Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lilleshark

Måla segelbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har blivit med en Marieholm S20 som behöver fräschas till lite men håller på drunknar i djungeln av färger. 
Bara ytliga skador som ska jämnas till; epoxispackel eller vad?

Grundfärg: epoxi både ovan och under vattenlinjen?

Grundfärg eller primer? Eller båda?

Bottenfärg; två komponents?

Färg ovan vattenlinjen; lackfärg två komponents? Eller gelcoat?

Ni hör, frågorna är många!

Hjälp, snälla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lilleshark:

Bara ytliga skador som ska jämnas till; epoxispackel eller vad?

Under vattenlinjen, ja. 
Över duger polyesterspackel. 
 

 

1 timme sedan skrev Lilleshark:

Grundfärg: epoxi både ovan och under vattenlinjen?

Under, ja. 
Över, beror på vilket system du väljer. 
 

1 timme sedan skrev Lilleshark:

Grundfärg eller primer? Eller båda?

Till vad?

 

1 timme sedan skrev Lilleshark:

Bottenfärg; två komponents?

Finns det?

 

1 timme sedan skrev Lilleshark:

Färg ovan vattenlinjen; lackfärg två komponents? Eller gelcoat?

Inte gelcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lilleshark:

Ni hör, frågorna är många!

Hjälp, snälla!

Om du i stället berättar vad du vill göra med båten och varför, samt din budget och vilket resultat du förväntar dig i stället för att kasta ur dig en massa specifika frågor, så är det mer troligt att du får råd som är användbara. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spackel- Polyesterspackel av god kvalité.

Över vattenlinjen- Tvåkomponentlack avsedd för båtar.

Under vattenlinjen- Epoxigrund enligt tillverkarens instruktioner-primer-bottenfärg.

 

Vax gälker epoxi, primer och bottenfärg så ska du kolla tillverkanas rekommendationer så att de funkar med varandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Om du i stället berättar vad du vill göra med båten och varför, samt din budget och vilket resultat du förväntar dig i stället för att kasta ur dig en massa specifika frågor, så är det mer troligt att du får råd som är användbara. 

Hej Peter och tack för svar.

Vi vill fräscha till ytan på båten, laga små , grunda revor och sedan måla såväl botten som toppen. 
Till en så låg kostnad som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Janken:

Spackel- Polyesterspackel av god kvalité.

Över vattenlinjen- Tvåkomponentlack avsedd för båtar.

Under vattenlinjen- Epoxigrund enligt tillverkarens instruktioner-primer-bottenfärg.

 

Vax gälker epoxi, primer och bottenfärg så ska du kolla tillverkanas rekommendationer så att de funkar med varandra

Tack Janken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Lilleshark:

Hej Peter och tack för svar.

Vi vill fräscha till ytan på båten, laga små , grunda revor och sedan måla såväl botten som toppen. 
Till en så låg kostnad som möjligt.

Föreslår då att du INTE målar båten, utan i stället lagar de små, grunda revorna med gelcoat-spackel och polerar båten, och sedan vaxar den. 
 

Botten kan du måla ny bottenfärg på. 
Se till att den gamla sitter ordentligt innan du lägger på ny, välj samma typ (hård, mjuk eller tunnfilm) som är där idag. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur illa är skadorna? Vore intressant med bild. Jag tycker alltid original-gelcoat är snyggare än ommålat ifall gelcoaten går att rädda till ett acceptabelt skick med spackling, rubbing, polering och vaxning. Ommålat ser alltid ommålat ut. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla vad det är för bottenfärg på båten nu, om den är av godkänd typ med tanke på dom nya miljöbestämmelserna. Kanske måste båten renskrapas/slipas för att få sjösättas och användas. Beror på var hemmahamnen är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag vill tillägga är att man ska akta sig för att måla en plastbåt i alltför kontrasterande färg än vad den var från början.

En bekant hade en mörkblå båt. Slipade, spacklade, slipade, spacklade om igen för att leja in en proffslackerare som sprutade båten offwhite!

Satan i gatan vad fin båten blev..... tills han fick första repan i den!

Lack är så mycket tunnare än originalgelcoat. Gelcoat är i princip färgad polyesterplast som läggs ganska tjockt i formen innan man lägger i glasfiberlaminatet. Många lacker är också skörare än andra.

Av de jag vet som lackat plastbåtar så är de som använt De Jissels tvåkomponentslack nöjdast men den är hiskeligt dyr.

Ska du epoxibehandla och lacka en Marieholm  S20 bör du vara inställd på att behålla den ett antal år så att du och inte någon annan får njuta av ditt hårda arbete och nedlagda pengar. Det höjer tyvärr inte värdet så nämnvärt på en S20. Men om du tycker om båten och tänker ha den kvar så tänk smart.

En S20 borde inte bli så extremt dyr att foliera om du kan tänka dig det. Så gör många kappseglare som byter sponsor.

Båten jag kappseglar med har varit vit, sedan blå och nu är den svart.... än så länge. Gelcoaten är dock fortfarande vit därunder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janken:

En sak jag vill tillägga är att man ska akta sig för att måla en plastbåt i alltför kontrasterande färg än vad den var från början.

En bekant hade en mörkblå båt. Slipade, spacklade, slipade, spacklade om igen för att leja in en proffslackerare som sprutade båten offwhite!

Satan i gatan vad fin båten blev..... tills han fick första repan i den!

Lack är så mycket tunnare än originalgelcoat. Gelcoat är i princip färgad polyesterplast som läggs ganska tjockt i formen innan man lägger i glasfiberlaminatet. Många lacker är också skörare än andra.

Av de jag vet som lackat plastbåtar så är de som använt De Jissels tvåkomponentslack nöjdast men den är hiskeligt dyr.

Ska du epoxibehandla och lacka en Marieholm  S20 bör du vara inställd på att behålla den ett antal år så att du och inte någon annan får njuta av ditt hårda arbete och nedlagda pengar. Det höjer tyvärr inte värdet så nämnvärt på en S20. Men om du tycker om båten och tänker ha den kvar så tänk smart.

En S20 borde inte bli så extremt dyr att foliera om du kan tänka dig det. Så gör många kappseglare som byter sponsor.

Båten jag kappseglar med har varit vit, sedan blå och nu är den svart.... än så länge. Gelcoaten är dock fortfarande vit därunder.

 

Tusen tack för råd!🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak att beakta är att småskador som känns katastrofalt fula när båten står på land och man tittar på dem på nära håll kanppt syns när båten väl är sjösatt eftersom man sällan eller aldrig ser båten på så nära håll som när den ligger på land.

 

Min båt har levt ett hårt liv (ser det ut som) och har rätt mycket repor och fula lagningar av gelcoaten på skrovet. Men när den väl ligger i vattnet och är polerad så ser den rätt okej ut för att vara snart 50 år gammal.

 

Med det vill jag säga att om du inte haft båten i sjön och vet hur den ser ut då, lägg inte ner en massa tid och pengar på att reparera kosmetiska skador på skrovet. För att båten skall se trevlig ut är det viktigare att hålla överbyggnaden samt sittbrunnen i fint skick. Tycker jag åtminstone.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadas fiberplasten (av genomträngande fukt) i skrovet om gelcoaten vid tidigare underhåll fläckvis blivit bortslipad?  Måste den ersättas av ny gelcoat innan ommålning av skrovet görs? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Terri:

Skadas fiberplasten (av genomträngande fukt) i skrovet om gelcoaten vid tidigare underhåll fläckvis blivit bortslipad?  Måste den ersättas av ny gelcoat innan ommålning av skrovet görs? 

Över vattenlinjen, nja. 
Under vattenlinjen, ja. 
Fast du ersätter inte gelcoaten, utan använder en epoxyprimer innan målning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Terri:

Skadas fiberplasten (av genomträngande fukt) i skrovet om gelcoaten vid tidigare underhåll fläckvis blivit bortslipad?  Måste den ersättas av ny gelcoat innan ommålning av skrovet görs? 

Ja.

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det är bra att känna till att fiberplasten måste isoleras ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-28 vid 18:17 skrev Janken:

Ska du epoxibehandla och lacka en Marieholm  S20....

Nja....

Epoxibehandling gör man på skrovet, för att täta det extra mot fuktinträngning. Sedan målar man (vanlig) bottenfärg över.

Lackningen som talas om i tråden och inlägget handlar ju om rent utseende och över vattenlinjen. Det har ingenting med epoxibehandling att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre hedersman med en stor motorbåt från 1979 jag träffade menade att det inte gjorde någon om det syntes att båten var från 1979. Så länge man kunde se att någon tyckte om och tog hand om båten så gjorde det inte så mycket om man såg en och annan reparation.
Han praktiserade meter/år-regeln.
D v s att en fem år gammal båt ska se bra ut på fem meters avstånd, en 20 år gammal...på 20 meter och således en 40 år gammal båt ska se bra ut på 40 meters avstånd.
Han gjorde dock undantag för de gamla veteranbåtar som renoverats. Ska man helrenovera en veteranbåt så kan man lika gärna gå all in. 😀

  • Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Janken:

En äldre hedersman med en stor motorbåt från 1979 jag träffade menade att det inte gjorde någon om det syntes att båten var från 1979. Så länge man kunde se att någon tyckte om och tog hand om båten så gjorde det inte så mycket om man såg en och annan reparation.
Han praktiserade meter/år-regeln.
D v s att en fem år gammal båt ska se bra ut på fem meters avstånd, en 20 år gammal...på 20 meter och således en 40 år gammal båt ska se bra ut på 40 meters avstånd.
Han gjorde dock undantag för de gamla veteranbåtar som renoverats. Ska man helrenovera en veteranbåt så kan man lika gärna gå all in. 😀

Med en båt från 1937 och en från 1971 tycker jag den regeln låter mycket användbar.

Det ger ju ett betraktningsavstånd på 86 respektive 52 meter. Borde kunna funka.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...