Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tphm

Ingen gnista Tohatsu

Rekommendera Poster

Hej,

 

får ingen gnista på min Tohatsu 20 hk (MFS20EPTS) från 2015. Misstänker att nödstoppet är kortslutet men vet inte var i så fall. Plockade isär gasreglaget och testade nödstoppbrytaren, vilken funkar som den ska. Dock när jag mäter i kablarna som brytarens kablar går in i, en brun och en svart, så får jag kontakt (multimetern piper), även när stoppbrytaren är helt bortkopplad. Det ska väl inte vara någon kontakt mellan dem??? 

 

Har kollat säkringarna som är okej, vet inte var problemet skulle kunna sitta. 

Några tips till en amatör på el?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tphm:

Hej,

 

får ingen gnista på min Tohatsu 20 hk (MFS20EPTS) från 2015. Misstänker att nödstoppet är kortslutet men vet inte var i så fall. Plockade isär gasreglaget och testade nödstoppbrytaren, vilken funkar som den ska. Dock när jag mäter i kablarna som brytarens kablar går in i, en brun och en svart, så får jag kontakt (multimetern piper), även när stoppbrytaren är helt bortkopplad. Det ska väl inte vara någon kontakt mellan dem??? 

 

Har kollat säkringarna som är okej, vet inte var problemet skulle kunna sitta. 

Några tips till en amatör på el?

Tändningslåset är parallelkopplat med nödstoppet. Var tändningen påslagen nör du summrade? 

 

En väl fungerande brytare har max 1 ohm i kontaktresistans. Du måste mäta för att veta, enbart summern säger ganska lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen gnista..nödstopp kan vara slutande eller brytande av ledningen.  ibland finns liknande funktion på växelspakens läge,bara gnista vid neutralläge kan vara värt kolla den. B

som börjar längta till djupt vatten☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bemek:

ingen gnista..nödstopp kan vara slutande eller brytande av ledningen.  ibland finns liknande funktion på växelspakens läge,bara gnista vid neutralläge kan vara värt kolla den. B

som börjar längta till djupt vatten☺️

Jag har ingen erfarenhet av just denna motor, men lite äldre Tohatsu/Nissan har brytande nödstopp liksom alla andra utombordare jag kommit i kontakt med.

 

Neutralswitchen brukar förregla startmotorn, inte tändningen.

 

Generellt för Tohatsu, måste inte stämma med denna motor

NO SPARK ON ANY CYLINDER: 
1. Disconnect the Black and Brown stop wires and retest. If you now have spark, the stop circuit has a fault.
2. Disconnect the Black/White wires from the Rectifier/Regulator. If spark returns to all cylinders, replace the Rectifier/Regulator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd så stoppas utombordsmotorer vanligen med en slutning till jord/batteri minus i tändningslås eller tändningslås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...