Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kashew

Köpa begagnat batteri

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena folket, vad är er synpunkt på begagnade fritidsbatterier? 

 

En del säger "Köp aldrig ett begagnat batteri för ett nytt är inte alltid jättedyrt" medans några andra säger "kör batteridiagnos" oavsett vad säljaren säger.

 

Vad har ni för erfarenheter av detta och säljer ni eller tar ni era batterier till tippen vart ~3-4e år?

Redigerad av Kashew
lagt till taggar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte köpt ett gammalt batteri eftersom ett nytt inte är jättedyrt.

 

Däremot har jag svårt att slänga saker som inte är helt utslitna och har därför inte mindre än 3 blybatterier i garaget som jag endast underhållsladdat och kontrollerat att de är i god kondition de senaste åren.. Det äldsta är från 1998 och visar att blybatterier med rätt underhåll kan hålla mycket länge.

 

I segelbåten har jag sedan ett par år gått över till Litium..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Kashew:

Tjena folket, vad är er synpunkt på begagnade fritidsbatterier? 

 

En del säger "Köp aldrig ett begagnat batteri för ett nytt är inte alltid jättedyrt" medans några andra säger "kör batteridiagnos" oavsett vad säljaren säger.

 

Vad har ni för erfarenheter av detta och säljer ni eller tar ni era batterier till tippen vart ~3-4e år?

Jag tycker det helt beror på hur man ska använda dem. Att ha begagnade batterier i båten som start- eller förbrukarbatterier skulle jag aldrig välja då man inte vet vad de har varit med om och, därmed, hur man kan lita på dem.

Men att ha dem i garaget eller liknande för tillfälliga, mindre kritiska, uppgifter är helt ok.

Mina förra förbrukarbatterier från båten som satt i den i tio år tjänstgör nu som ”husbatterier” i en offgrid-stuga sedan fem år och mår helt ok. Dvs de är 15 år gamla nu.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Medhåll!

Jag ser att man säljer begagnade batterier på Tradera eller om det var på Blocket, jag skulle aldrig köpa ett sådant. Inte ens om det inte behövdes skickas med transportföretag.

Om jag fick ett begagnat batteri gratis, så skulle jag nog varit tveksam till att ta ombord det. Jag har fått ett sådant som jag har i en liten hobbybil, och där kan man ju ta hjälp av en nedförsbacke eller startkablar om det skulle behövas… man sitter ju inte i sjön, på samma sätt som i en båt om nu det uttrycket tillåts.

 

Sedan bör man ju kolla konditionen på sina batterier ändå så att man inte får en överraskning ute i naturhamnen när startmotorn inte orkar dra runt motorn, eller då man måste dricka ljummen pilsner och kassera leverpastejen när kylskåpet inte får energi för att skapa kyla.

Att läslampan slocknar kan ju vara ett mindre problem, om man behärskar punktskrift, men seglingsbeskrivningar ges inte ut i det formatet, vad jag vet iallafall.

 

Med regelbunden laddning som sköts av solen mår batterier väldigt bra och håller länge, om man som sagts sköter om dem ordentligt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputs, då ska jag inte snåla på batteri-inköpet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...