Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tewski

Köpa beg Snipa som legat i vattnet hela vintern?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej vänner.

 

Som titeln råder, Jag är på G att köpa en plast snipa "Nidelv 24" som legat i Saltvatten nere i södra sverige under hela vintern.
Förutom det uppenbara som havstulpaner och att den borde bottenmålas. Finns det något annat negativt med detta?

Jag tror inte vattnet frusit där något nämnvärt?

 

Kanske en helt omöjlig fråga att svara på eftersom alla fall är individuella, men jag tänker om det ringer några direkta varningsklockor hos er erfarna?

 

Jag kan själv inte inspektera båten innan köp, eftersom jag bor uppe i Sthlm. Så tanken är att den fraktas hit för att sedan sjösättas direkt här uppe i skärgårn.

 

Tack för er tid!

//Ted

 

 

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon fara,har inte varit is i Göteborg ,och det är varmare söderut.Tänk på att den är målad med västkust färg, kan hända att en båtklubb i Stockholm vägrar sjösätta innan den varit renskrapad,jag vet inte men för säkerhets skull gör en kontroll,prata med ansvarig innan du köper.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, Ronnienr10 said:

Tror inte det är någon fara,har inte varit is i Göteborg ,och det är varmare söderut.Tänk på att den är målad med västkust färg, kan hända att en båtklubb i Stockholm vägrar sjösätta innan den varit renskrapad,jag vet inte men för säkerhets skull gör en kontroll,prata med ansvarig innan du köper.Ronnie

Ok, Tack, det hade jag såklart inte tänkt på, men nu när du nämner det så är det uppenbart.
Jag har aldrig renskrapat färg innan, utan bara skrapat bort havstulpaner och målat på det.

I detta läget antar jag att man måste skrapa helt rent.

Är det ett hästjobb, eller är det bara att slipa bort med sandpappers slip eller hyvel eller liknande över en förmiddag?
Nu blev det en riktig basics nybörjar fråga här, men jag blundar o frågar ändå. 😃

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tewski Det finns andra på forumet som är bättre än jag och svara på dom frågorna.Men det är en snygg båt kan vara värd lite jobb.😀 Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Ronnienr10 said:

Tewski Det finns andra på forumet som är bättre än jag och svara på dom frågorna.Men det är en snygg båt kan vara värd lite jobb.😀 Ronnie

Det har du helt rätt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tewski:

Hej vänner.

 

Som titeln råder, Jag är på G att köpa en plast snipa "Nidelv 24" som legat i Saltvatten nere i södra sverige under hela vintern.
Förutom det uppenbara som havstulpaner och att den borde bottenmålas. Finns det något annat negativt med detta?

Jag tror inte vattnet frusit där något nämnvärt?

 

Kanske en helt omöjlig fråga att svara på eftersom alla fall är individuella, men jag tänker om det ringer några direkta varningsklockor hos er erfarna?

 

Jag kan själv inte inspektera båten innan köp, eftersom jag bor uppe i Sthlm. Så tanken är att den fraktas hit för att sedan sjösättas direkt här uppe i skärgårn.

 

Tack för er tid!

//Ted

 

 

Det är ju alltid spännande att köpa grisen i säcken…. Det är väl redan där som min varningsklocka ringer högre än kyrkklockorna i domkyrkan.

 Men om försäljningspriset är bra så varför inte….?

Det låter som om det kunde vara en båt som säljs ur ett dödsbo?

Hur långt bort finns båten, 30 mil? Det kör man ju på en dag, men man orkar kanske inte köra tillbaka samma dag, men det finns ju i allmänhet tåg som ibland följer tidtabellerna. Nej, jag hade ju velat titta ordentligt på båten innan jag ens lägger handpenning.

 

Frysskador… ja det kan man ju få överallt ombord där det finns vatten.

Bordgenomföringar, motorns kylsystem, färskvattentank med pump, eventuell vv-beredare och tappställen, toaletten och eventuell septiktank. Det kan ha stått slagvatten kvar under durkarna, som kan ha frusit och orsakat skada, med mera och så vidare…

 

Något jag irriterat mig på, på är när pentrypumpen frusit sönder för mig, då jag glömt att dränera den på hösten, dom kostar ju en hel del. Likaså har ett duschmunstycke frusit sönder… lätt att glömma sådana saker.

 

Bottenfärgen har redan nämnts, påväxt av diverse djur, mollusker, alger och jag vet inte vad… Artrikedomen kan ju vara omfattande, och brukar inte lukta sommaräng precis.


Har du kollat upp vad en lastbilstransport kostar? Jag betalade knappt 20.000kr Dalarö-Göteborg, och det var 2015, inget har väl blivit billigare sedan dess, om inte annat så har ju dieseln blivit mycket dyrare… 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...