Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikaojje

Topplanterna elschema

Rekommendera Poster

Hej

 

Min topplanterna har har gett sig, har köpt en ny. 

Befintlig topplanterna har 2 plus som matas via kabel 239 & 240 enligt nedan elschema. 

Jag funderar på varför den har 2? Nu har ja den inte framför mig men jag funderar på om en "lyser framåt"  och en "runt om" 

Jag har nu en "runtomlysande" jag planerar installera med endast en plusmatning. 
Hur bör jag koppla?

Visst borde jag dra både 239 och 240 till samma plus på nya lanternan? 

 

224 går troligen till sidolanternorna

 

 

 

image.thumb.png.3e70dc6c51d50ebdc4a1074d310bd353.png

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lång historia kort, jag har barn 
Men som uppföljning

 

 

image.thumb.png.dbb7d291515c8275d7286c30409a049d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Njaaa....

Kolla vad som tänder dina sido- och topplanternor idag. Är lanternomkopplaren två- eller treläges ?

Skulle snarare tro att du har både sido- och topplanternornas plus i plugg 6.

 

Men du har väl befintlig topplanterna kvar ?  Är det verkligen två plusanslutningar på den (och en jord/minus, förstås) ?  Det borde ju även tydligt gå att se om den har en eller två ljuskammare. Och om du har en möjlighet att bara lysa framåt måste du ju ha en akterlanterna också. Har du det ?

 

Foton.....?

 

Edit: Såg nu att du lade upp ett foto samtidigt som jag skrev. Nu blir jag inte riktigt klok på det, ser ju ut att ha färgat glas.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Njaaa....

Kolla vad som tänder dina sido- och topplanternor idag. Är lanternomkopplaren två- eller treläges ?

Skulle snarare tro att du har både sido- och topplanternornas plus i plugg 6.

 

Men du har väl befintlig topplanterna kvar ?  Är det verkligen två plusanslutningar på den (och en jord/minus, förstås) ?  Det borde ju även tydligt gå att se om den har en eller två ljuskammare. Och om du har en möjlighet att bara lysa framåt måste du ju ha en akterlanterna också. Har du det ?

 

Foton.....?

 

Edit: Såg nu att du lade upp ett foto samtidigt som jag skrev. Nu blir jag inte riktigt klok på det, ser ju ut att ha färgat glas.

Är lanternomkopplaren två- eller treläges ?

Det är 3 läges, "på - av - på" carling brytare


Är det verkligen två plusanslutningar på den (och en jord/minus, förstås) ?

Ja 2 röda en svart 239 & 240, lanternan har 2 röda kablar orginal.

Ja sitter en akterlanterna, varför ja egentligen inte ska ha runtom.

Det är orginalgrejjer från 99, 

Blir du klokare? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt att den agerar ankarljus i något läge? 
För att förtydliga, lanterna har "2 röda kablar in" kopplat mot 239/240

 

Säker på att 224 inte är sidolanterna samt 208 akterlanterna?
Kan dra förbi båten efter jobbet för fler bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev mikaojje:

Är lanternomkopplaren två- eller treläges ?

Det är 3 läges, "på - av - på" carling brytare


Är det verkligen två plusanslutningar på den (och en jord/minus, förstås) ?

Ja 2 röda en svart 239 & 240, lanternan har 2 röda kablar orginal.

Ja sitter en akterlanterna, varför ja egentligen inte ska ha runtom.

Då fattar jag det som att originallanternan har tre kablar, två röda och en svart.

Sannolikt har du Ankarlanterna, dvs runtomlysande, i ena positionen på switchen, och sido-, för, och akterlanterna i den andra (dvs körläge).

 

Men är det så skall du ju inte koppla ihop de två plusledningarna direkt med varandra. Då kommer ju alla lanternor att lysa i båda lägena. Dessutom - du kan ju inte ha en runtomlysande (som väl är vad du skaffat nu) i kombination med din akterlanterna. Då blir det två vita ljus bakåt vilket du inte får ha.

 

Om du skaffat en rundlysande nu, så är väl alternativet att koppla ur akterlanternan och sätta en diod i serie med den pluskabeln som bär spänning när sidolanternorna är på. Och först på andra sidan dioden koppla ihop den med den andra plus, den som gick till ankarlenternfunktionen (runtomlysande) och till den nya topplanternans plus. Då lyser den nya i båda lägena, men i ankarlanternfunktion bara den och inte sidolanternorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Nu har jag tyvärr redan bränt 600 kr för en runtomlysande..  Aldrig är det enkelt.. Får troligen koppla ur akterlanternan då båten är under 12 meter. 

"Men är det så skall du ju inte koppla ihop de två plusledningarna direkt med varandra. Då kommer ju alla lanternor att lysa i båda lägena"

Jag tänker att i ett läge lyser sido + den nya topplanternan, i det andra lyser endast topplanterna. 
Bara att befintlig topplanterna har 2 lägen "runtom" och "fram"
Kanske är svårt utan att testa/mäta..

 

 

Nedan för kännedom

 

 

image.png.8b209df8231572a5eee61c166d4c46d8.pngimage.png.c8cf60ecdd3bad8fb3dd692ee9e8b528.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att köpa en framåtlysande, men då saknar jag ankarljus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev mikaojje:

Jag tänker att i ett läge lyser sido + den nya topplanternan, i det andra lyser endast topplanterna. 

Men om du kopplar ihop båda plusledningarna, varav den ena ju är densamma som till sidolanternorna, så kommer ju även dessa att lysa i "Ankarläget". Detta eftersom de då får plus baklänges från topplanternan, där du ju kopplat ihop "deras" plus med ankarlägets.

 

Därav att du behöver sätta en diod i serie innan sammankopplingspunkten för att förhindra strömmen i den plusledningen att gå "baklänges" till sidolanternorna i ankarläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en förhoppning att det inte kunde gå bakvägen i brytaren, men du har nog tyvärr rätt i det. 

 

En diod på den pluskabel av 239/240 som tänder sidolanternorna, eller hur? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev mikaojje:

Får troligen koppla ur akterlanternan då båten är under 12 meter. 

Det hade du behövt göra i alla fall, eftersom du inte heller på en båt över 12m får ha två vita bakåt.

 

Eller rättare sagt, DÅ hade du snarare behövt skaffa en rent framåtlysande topplanterna och separat ankarlanterna, eftersom runtomlysande istället för två separata inte är ok över 12m.

 

Men det var nog det du menade 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev mikaojje:

En diod på den pluskabel av 239/240 som tänder sidolanternorna, eller hur?

Yes. Riktad mot topplanternan, och sammankopplad med dess plus och Ankarlanternaplus på diodens andra sida (den med strecket, katoden).

 

Då kan topplanternan försörjas från båda lägena, medan gånglanternorna endast lyser i "gångläge".

Gissar att det är LED-lanterna med måttlig strömförbrukning som du köpt. Då räcker en 1N4004 eller liknande på 1A (även om du kan använda nästan vad diod som helst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering bara, vad har hänt med den gamla? Ser ju ut som den bokstavligen brunnit upp.

P.g.a. kortslutning? Och hur ser då resterande kablage ut?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev mikaojje:

Hade en förhoppning att det inte kunde gå bakvägen i brytaren, men du har nog tyvärr rätt i det.

Det hade fungerat om topplanternan och de övriga legat på skilda omkopplingssektioner i brytaren. Dvs om den hade varit rent tvåpolig. Då skulle man kunnat koppla så topplanternan hade en egen omkopplingssektion med spänning i båda "till"-lägena samt gånglanternorna lagda på den andra sektionen och få plus bara i det ena läget.

 

Men så är det inte, även om det även skulle varit billigare. Beviset är ju att du både har två plusledningar till toppen och en ankarlanterna....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Boanjohan:

En fundering bara, vad har hänt med den gamla? Ser ju ut som den bokstavligen brunnit upp.

P.g.a. kortslutning? Och hur ser då resterande kablage ut?

 

De va ju de med Barn lite längre upp i tråden😁

 

Den låg invirad i en filt för att inga göra hål på vintertäckning. lampa av den gamla typen som blir varm. 

 

Gissa vem som tänder lanternan när ja underhållsladdar batterier utan att jag ser. 

Tror lanternan forfarande fungerar, har iofs inte testat men säkringen har inte gått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Det hade fungerat om topplanternan och de övriga legat på skilda omkopplingssektioner i brytaren. Dvs om den hade varit rent tvåpolig. Då skulle man kunnat koppla så topplanternan hade en egen omkopplingssektion med spänning i båda "till"-lägena samt gånglanternorna lagda på den andra sektionen och få plus bara i det ena läget.

 

Men så är det inte, även om det även skulle varit billigare. Beviset är ju att du både har två plusledningar till toppen och en ankarlanterna....

Du har så rätt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklarar missfärgningen av plastglaset också.

 

3 minuter sedan skrev mikaojje:

De va ju de med Barn lite längre upp i tråden😁

Är du säker på att det berodde på barn 😝 ?

4 minuter sedan skrev mikaojje:

Gissa vem som tänder lanternan när ja underhållsladdar batterier utan att jag ser. 

Nej, jag ska inte gissa vem 😉. För oavsett så är din lanterna skadad och du behöver montera en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev IngemarE:

Det hade du behövt göra i alla fall, eftersom du inte heller på en båt över 12m får ha två vita bakåt.

 

Eller rättare sagt, DÅ hade du snarare behövt skaffa en rent framåtlysande topplanterna och separat ankarlanterna, eftersom runtomlysande istället för två separata inte är ok över 12m.

 

Men det var nog det du menade 😉

 

Frågan är vad som är bästa lösningen egentligen. 
"Runtomlysande" känns som enklaste vägen? 

Stör mig dock att ja får en akterlanterna som inte brukas till något. 

 

2 st separata kan jag inte motivera!

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Förklarar missfärgningen av plastglaset också.

 

Är du säker på att det berodde på barn 😝 ?

Nej, jag ska inte gissa vem 😉. För oavsett så är din lanterna skadad och du behöver montera en ny.

Mitt ansvar, mitt fel 😁 uff

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev mikaojje:

Frågan är vad som är bästa lösningen egentligen. 
"Runtomlysande" känns som enklaste vägen? 

Stör mig dock att ja får en akterlanterna som inte brukas till något. 

 

2 st separata kan jag inte motivera!

Du har ju redan svarat själv.

Du har en runtomlysande, vill inte avvara ankarfunktionen men inte heller montera en ytterligare, ren framåtlysande topplanterna. Då får du skaffa en diod och sedan leva med den släckta akterlanternan. Eller ta bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Du har ju redan svarat själv.

Du har en runtomlysande, vill inte avvara ankarfunktionen men inte heller montera en ytterligare, ren framåtlysande topplanterna. Då får du skaffa en diod och sedan leva med den släckta akterlanternan. Eller ta bort den.

Ja eller hur.. 

Kanske kan blir hål och matning för en kamera vid ankring,  synd bara att akterlanternan inte sytter på styrbord sida 😂
 

För visst får ja väl tända lanternorna när ja lägger till mot en kobbe?

Redigerad av mikaojje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Btw, hur gör jag en bra fog för dioden? lödkolv och eltejp?

Tack för all input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eltejp - menar du tvinna kabeln på diodens ben och tejpa !?!?  No, no, no....😝

 

Däremot löda och sedan sätta en krympslang över. Men i nödfall kan man crimpa dioden i en crimpskarvhylsa för kabel och skarva in den på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Eltejp - menar du tvinna kabeln på diodens ben och tejpa !?!?  No, no, no....😝

 

Däremot löda och sedan sätta en krympslang över. Men i nödfall kan man crimpa dioden i en crimpskarvhylsa för kabel och skarva in den på det sättet.

Eltejp som isolering, men sant krympslang är bättre. 

Tack igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det?

Gör som jag gjorde, koppa en treläges omkopplare till lanternorna;

1 sb, bb, topp och akterlanteror.

2 avstängt

3 ankarlanterna.

 

Sedan ligger säkringarna i serie efter omkopplaren, ingående kabel från stora elcentralen är avsäkrad med 15A och döpt till "huvudsäkring lanternor".

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varför krångla till det?

Gör som jag gjorde, koppa en treläges omkopplare till lanternorna;

1 sb, bb, topp och akterlanteror.

2 avstängt

3 ankarlanterna.

 

Sedan ligger säkringarna i serie efter omkopplaren, ingående kabel från stora elcentralen är avsäkrad med 15A och döpt till "huvudsäkring lanternor".

Fungerar det om topp och ankarlanterna är samma lanterna?
Förlåt, får inte ihop det i huvudet
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varför krångla till det?

Gör som jag gjorde, koppa en treläges omkopplare till lanternorna;

1 sb, bb, topp och akterlanteror.

2 avstängt

3 ankarlanterna.

 

Sedan ligger säkringarna i serie efter omkopplaren, ingående kabel från stora elcentralen är avsäkrad med 15A och döpt till "huvudsäkring lanternor".

Men nu har ju TS ingen topplanterna längre utan bara en rundlysande. Akterlanternan måste därför utgå. Dessutom har TS redan en treläges med funktionen som du beskriver, men den är inte tvåpolig. Har du läst tråden ?

 

TS, om du gör som beskrivits innan och bara kompletterar med en diod samt kopplar bort akterlanternan, så kommer det nog funka.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Skulle någon av nedan  fungera? (för diskussionens skull)

Jag kan inte tyda dem 😅

image.png

Redigerad av mikaojje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mittersta skulle funka.

Du behöver dock göra en del extra omkopplingar men sparar egentligen bara in dioden. Och akterlanternan måste du fortfarande avveckla.

 

Jag hade lött in en diod så jag sluppit röra i resten....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som söker han finner.
Med nedan i beaktande funkar diodlösningen ändå?

 

 

 

image.png.0062de413c1b7a6fbe5c5b55ed19d10e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...