Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
raol

Bättre tätning av vattenpumpen i motorn?

Rekommendera Poster

Vi köpte nuvarande båten hösten 2020. Två gånger, inför säsong 21 och 22, har vi bytt impeller. Med impellern följer en lövtunn papperspackning som känns som den skulle gå sönder bara man tittar på det på fel sätt. Vi såg att det blev väldigt grönt runt skruvhålen och underkanten av "locket" på vattenpumpen under 2021, och det var lite vatten under motorn som vi räknade med droppat ut ur pumpen.
 

Inför 2022 putsade jag upp ytorna där packningen sitter för att få så bra ytor som möjligt för skitpackningen att täta, men det läckte även denna gång, fast kanske lite mindre.

Nog måste det finnas bättre packning än dessa papperspackningar? Vad ska man leta efter i stället? Eller ska jag skära ut en ur ett ark av bättre packningsmaterial, och i så fall vad? Känns som om en tunn gummivariant borde göra ett bättre jobb. Det är ändå bara kallt saltvatten som ska tätas.

Tips? Råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara små skador i locket som gör att det läcker.Jag brukar slipa locket med Carborundum mot en glasskiva,alla ojämheter syns direkt.Biltema har annars packningspapper i olika tjocklekar,varit bra kvalitet på de som jag använt.Tänk på att packningen inte får vara för tjock,det ska ju täta mot impellern.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Vi köpte nuvarande båten hösten 2020. Två gånger, inför säsong 21 och 22, har vi bytt impeller. Med impellern följer en lövtunn papperspackning som känns som den skulle gå sönder bara man tittar på det på fel sätt. Vi såg att det blev väldigt grönt runt skruvhålen och underkanten av "locket" på vattenpumpen under 2021, och det var lite vatten under motorn som vi räknade med droppat ut ur pumpen.
 

Inför 2022 putsade jag upp ytorna där packningen sitter för att få så bra ytor som möjligt för skitpackningen att täta, men det läckte även denna gång, fast kanske lite mindre.

Nog måste det finnas bättre packning än dessa papperspackningar? Vad ska man leta efter i stället? Eller ska jag skära ut en ur ett ark av bättre packningsmaterial, och i så fall vad? Känns som om en tunn gummivariant borde göra ett bättre jobb. Det är ändå bara kallt saltvatten som ska tätas.

Tips? Råd?

Packningen till pumplocket är väl en av de saker som man aldrig har problem med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering är du säker på att det är locket som läcker,om packboxen mot motorn är otät så kommer vattnet ur skvallerhålet .Det rinner ner till lägsta punkten på pumpen,vilket är locket.Tror inte locket kan läcka så mycket att du får vatten under motorn.Annar gör som jag sa innan det kan vara grader i locket vid bulthålen.Det var så vi planslipade vissa saker på gamla bilmotorer förr det fungerar.Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ronnienr10:

En fundering är du säker på att det är locket som läcker,om packboxen mot motorn är otät så kommer vattnet ur skvallerhålet .Det rinner ner till lägsta punkten på pumpen,vilket är locket.Tror inte locket kan läcka så mycket att du får vatten under motorn.Annar gör som jag sa innan det kan vara grader i locket vid bulthålen.Det var så vi planslipade vissa saker på gamla bilmotorer förr det fungerar.Ronnie

Grönt runt skruvhålen och i kanten på locket. Inget på själva pumphuset. Så rätt säker på att det är locket/packningen som inte blir tät nog.

Inga större vattenmängder. Några liter på en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Packningen till pumplocket är väl en av de saker som man aldrig har problem med.

Njae… hanteringsfel kanske, man gör sönder den själv. Men det följer ju alltid med en ny packning till varje impeller man köper. Men är det inte så att man kan byta ut locket till ett med ett infräst spår för en O-ring istället..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningen går inte sönder. Den är hel vid nästa impellerbyte. Men tätar helt gör den inte. Jag har slipat locket bra, men själva pumphuset sitter så illa till att jag inte ens kan komma åt den från rätt håll. Ena brorsan, som inte är fullt lika voluminös, kan arbeta där, men sittställningen tvingar fram pauser med väldigt täta intervall. Inte rimligt att sitta och slipa där, särskilt som hela vattenpumpen sitter precis skymd av avgasröret. Otroligt dålig motorinstallation, men inget vi kan ändra på nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Packningen går inte sönder. Den är hel vid nästa impellerbyte. Men tätar helt gör den inte. Jag har slipat locket bra, men själva pumphuset sitter så illa till att jag inte ens kan komma åt den från rätt håll. Ena brorsan, som inte är fullt lika voluminös, kan arbeta där, men sittställningen tvingar fram pauser med väldigt täta intervall. Inte rimligt att sitta och slipa där, särskilt som hela vattenpumpen sitter precis skymd av avgasröret. Otroligt dålig motorinstallation, men inget vi kan ändra på nu.

 

Om det nu inte är alltför trångt så går ju att skruva loss hela vattenpumpen från motorn, så att man kan sätta upp den i ett skruvstäd, och då passar man ju samtidigt på att byta packboxen runt axeln.

Men trångt och jäkligt är det ju, och svårt att komma åt med hylsnyckel och andra verktyg förstås?

Och om kan kommer åt så sitter skruvarna fastrostade, allt enligt Mr. Murphy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oringslock om det finns, försänk skruvhålen ngt lite fukta packningen orientera packningen på locket  montera.

min läckte  pga dålig p-box rostig fjäder .tät vid körning B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är hur den såg ut samma höst som vi köpte båten, så detta är före vi gjorde nåt med den, men utseendet var ungefär samma efter första säsongen. Lite bättre efter andra, men inte bra.

Här syns också den oerhört dåliga placeringen, med avgasröret i vägen.

Enda bilden jag har tillgänglig här och nu.

vattenpumpen.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske mindre besvär om skruvarna byts till pinnbult(skruv) ev med vingmuttrar

bra med bilden B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bemek:

kanske mindre besvär om skruvarna byts till pinnbult(skruv) ev med vingmuttrar

bra med bilden B

Det har vi gjort, men det ändrar varken tätningen eller åtkomsten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar täta med packning på tub och har aldrig haft problem med läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara så att skruvarna inte är i mässing? I så fall finns ju risken att du har galvanisk korrosion som tar sig uttryck i ärgbildning även upptill på pumpen som det ser ut nu. Jag skulle fö. testa packningslim om ytorna är under misstanke.

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Faderullan:

Kan det vara så att skruvarna inte är i mässing? I så fall finns ju risken att du har galvanisk korrosion som tar sig uttryck i ärgbildning även upptill på pumpen som det ser ut nu. Jag skulle fö. testa packningslim om ytorna är under misstanke.

 

Nä, det är mässing. Det gröna beror på vatten. Vi ser ju fuktighet där.

"Packning på tub" har jag funderat på, men jag är lite orolig för att det blir för tjockt, för som redan påpekats i tråden, så får det inte bli så tjockt att impellern inte längre tätar mot locket, för då tappar pumpen pumpförmåga. Men det kanske funkar bra?

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är detta väl egentligen inget större problem. Det handlar om ett väldigt måttligt läckage, och kylningen funkar ju som den ska. Det är mest principiellt störande, mer än praktiskt... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nä, det är mässing. Det gröna beror på vatten. Vi ser ju fuktighet där.

"Packning på tub" har jag funderat på, men jag är lite orolig för att det blir för tjockt, för som redan påpekats i tråden, så får det inte bli så tjockt att impellern inte längre tätar mot locket, för då tappar pumpen pumpförmåga. Men det kanske funkar bra?

 

Smeta på tubpackning med tillförsikt så går det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nä, det är mässing. Det gröna beror på vatten. Vi ser ju fuktighet där.

"Packning på tub" har jag funderat på, men jag är lite orolig för att det blir för tjockt, för som redan påpekats i tråden, så får det inte bli så tjockt att impellern inte längre tätar mot locket, för då tappar pumpen pumpförmåga. Men det kanske funkar bra?

 

1 timme sedan skrev raol:

Sen är detta väl egentligen inget större problem. Det handlar om ett väldigt måttligt läckage, och kylningen funkar ju som den ska. Det är mest principiellt störande, mer än praktiskt... :)

 

 

56 minuter sedan skrev zurdu:

 

Smeta på tubpackning med tillförsikt så går det bra.

Inga problem!
Tvätta rent med aceton eller t-röd aller något annat.

Lägg på ”packning på tub” sparsamt med en pensel. Skruva fast locket, skruva växelvis, eller liksom som i en stjärna. Först med bara handkraft, sedan måttligt med skruvmejsel eller liten hylsa med spärrnyckel om skruvarna har sexkantskalle. Sedan drar du åt hårt, då trycks överflödet ut (och även inåt därför skall du lägga på sparsamt). Men originalpackning är absolut bäst!

Flera firmor säljer ark med packningsmaterial, som man kan klippa, eller skära till själv med den gamla som mall.

 

Farsan hade alltid sådana packningar gjorda av sådant där tunt och glansigt ritpapper, och det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man kan ta en hel bit gummiduk (för att skära packningar ur) och bara täcka hela insidan av locket. Då blir det ju samma distans även mot själva impellern, och inget glapp. Gummiduken är nog av ungefär samma material som impellern, och allt är ju vattenkylt och vattensmort när det snurrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu skriver raol tidigare att ytan på pumpen samt locket är putsade.Det ska dom inte vara om du använder packning på tub, då får du rugga upp ytan lite.Såvida du inte kletar detta på båda sidor av papperspackningen.Det bästa är nog att ta loss pumpen och inspektera hur ytorna ser ut.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det plant, och är det åtskruvat så blir det tätt med en papperspackning. Om det läcker är det inte plant och/eller inte åtskruvat. Vad man kan få för bi-effekter av att smeta tät-gegga på ytorna är jag inte helt på det klara med, men inget jag hade vågat ge mig på. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev raol:

Funderar på om man kan ta en hel bit gummiduk (för att skära packningar ur) och bara täcka hela insidan av locket. Då blir det ju samma distans även mot själva impellern, och inget glapp. Gummiduken är nog av ungefär samma material som impellern, och allt är ju vattenkylt och vattensmort när det snurrar.

 

Läcker det trots ny packning och rätt åtdraget är något fel.  Just Jonsson pumpen går i regel inte att misslyckas med.  Ta loss pumpen och felsök. Undvik tätnings medel i pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Läcker det trots ny packning och rätt åtdraget är något fel.  Just Jonsson pumpen går i regel inte att misslyckas med.  Ta loss pumpen och felsök. Undvik tätnings medel i pumpen.

Ta loss pumpen är inget alternativ. Den sitter så dumt till. På baksidan av motorn, knappt ens åtkomlig från den sidan pga avgasrörets idiotiska placering. Jag har inte ens möjlighet att komma dit, pga problem med ryggen.

Nä, jag får testa att slipa locket lite till och så får det helt enkelt läcka lite. Det är ju inget problem mer än att det blir några millimeter vatten under motorn permanent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Nä, jag får testa att slipa locket lite till och så får det helt enkelt läcka lite. Det är ju inget problem mer än att det blir några millimeter vatten under motorn permanent.

Personligen tror jag felet är som någon redan nämnt; det är läckage från ett skvallerhål och pumpen behöver packas om innan du får vatten i motorn (…så gick det för mig och min motor… blev rätt dyrt…) med tanke på att det är ”flera liter” som läckt under säsongen. Det låter för mycket för att vara en dålig packning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Personligen tror jag felet är som någon redan nämnt; det är läckage från ett skvallerhål och pumpen behöver packas om innan du får vatten i motorn (…så gick det för mig och min motor… blev rätt dyrt…) med tanke på att det är ”flera liter” som läckt under säsongen. Det låter för mycket för att vara en dålig packning. 

Jag har förstås inte mätt. Men det har varit några millimeter vatten på bälgen runt drevet (som sitter rakt under pumpen). Eftersom vatten dunstar, så antar jag att det handlar om flera liter under säsongen för att det ska kunna vara permanent fuktigt på det viset. Och det kommer från pumpen. Men det är runt locket det är fuktigt och ärgigt. Efter att jag slipade locket lite inför förra säsongen blev det betydligt bättre, så jag känner mig rätt trygg med att det är locket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt var locket ” slitet ” det hade förra ägaren löst med att vända på locket ,

dvs ” utsidan ” inåt . 

Blev tätt men all märkning på locket är numera bortnött så det blev lite problematiskt att hitta rätt impeller 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OK, men dubbelkolla att det inte är två läckage du har. Ett litet som ärgar locket och ett stort så som jag beskrev. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...