gjord enligt uppgift och jag undrar vad jag kan förvänta mig servicemässigt närmsta tiden?
 

Motorn ser otroligt fräsch och välbehållen ut men skulle vilja höra vad ni tror, är det nåt stort arbete som kan stå på tur på en 6 år gammal motor eller kan jag lugnt tuta och köra denna sommar och låta en verkstad titta på den i höst? Den ska ha varit inohusförvarad på vintrarna och det rimmar väl med utseendet. 

 

Handlaren som sålde den sa att det inte skulle vara något, men denne är ju minst sagt partisk så det vore guld att höra vad ni tror.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den servad enligt schema varje år?

Kamremmen bytt förra året?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

Är den servad enligt schema varje år?

Kamremmen bytt förra året?

Tack Kane!

Ja på första frågan nej på den andra. Handlaren påstod det var onödigt att byta den på en motor med så få gångtimmar. Jag har bara betalat handpenning, är detta "tjänstefel" kan jag tjata till mig detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt kamrem! Den har både gångtimmar och ålder som gräns för byte. Konsekvenser av ett ras är motorbyte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Alanningen:

Byt kamrem! Den har både gångtimmar och ålder som gräns för byte. Konsekvenser av ett ras är motorbyte.

Ok, ja när du säger det så, det ska ju ändå göras för eller senare så kanske inte finns nån anledning till att dra på det.

 

Läste lite här, lite delade meningar:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/957238-yamaha-f300-timing-belt-change.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ljud:

Tack Kane!

Ja på första frågan nej på den andra. Handlaren påstod det var onödigt att byta den på en motor med så få gångtimmar. Jag har bara betalat handpenning, är detta "tjänstefel" kan jag tjata till mig detta.

Klart du skall kräva fullservad, då skall kamremsbyte ingå efter 5 år.

Kostar typ nästan 6000 plus moms att byta den vid service.......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just byte pga ålder är ofta omtvistat då det är väldigt beroende av i vilken miljö motorn förvarats och använts. Så visst kan man i vissa lägen dröja med byte pga ålder men detta är då något man själv tar på sig risken för och inget som kan motiveras på en nästan ny motor med stort värde.

(Jag tummar dock lite på byte pga av ålder på våra entusiastbilar t ex, men det är en helt annan sak).

 

Således är det irrelevant om man "måste" byta kamremmen efter 5 år. Har tillverkaren bestämt det så är det vad som gäller. Påstår firman annat så är det fel.

 

I så fall skall du ha inskrivet i köpekontraktet att de står för all risk och kostnader vid ett ev. ras beroende på havererad kamrem de närmaste 5 åren, något de naturligtvis inte kommer gå med på. Men det är just vad det handlar om, och mot den bakgrunden och alternativet är det kanske lättare att förstå vilken "gambling" det handlar om. Och lättare att de accepterar att byta kamrem åt dig innan försäljningen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar och Kane, ni har helt rätt, det är bara dumt att inte försöka få det gjort och förhoppningsvis slippa stå för hela kostnaden senare. 
 

Det borde öka feelgood-känslan i sommar. Mycket bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, ljud said:

Ok, ja när du säger det så, det ska ju ändå göras för eller senare så kanske inte finns nån anledning till att dra på det.

 

Läste lite här, lite delade meningar:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/957238-yamaha-f300-timing-belt-change.html

Det finns oftast delade meningar. Men du känner inte mig och du känner inte de personerna i forumet du länkar till. Du vet inte vilken ordning jag har på min båt eller hur de sköter sina båtar. Det blir ditt beslut i slutändan. För mig är korrekt service en försäkring mot höga kostnader och mot att båten ligger på verkstaden under vår korta sommar. Även om du skulle ha en försäkring mot motorras så är det idag inte säkert att det går att hitta en ny motsvarande motor. Jag kör en Mercury Pro XS 150 och rasar den, eller jag kör på grund så är leveranstiden så pass lång att jag är utan båt i sommar. Det kostar pengar att byta kamrem, och den håller säkert flera år till. Men du har säkert både bil och bostad försäkrat fast du inte räknar med att varken krocka eller få inbrott i bostaden i år? Båtlivet är årets höjdpunkt - så köp bort oron och risken är min rekommendation.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Det finns oftast delade meningar. Men du känner inte mig och du känner inte de personerna i forumet du länkar till. Du vet inte vilken ordning jag har på min båt eller hur de sköter sina båtar. Det blir ditt beslut i slutändan. För mig är korrekt service en försäkring mot höga kostnader och mot att båten ligger på verkstaden under vår korta sommar. Även om du skulle ha en försäkring mot motorras så är det idag inte säkert att det går att hitta en ny motsvarande motor. Jag kör en Mercury Pro XS 150 och rasar den, eller jag kör på grund så är leveranstiden så pass lång att jag är utan båt i sommar. Det kostar pengar att byta kamrem, och den håller säkert flera år till. Men du har säkert både bil och bostad försäkrat fast du inte räknar med att varken krocka eller få inbrott i bostaden i år? Båtlivet är årets höjdpunkt - så köp bort oron och risken är min rekommendation.

Precis så jag tänker, det dyraste med båt är att stå still. Katastrof. 

Redigerad av ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...