Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ljud

Alandia försäkring motorbåt

Rekommendera Poster

Hej, 


Har skaffat en Yamarin Cross 75 br med 300 hk från 2017 och måste förstås ha en försäkring. Premien är såklart rätt saftig på den här typen av båt och billigast var Alandia. Tycker villkoren verkar likvärdiga men undrar om någon har haft med Alandia att göra? 
 

Söker jag på Alandia+omdöme på Google ser det ju inget vidare ut, dock är det ju ofta så att de missnöjda ofta är mest högljudda. 
 

Näst bäst var Svenska Sjö, som har en låg premie om man använder spårsändare i motorn. 
 

Vore intressant att höra vad ni tror och tar gärna emot tips på prisvärd försäkring. 
 

Har kollat följande:

Atlantica

Folksam

Svedea 

Alandia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad de ersätter vid t ex brand. Vissa ersätter INTE NÅGONTING om det uppkommit genom ett elfel, vissa kan sträcka sig till att ersätta övrigt som inte är "elektriska ledningar" och utrustning, medan några ersätter så som man förväntar sig.

 

Blev varse detta när min försäkring skulle förnyas (Svenska Sjö), och då nästan det enda som kan orsaka brand i min båt torde vara just elfel och elsystemet är synnerligen omfattande, så bytte jag bolag. I min research insåg jag att man skall läsa varenda millimeter av villkoren, och läsa dem som om man vore djävulens advokat.

 

Svenska Sjö krävde dessutom att jag skulle sätta spårsändare på min motor, då den "med så många hästkrafter är extra stöldbegärlig". Att det är en inombordare på 440hk och nära ett ton, inbyggd i ett maskinrum hörde inte hit. Kravet kvarstod.

 

Blev Pantaenius. Inte för att de var billigast (för det var de inte) utan för deras logiska villkor. Och att de inte tillämpar värdeminskning.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för riktigt bra info!

 

Inombordare spårsändare, herregud.. Kunde tro att dom skulle förstå detta.

 

Dom ställde samma krav på mig, dessutom skulle det vara larm med abonnemang och det kan jag väl se poängen med, men den rekommenderade spårsändare är ju stor som en husvagn så jag vet inte var man skulle ha den.

 

Jag är mest orolig för stöld av motor och att valt bolag skulle försöka smita från ansvar. Men det kanske är obefogat, vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har Folksam.

Har rätt så billigt pga mängden försäkringar hos dom samt:

Nautiska kompetens

Spårsändare

Medlem i båtklubb.

 

Täcker brand och så vidare. Fick jättebra ersättning och hjälp när jag träffade en sten med mitt drev i höstas (drev till inombordare).

 

Har bara positiva saker att säga om just Folksam.

 

Gällande spårsystem, vill själv jaga vederbörande om dom stjäl min båt, har inte monterat detta för försäkringsbolaget ska förtydligas, men det ger rabatt.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Alandia sen 2013, har det på både storebåten och lellebåten (Nidelv 28 & Ryds 480). Är mycket nöjd med dem. Trevliga att prata med, bra att ha med att göra. Jag har inget negativt att säga om dem.

 

Jag hade Svenska sjö från 2007 - 2013, men bytte till Alandia då jag såg att svenska sjö blev lite knepiga i sina villkor. Jag sökte då runt bland försäkringsbolagen och landade hos Alandia. Bra villkor, inte jättehög summa och bra att prata med så därför blev det dem

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jernhand, Patrik tack för svar!

 

Kenneth, kul att höra, det kanske får bli dom, gav mig överlägset lägst premie för vad jag kunde samma villkor som Atlantica som jag har på min nuvarande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Alandia i 15 år och är väldigt nöjd. Jag har haft en skada då ankaret släppte en natt och fick all ersättning utan något problem över huvudtaget. Jag har själv alltid fått sätta marknadsvärde på båten och kunna justera det när båten blivit äldre eller höja vid motorbyte. Samt så var det inget problem alls när jag ville sätta på en större motor än vad som är rekommenderat av båttillverkaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Alandia sedan 2012 och jag är supernöjd med allt! Låg premie och dessutom har det aldrig varit några diskussioner i ngt av de två fall jag behövt nyttja villkoren varav ena var brand/överslag i batteri. 

Dem byter jag inte bort!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I På Kryss nr.1 2023 kan man läsa om en försäkringstagare i Alandia som är långt ifrån nöjd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Jag har haft Alandia sedan 2012 och jag är supernöjd med allt! Låg premie och dessutom har det aldrig varit några diskussioner i ngt av de två fall jag behövt nyttja villkoren varav ena var brand/överslag i batteri. 

Dem byter jag inte bort!

Då bör du kolla hur villkoren ser ut nu eftersom de kan ha ändrats. För bl.a. just Alandia skriver i alla fall i sina nuvarande villkor att ersättning inte utgår om brand uppstått som följd av "kortslutning i elsystem", nu när jag kollade dem i början av året.

 

Se vidare nedanstående tråd:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha spårsändare för egen del och inte för sänkt premie så bör det väl funka med att lägga/gömma en vanlig mobil i båten. Den kan man ju följa med både apple och google. Om det är kostnadseffektivt vet jag inte, beror väl såklart på abonnemang och telefonmodell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del, som har hyfsat ny och större Yamaha är det ju stöld av båt eller motor som måste funka och dessutom snabb åtgärd från försäkringsbolaget. Det är överlägset det mest troliga scenariot när det kommer till den typ av båt jag har. 

 

Men att Alandia, och kanske andra bolag, inte ersätter uppbrunnen båt vid elfel känns väldigt skumt. Man undrar ju varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Boanjohan:

Om man vill ha spårsändare för egen del och inte för sänkt premie så bör det väl funka med att lägga/gömma en vanlig mobil i båten. Den kan man ju följa med både apple och google. Om det är kostnadseffektivt vet jag inte, beror väl såklart på abonnemang och telefonmodell.

Batteritiden är ju inte mycket att hänga i granen.

 

Jag har kollat upp lite spårsändare och de flesta verkar vara alldeles för stora, dessutom verkar tjuvarna ha störsändare. Jag tror själv att rörelsedetektorer och dold kamera verkar var det som återstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ljud:

Jag har kollat upp lite spårsändare och de flesta verkar vara alldeles för stora, dessutom verkar tjuvarna ha störsändare. Jag tror själv att rörelsedetektorer och dold kamera verkar var det som återstår.

Ja, man behöver ha "tur" att tjyvarna är mer korkade och oerfarna än standardtjyvarna för att spårsändare ska vara till nån som helst nytta. Det är naturligtvis nåt de flesta skurkar ser till att åtgärda omedelbart. Antingen genom att rycka bort från motorn (de är ju för stora för att gömmas) eller genom störsändare (superenkel teknik, kostar småpengar).

Det enda som funkar är bevakning. Trist, men sant.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ljud:

Batteritiden är ju inte mycket att hänga i granen.

 

Jag har kollat upp lite spårsändare och de flesta verkar vara alldeles för stora, dessutom verkar tjuvarna ha störsändare. Jag tror själv att rörelsedetektorer och dold kamera verkar var det som återstår.

Lägg till en siren kopplad till rörelsedetektorn så tror jag nog det är tillräckligt för att avvärja påbörjat stöldförsök........ i alla fall första gången, de lär nog återkomma senare och förberedda.

 

Angående mobil så måste batteritid på mobil såklart lösas på så sätt att den alltid är på laddning.

 

Appen "alfred camera" gör att man kan använda kameran i en mobil/surfplatta för övervakning med funktioner som streama kamera till annan mobil, rörelsedetektor via mobilens kamera, siren via högtalaren och prata via högtalaren. Appen gör att kameran alltid är aktiv och då drar rätt mycket ström, så mobilen måste alltid vara på laddning. 
Ett enkelt alternativ till dyra, men bättre lösningar.

Nu blev detta lite off topic......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Boanjohan:

Lägg till en siren kopplad till rörelsedetektorn så tror jag nog det är tillräckligt för att avvärja påbörjat stöldförsök........ i alla fall första gången, de lär nog återkomma senare och förberedda.

 

Angående mobil så måste batteritid på mobil såklart lösas på så sätt att den alltid är på laddning.

 

Appen "alfred camera" gör att man kan använda kameran i en mobil/surfplatta för övervakning med funktioner som streama kamera till annan mobil, rörelsedetektor via mobilens kamera, siren via högtalaren och prata via högtalaren. Appen gör att kameran alltid är aktiv och då drar rätt mycket ström, så mobilen måste alltid vara på laddning. 
Ett enkelt alternativ till dyra, men bättre lösningar.

Nu blev detta lite off topic......

Folk bryr sig inte om larm. Jag gör det inte, och de flesta andra gör det inte heller. Billarm anser jag borde förbjudas, t ex, för de larmar 99.9999 procent falskt och stör omgivningen. När avvärjde ett larm senast ett brott? Nä, de funkar inte. Tjyvarna stoppar bara vadd i öronen och kör på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Folk bryr sig inte om larm. Jag gör det inte, och de flesta andra gör det inte heller. Billarm anser jag borde förbjudas, t ex, för de larmar 99.9999 procent falskt och stör omgivningen. När avvärjde ett larm senast ett brott? Nä, de funkar inte. Tjyvarna stoppar bara vadd i öronen och kör på.

Du verkar kunnig i tjyveri, vad jobbar du med?:)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Du verkar kunnig i tjyveri, vad jobbar du med?:)

Ha! Har aldrig ens snattat en bit lösgodis. Men jag vet hur människor fungerar, och jag har själv sett ungefär den här typen av händelser. Folk bryr sig helt enkelt inte om larm. Oftast är de falska, och om de är skarpa vill man inte komma i vägen för en kniv, ett basebollträ eller en pistolkula om tjyven är på det humöret. Tjyvarna vet att de hinner från platsen innan nån kommer dit om det är larm som går till larmcentral. Polisen hinner normal inte dit om man inte har maximal otur och en patrull är strax intill. Därför är larm i praktiken värdelösa.

 

Bevakning är det enda som verkligen fungerar. Kraftiga fysiska barriärer kan också funka, men är av uppenbara skäl omöjliga på båtar (ingen vill ha ett ton stål ombord för att göra den till ett ointagligt fort).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Folk bryr sig inte om larm. Jag gör det inte, och de flesta andra gör det inte heller. Billarm anser jag borde förbjudas, t ex, för de larmar 99.9999 procent falskt och stör omgivningen. När avvärjde ett larm senast ett brott? Nä, de funkar inte. Tjyvarna stoppar bara vadd i öronen och kör på.

Larm är väl ungefär som en gallergrind, de hjälper inte mot en kunnig och ambitiös tjuv men det låter lite medan de håller på och förhoppningsvis skapar det uppmärksamhet. Där jag bor lyfter man definitivt på ögonbrynen om ett larm går av. Men befinner sig det larmade objektet mitt ute i ingenstans där ingen hör, ja då spelar det väl ingen roll…

 

Med hemlarm är det väl allmänt känt att det är dekalerna som hjälper mest. Lättare för tjuven att gå vidare till ett olarmat objekt, allt annat lika. Kanske samma för båtar? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste att motorstölderna var påväg nedåt, det är ju trevligt om det stämmer. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev ljud:

Jag läste att motorstölderna var påväg nedåt, det är ju trevligt om det stämmer. 🙂

Inte minst för premierna… Jag har förresten Alandia med Buster Magnum och F225FETX enbart pga bästa premien. Hur de uppför sig vid skada eller stöld har jag sluppit testa så här långt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-03-28 vid 16:06 skrev ljud:

Hej, 


Har skaffat en Yamarin Cross 75 br med 300 hk från 2017 och måste förstås ha en försäkring. Premien är såklart rätt saftig på den här typen av båt och billigast var Alandia. Tycker villkoren verkar likvärdiga men undrar om någon har haft med Alandia att göra? 
 

Söker jag på Alandia+omdöme på Google ser det ju inget vidare ut, dock är det ju ofta så att de missnöjda ofta är mest högljudda. 
 

Näst bäst var Svenska Sjö, som har en låg premie om man använder spårsändare i motorn. 
 

Vore intressant att höra vad ni tror och tar gärna emot tips på prisvärd försäkring. 
 

Har kollat följande:

Atlantica

Folksam

Svedea 

Alandia

Själv har jag länsförsäkringar, som jag aldrig behövt nyttja. Premierna för min båt ligger runt 1300 på ett år, +- någon hundralapp beroende på bolag, så av den anledningen har jag inte orkat byta.

 

När det kommer till din fråga så skulle jag tro det är hugget som stucket vilket av de "gamla kända" bolagen man väljer. De är ju alla seriösa. Som nämnts kan det dock skilja i villkor och det är ju en faktor som påverkar priset.  
 

Missnöjda kunder kommer finnas alla bolag och som du säger så är det de som inte fått som de vill som hörs och syns.


Det finns ju en uppsjö försäkringsbolag som inte har egna försäkringar utan i sin tur köper från andra bolag, t.ex. svenska sjö som köper från Trygg Hansa, hur det är med Svedea, Alandia och Atlantica  vet jag inte.
Så kokar man ned marknaden så är det ofta bara ett fåtal stora drakar som är de egentliga försäkringsgivarna, typ Trygg Hansa och Folksam.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Inte minst för premierna… Jag har förresten Alandia med Buster Magnum och F225FETX enbart pga bästa premien. Hur de uppför sig vid skada eller stöld har jag sluppit testa så här långt.

Där ser man, våra ekipage är ju lika. Det blir nog Alandia för mig också.

 

2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Själv har jag länsförsäkringar, som jag aldrig behövt nyttja. Premierna för min båt ligger runt 1300 på ett år, +- någon hundralapp beroende på bolag, så av den anledningen har jag inte orkat byta.

 

När det kommer till din fråga så skulle jag tro det är hugget som stucket vilket av de "gamla kända" bolagen man väljer. De är ju alla seriösa. Som nämnts kan det dock skilja i villkor och det är ju en faktor som påverkar priset.  
 

Missnöjda kunder kommer finnas alla bolag och som du säger så är det de som inte fått som de vill som hörs och syns.


Det finns ju en uppsjö försäkringsbolag som inte har egna försäkringar utan i sin tur köper från andra bolag, t.ex. svenska sjö som köper från Trygg Hansa, hur det är med Svedea, Alandia och Atlantica  vet jag inte.
Så kokar man ned marknaden så är det ofta bara ett fåtal stora drakar som är de egentliga försäkringsgivarna, typ Trygg Hansa och Folksam.

Väldigt bra inlägg. Visste inte att dom kunde var dom anlitade varandra. Med båt/motor som har är det enorma skillnader när det kommer till premie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att jag har Länsförsäkringar i Gbg som jag fick nyttja ifjol när olyckan var framme. Fick ett just och snabbt handläggande och är i detta fallet mycket nöjd med dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan stark avråda från Alandia. Detta ur flera aspekter men framför allt deras extrema saktfärdighet vid skadehanteringar som jag tyvärr fått erfara. Skadehanteringen är i min åsikt helt utan konkurrens. Som exempel kan nämnas att jag fick vänta mer än 5 månader (!) innan, en av mig inrapporterad skada, var utredd (Konsumenternas Försäkringsbyrå anger här ca. 1 månad som praxis). Inom ramarna för denna extremt långa (och dessutom väldigt omständliga process internt hos Alandia) tog det drygt 1 månad bara från det att Alandias anlitade besiktningsman gjort sin undersökning (som för övrigt var amatörmässigt utförd och utan protokoll) av skadan till att nästa steg togs i processen (!). Denna väldigt långa skadehantering medförde dessutom att priset hos leverantören av motordelar hade höjts kraftigt och, kanske allra viktigast, familjen missade med råge den planerade och så emotsedda sjösättningen. 

Aldrig Alandia för mig igen! Detta då de inte tänker på sina kunders bästa om en skada inträffat!!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-29 vid 07:39 skrev Kenneth_S:

Har haft Alandia sen 2013, har det på både storebåten och lellebåten (Nidelv 28 & Ryds 480). Är mycket nöjd med dem. Trevliga att prata med, bra att ha med att göra. Jag har inget negativt att säga om dem.

 

Jag hade Svenska sjö från 2007 - 2013, men bytte till Alandia då jag såg att svenska sjö blev lite knepiga i sina villkor. Jag sökte då runt bland försäkringsbolagen och landade hos Alandia. Bra villkor, inte jättehög summa och bra att prata med så därför blev det dem

Sen jag skrev detta inlägg, så har jag helt vänt och ändrat uppfattning. Detta då jag råkade ut för stöld, och när jag kontaktade Alandia om detta så var det ett rent helvete att få ersättning för det. I samma veva pratade jag med If om bilförsäkring och nämnde då att jag har två båtar plus gummibåt med motor. Fick väldigt mycket bättre pris och bättre villkor än på Alandia. Dels ingår både båtkärra och gummibåt med motor i deras villkor, och de kändes direkt mer proffsiga i sitt övriga hanterande så jag bytte till If. Detta resulterade i att jag "får mer" för flera hundringar mindre at betala.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev av med min båt i somras och hade Svenska sjö, fungerade utmärkt hade pengarna på kontot efter en månad. Enda sura var att jag trodde att jag skulle få ersättning vad en motsvarande båt kostade i dagsläget. Det var visserligen sant men enbart åt ett håll. Med hemester så har ju priset på båtar ökat, så jag fick enbart mitt försäkringsvärde, dvs vad jag köpte den för 5 år sedan. Hade jag vetat detta så hade jag höjt försäkringsvärdet(därmed även premien) varje år. Blev lite läropengar då jag inte kan hitta en motsvarande båt för samma peng idag. Dock skötte Svenska sjö det utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kojak77:

Jag blev av med min båt i somras och hade Svenska sjö, fungerade utmärkt hade pengarna på kontot efter en månad. Enda sura var att jag trodde att jag skulle få ersättning vad en motsvarande båt kostade i dagsläget. Det var visserligen sant men enbart åt ett håll. Med hemester så har ju priset på båtar ökat, så jag fick enbart mitt försäkringsvärde, dvs vad jag köpte den för 5 år sedan. Hade jag vetat detta så hade jag höjt försäkringsvärdet(därmed även premien) varje år. Blev lite läropengar då jag inte kan hitta en motsvarande båt för samma peng idag. Dock skötte Svenska sjö det utmärkt.

Även jag har haft skada hos Svenska sjö. 
 

Stöld av reglage mm. Det visade sig att min självrisk blivit rabatterad pga skadefria år. Jag upplevde åldersavdraget som relistiskt. Kontakten var bra och pengarna kom snabbt efter jag skickat in kvitton. En positiv upplevelse.

 

Nu har jag Atlantica på andra båten, är det någon som har erfarenhet av deras skadereglering?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser de första kommentarerna så kan jag inte lita bli att fundera om några förväxlar de två bolagen Alandia och Atlantica.
Jag har också haft Alandia tidigare och varit mycket nöjd med deras sätt att hantera några få skador jag fick.
Atlantica däremot har jag aldrig själv nyttjat och kommer heller aldrig att göra det.

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...