Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Kastblock: traditionellt eller ala glidring

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Behöver köpa kastblock för att kunna bryta 12 mm skot till försegel eller för att finjustera styrning mha bromsankare (drogue).

 

Min första tanke var ett traditionellt kastblock, öppningsbart med trissa och kanske en soft schackle
image.png.dff059e41aea20900e5e39a5b623e4ae.png

 

Men sedan stötte jag på blanka glidblock från Wichard
image.png.f113c643b0abd9bfb8aa2bcbce3d9187.png

och svarta från Rutgersson/Antal

image.pngimage.png.f1c0443710a2d154524087f36a534e39.png

 

Vid längesegling kan man ibland segla i dagar över Atlanten med samma segelsättning så minimalt med slitage på skoten är viktigt.
Är det någon seglare har erfarenhet om kastblock?

 

Rutgersons kast block (snatch block) där roterar ringen vilket förvånade mig, klurig konstruktion

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev skippeer:

Behöver köpa kastblock för att kunna bryta 12 mm skot till försegel eller för att finjustera styrning mha bromsankare (drogue).

 

Min första tanke var ett traditionellt kastblock, öppningsbart med trissa och kanske en soft schackle
image.png.dff059e41aea20900e5e39a5b623e4ae.png

 

Men sedan stötte jag på blanka glidblock från Wichard
image.png.f113c643b0abd9bfb8aa2bcbce3d9187.png

och svarta från Rutgersson/Antal

image.pngimage.png.f1c0443710a2d154524087f36a534e39.png

 

Vid längesegling kan man ibland segla i dagar över Atlanten med samma segelsättning så minimalt med slitage på skoten är viktigt.
Är det någon seglare har erfarenhet om kastblock?

Eller anodiserad ring "Antal" är ett exempel på fabrikat.

 

Du ska ju vistas länge på haven, saker kommer att nötas och gå sönder. Block som går i kink riskerar att brytas sönder. Ju enklare konstruktion desto mindre krångel. Kullagrade block ska nog undvikas. Om du inte behöver väldigt friktionsfritt så undvik block överhuvudtaget för linor som bara ska brytas. Wichards glidblock verkar enkla och rustika.

Jag seglar i skärgården eller kortare överseglingar och med korta etapper. För mig är slitaget kortvarigt och avståndet till reservdelar kortare. Då är det inte lika känsligt för eventuella haverier.

 

Att göra egna mjukschacklar av dyneema är inte så svårt. Om du inte har testat så gör ett försök. Det är enkelt att ha med ett antal meter dyneema som kan bli schacklar av olika storlek.

bild.png.e077701656a6368ee9e21a42c48dcb06.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kände och mätte på ett Wichard kastblock för 12 mm lina i båtbutik, man måste trä linan genom kastblocket för gapet är mindre än diameter för linan (minns inte om det var 8 mm gap).

Wichard kastblock går bort för det är inget kastblock som går att trä över spänd lina.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...