Jump to content
Monday 22 July 2024
Lilloxen

Undvika drev?

Recommended Posts

Hoppas jag kan få min ”rädsla” för drev dementerad eller eventuellt bekräftad.

 

Finnmaster 7050, aquador 23ht och liknande är båtar som skulle passa oss perfekt, men jag vet inte om jag vågar välja dessa, letar aktivt efter passande båt för oss med rak axel istället då underhållet för dessa är något jag skulle klara själv.

 

Drev känns som betydligt mer avancerat, samt att det kräver rätt dyra reperationer titt som tätt.

 

Om man tittar på en båt som är cirka 15år gammal, är jag helt fel ute med mina tankar, är drev en ”olycka” som väntar på att inträffa?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag ser det, men jag är partisk, så har drev några fördelar.

Förmodligen (därom tvista dock de lärde) bättre effektivitet i propellerverkan och mindre motstånd i vattnet varför de flesta planande båtar utrustas med drev. Ett traditionellt drev drar oftast inte med sig hela båten vid riktigt kraftig grundstötning vilket en axel-driven båt kan råka ut för.

 

Ekonomiskt sett så är det ju så att alla prylar kräver underhåll och har en viss livslängd. Sköts inte underhållet så minskar livslängden. Jag vet inte hur länge ett modernt drev håller men helt klart är att i en korrekt utförd installation så lever axeldriften längre och har mindre krav på service.

 

Så, i en planande båt kommer man förmodligen inte ifrån drev-drift så det avgörs nog av valet av båt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lilloxen:

Hoppas jag kan få min ”rädsla” för drev dementerad eller eventuellt bekräftad.

 

Finnmaster 7050, aquador 23ht och liknande är båtar som skulle passa oss perfekt, men jag vet inte om jag vågar välja dessa, letar aktivt efter passande båt för oss med rak axel istället då underhållet för dessa är något jag skulle klara själv.

 

Drev känns som betydligt mer avancerat, samt att det kräver rätt dyra reperationer titt som tätt.

 

Om man tittar på en båt som är cirka 15år gammal, är jag helt fel ute med mina tankar, är drev en ”olycka” som väntar på att inträffa?

 

 

Mitt var från 1995, så det säger väl en del att det håller. Men VP har mera strul med sina.

Inte svårare att servera än motorn enligt mig.

 

Anledningen att jag har ett nytt för i år, en olycka med en sten i höstas. Hade inte detta hänt så skulle mitt gamla Bravo2 hållit många år till.

IMG_20220303_150102933.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte du behöver ha någon drevfobi men det finns helt klart för och nackdelar mellan drev och axel.

En drevbåt kan var lättare att köra i låga farter medans en axelbåt har färre saker som kan gå sönder.

 

Om du har målet att serva din båt själv inte är så händig så bör du köpa en båt med rak axel. Sedan får du lära dig köra båt.

Om du gillar att köra båt i högre farter och har en teknisk förmåga att förstå hur saker slits, kan en drevbåt vara värt att satsa på. Men då får du lära vad som slits och upptäcka fel innan det blir för sent. Typ ha koll på bälgar, hydralslangar, kopplingar och slangar. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drev går håller länge med rätt skötsel. Mitt är nästan 50 år. Jag kan se tre orsaker till att drev havererar i förtid.

1. Grundstötning. Inte mycket bättre med axel.

2. Felaktig installation från början. Tex en motor med för stort vridmoment för drevet. (Många med bravodrev och alldeles för stor diesel framför.)

3. Man missköter det förebyggande underhållet.  Man måste byta bälgar, impellrar och packboxar i tid. De åldras och att få in vatten på fel ställe är obra. Detta är mer jobb än med axel men det är inte alls svårt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Eld-:

Drev går håller länge med rätt skötsel. Mitt är nästan 50 år. Jag kan se tre orsaker till att drev havererar i förtid.

1. Grundstötning. Inte mycket bättre med axel.

2. Felaktig installation från början. Tex en motor med för stort vridmoment för drevet. (Många med bravodrev och alldeles för stor diesel framför.)

3. Man missköter det förebyggande underhållet.  Man måste byta bälgar, impellrar och packboxar i tid. De åldras och att få in vatten på fel ställe är obra. Detta är mer jobb än med axel men det är inte alls svårt.

Fråga då, förebyggande underhåll, först har vi oljebyte i drevet för att hålla koll på att det inte kommit in vatten.

 

Hur ofta bälgarna ska bytas verkar finnas olika teorier om.

Min fråga är dock om de går att byta om man inte har diverse specialverktyg, jag är händig men har inte en egen verkstad.

 

hur ofta ska packboxar bytas?

 

Om man sköter ovanstående, ska drevet då bara gå och gå eller kommer man behöva byta lager, splincade axlar mm med jämna mellanrum?

 

En av orsakerna till att jag är lite ”rädd” för drev är att det känns som att svaren på ovanstående är hur långt är ett snöre, det finns en viss osäkerhet om när saker fallerar trots underhåll 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har ju haft liknande diskussioner förr, det brukar väl sluta oavgjort.

 

Jag har drev på min båt, med duopropeller. Och jag har skruvat isär hela drevet kan man säga, ett år hade en klen lina gått in i propellern och runt en av axlarna och letat sig in i packboxen. 
Jag är inte utbildad till mekaniker, men är van att meka med alla möjliga sorters fordon och även med andra grejer, jag har bra verktyg, och i detta fallet även tillgång till en verkstad med ett ganska stort skruvstäd.

 

En annan gång vid en kinkig manöver trasslade ankarkättingen in sin i båda propellrarna, litet knepigt att trassla ut, men fick då tips om att skruva loss konan några varv så att den yttre propellern kunde flyttas litet på axeln, då var det bra att ha Volvo-Pentas svindyra propellerverktyg och en bit träregel med sig ombord.

 

Sannolikt skjuvades då en hylsa med splines som är en säkerhetsgrej inne ii drevet, den gick inte av då, men några år senare i samband med att växlingen skedde på för högt varvtal beroende på att reglagekablarna inte hade bytts ut i tid. Då fick jag ta upp båten igen, skruva loss drevet och skruva i sär det. Inte direkt någon avancerad teknik, men man måste vara noga med att notera hur ett antal shims skall sitta, samtidigt byttes alla packningar kylvattenslang och bälgarna.

 

För ett par år sedan råkade även jag ut där den oberäkneliga och akuta landhöjningen och ett stycke bohuslänsk granit kom i konflikt med den den större av propellrarna, detta hände sig nånstans i norra Bohuslän. Och vad gör man, jo söder om Resö finns det en ö som har en sandstrand där det inte finns så många badare, i med ankaret, tilta upp drevet till beachläget och köra upp på stranden, bra badtemperatur och bra arbetsställning bakom båten, bra med reservpropellrar.

Det hade ju varit betydligt svårare att byta propeller på en båt med axel, när den ligger i sjön.

 

Delarna som skall bytas kostar ju rätt mycket, det finns piratdelar, men just piratbälgarna är rätt så sladdriga och en sådan har kalvat av en gång.


Drevet skall ju målas också, och då det är av någon slags aluminiumlegering får man ju tänka sig för så att man inte målar med kopparbaserad färg, eller om man gör det grundar ordentligt med en isolerande epoxyfärg eller liknade.

 

Jag upplever ju att det är betydligt mer underhåll på ett drev än på en axel. Och dyrare. 
 

Att planande och halvplanande båtar slingrar sig i låga farter beror varken på drev eller axel, det är andra fysiska lagar som orsakar det. Min blev mindre slingrig när jag bytte till en ny uppsättning fyrbladiga propellrar… men då enligt den där fysiska lagen kanske det inte skulle påverkat.

Men vid gång i Sotekanalen i fem knop kan det bli ett himla rattande, om brovakten inte visste bättre skulle hen tro att många motorbåtsförare var onyktra.

 

Men en verkstadshandbok, en stor och en väldigt liten hylsnyckelsats bör man ha, även andra vanliga verktyg. Den lilla hylsnyckelsatsen skall kompletteras med en extra förlägnare, den kommer till användning när man skall montera eller demontera de stora slangklämmorna runt bälgarna. Där där är det trångt så in i helskotta. Spärrnyckel, två förlängare kardanknut och 7mm hylsa.

Verkstadshandbok, brukar man kunna hitta på nätet, eller så är det någon vänlig skäl här som kan maila dig en pdf, både för drev och motor.

 

En fördel med drev är ju att man kan justera drevets trim under gång för att få ett gynnsammare gångläge, först drevtrimmet, sedan fortsätter man med trimplanen.

 

Om det är en fördel eller nackdel kan ju bero på, men på drevbåtar hamnar motorn och därmed tyngdpunkten längst bak. Det finns ju vissa axelbåtar som också har det så, med motorn vänd så att backslag med vinkelväxel hamnar framför motorn. Annars har ju traditionella axelbåtar motorn och tyngdpunkten midskepps.

 

Så om jag kunde välja då jag köpte båt hade jag valt en med rak axel. Men det fanns inga sådana då, kanske inte öht. Eller kanske en med vattenjet.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Lilloxen:

Fråga då, förebyggande underhåll, först har vi oljebyte i drevet för att hålla koll på att det inte kommit in vatten.

 

Hur ofta bälgarna ska bytas verkar finnas olika teorier om.

Min fråga är dock om de går att byta om man inte har diverse specialverktyg, jag är händig men har inte en egen verkstad.

 

hur ofta ska packboxar bytas?

 

Om man sköter ovanstående, ska drevet då bara gå och gå eller kommer man behöva byta lager, splincade axlar mm med jämna mellanrum?

 

En av orsakerna till att jag är lite ”rädd” för drev är att det känns som att svaren på ovanstående är hur långt är ett snöre, det finns en viss osäkerhet om när saker fallerar trots underhåll 😅

Jag byter bälgarna vart annat år, propelleraxelns packbox bytte jag ju av att den var skadad, men det finns två till, en där ingående axel kommer in, och en vid växlingsreglaget. Dom byter man ju ganska sällan, jag har inte läst på vad som rekommenderas. Däremot mindre packningar och O-ringar vid oljestickan, oljepåfyllningen och vid oljepluggen längst ned byts varje år. Reglagekabeln till växeln sitter ju delvis under vattnet så den slits ju snabbare än andra sådana kablar. Jag bytte efter 20 år, och det var ju alldeles för sent. Då jag har ett elektroniskt regalage kände jag inte att det var trögt att växla… för när det blir det är det dax att byta.

 

Oljebyte varje år, men det vet du ju redan. Sedan finns det en packbox vid utgående axel från motorn, jag vet inte heller hur ofta man byter den… och där finns ju även en kardanknut, som skall vara underhållsfri… men sådana kan lastbilsverkstäder hjälpa till med. Ja så finns det en del slitdelar i delarna till lyften, och upphängningen av drevet. Likaså en besvärlig packbox där styraxeln går ut igenom skölden. Har skall man också trycka in fett minst tre gånger per säsong, men det gör man inifrån båten. Så en fettspruta med propelleraxelfett i är ju bra att ha med sig ombord.

 

På en axelbåt skall man ju på vissa typer trycka i fett i propellerhylsan, och sedan måste man ju även smörja hjärtstocken till rodret, så där är det oavgjort.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Lilloxen:

Fråga då, förebyggande underhåll, först har vi oljebyte i drevet för att hålla koll på att det inte kommit in vatten.

 

Hur ofta bälgarna ska bytas verkar finnas olika teorier om.

Min fråga är dock om de går att byta om man inte har diverse specialverktyg, jag är händig men har inte en egen verkstad.

 

hur ofta ska packboxar bytas?

 

Om man sköter ovanstående, ska drevet då bara gå och gå eller kommer man behöva byta lager, splincade axlar mm med jämna mellanrum?

 

En av orsakerna till att jag är lite ”rädd” för drev är att det känns som att svaren på ovanstående är hur långt är ett snöre, det finns en viss osäkerhet om när saker fallerar trots underhåll 😅

Jag byter bälgarna vat femte år och, ja, man behöver några specialverktyg men de kostar inte mer att köpa än att de pengarna med råge är insparade på första bälgbytet man gör själv. På vissa ställen går verktygen att hyra. 

 

Även packboxar kan man byta själv men då behövs ännu mer specialverktyg så själv överlåter jag det till proffs som även har grejor för täthetsprovning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med drev drar en planande båt mindre bränsle ( säkert många som har åsikter om detta) lägg mellanskillnaden i en skål så har du gått om pengar till renovering av drev. 😁😁

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Lilloxen:

Fråga då, förebyggande underhåll, först har vi oljebyte i drevet för att hålla koll på att det inte kommit in vatten.

 

Hur ofta bälgarna ska bytas verkar finnas olika teorier om.

Min fråga är dock om de går att byta om man inte har diverse specialverktyg, jag är händig men har inte en egen verkstad.

 

hur ofta ska packboxar bytas?

 

Om man sköter ovanstående, ska drevet då bara gå och gå eller kommer man behöva byta lager, splincade axlar mm med jämna mellanrum?

 

En av orsakerna till att jag är lite ”rädd” för drev är att det känns som att svaren på ovanstående är hur långt är ett snöre, det finns en viss osäkerhet om när saker fallerar trots underhåll 😅

Hur man sköter drevet rätt och när saker och ting ska kontrolleras står i instruktionsboken/ manualen det är inget man behöver gissa sig till som sagts. 

Annars har du ju redan fått många kloka råd redan. Sen om drevet behöver packas om vart 10 år eller eller byta något lager borde inte vara skäl att avstå tycker jag, som har dubbla drev.
En provtryckning av drevet vartannat år talar om när packboxarna börjar att ge sig och behöver bytas, oljan kollas ju varje år och ger också en indikation om den har spår av vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Eld-:

Drev går håller länge med rätt skötsel. Mitt är nästan 50 år.

Det är ju lätt att prata om den möjliga hållbarheten på äldre grejer som i vissa fall har bevisat sin slitstyrka. Inte lika lätt att sia om hur länge dagens, eller morgondagens, drev håller. Jakten på bränslebesparing ger ofta grejer som är lättare och därmed ofta har sämre hållbarhet. Men vem vet?

 

Men grattis till ett hållbart, och förmodligen välservat, drev!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Janne1:

Med drev drar en planande båt mindre bränsle ( säkert många som har åsikter om detta) lägg mellanskillnaden i en skål så har du gått om pengar till renovering av drev. 😁😁

Eftersom en propelleraxel på motorbåt för det mesta är riktad snett nedåt så hår ju en del kraft bakåt, snett nedåt och lyfter aktern på båten.

1 timme sedan skrev Makro:

Hur man sköter drevet rätt och när saker och ting ska kontrolleras står i instruktionsboken/ manualen det är inget man behöver gissa sig till som sagts. 

Annars har du ju redan fått många kloka råd redan. Sen om drevet behöver packas om vart 10 år eller eller byta något lager borde inte vara skäl att avstå tycker jag, som har dubbla drev.
En provtryckning av drevet vartannat år talar om när packboxarna börjar att ge sig och behöver bytas, oljan kollas ju varje år och ger också en indikation om den har spår av vatten.

Ja probtryckaren är ju bra. Jag har en. Den består i princip bara av en inverterat kraftigare cykelpump, en manometer och en slang. Senast jag använde delar den var när jag provtryckte oljekylaren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar :), om vi bortser från fördelen med drev när man drar på grund så verkar min oro ha lite verklighetsförankring.

 

Då jag inte heller har några direkta behov att fara fram snabbare än 10 knop så lutar det åt att jag fortsatt ska satsa på en halvplanande båt med rak axel.

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänker att man måste ta hänsyn till drifttid när man jämför, iallafall ut ett ekonomiskt perspektiv.

 

Med Axel har du en garanterad och på förhand bestämd merkostnad i form av ökad bränsleförbrukning.

 

Med drev har du en till viss del ökad kostnad i form av förebyggande underhåll, men har du lite otur kan du åka på en större reparation. Man kan såklart lägga undan pengar för detta i samband med inköp. Att totalrenovera drev kostar så där 40-60 så det kan vara bra att budgetera för.

 

För kommersiella båtar med mkt drifttid blir bränsleförbrukning viktigare än på fritidsbåt. Därav tjänar man troligen på att köra med drev trots större löpande utgifter för underhåll. 
 

I fritidsbåten är det däremot nog svårt att köra in kostnaden för underhåll genom bränslebesparingar även om det säker finns fall där det är jämt skägg.

 

Samma sak kan nog sägas om bensin / diesel motor på kommersiella båtar jämf. med en fritidsbåt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 knop! Precis den information som är avgörande här.

Ja då är ett drev inte ens aktuellt. Då bör man satsa på en deplacerande bår med lång köl - som kör rakt och fint. En sådan båt har ofta en horisontell propelleraxel, så inga förluster i form av att propellern inte arbetar i färdriktiningen till 100%.

 

Jag lägger lika mycket tid och pengar på drevet som på motorn.

Utombordare är mycket mindre jobb och underhållskostnad. Men dessa stjäls och drivs av bensin.

10 Knop är även möjligt med eldrift, beroende på hur långt man ska.

 

Jag har själv ett VP DPE drev från 1997 och är efter 1500 h fortfarande nöjd. Lätt att hitta reservdelar och kompetent mek (för det jag inte gör själv). Alla reservdelar som är av gummi eller sitter svårt till att byta köps av Volvo Penta. Det är dubbla till tredubbla priset, men framförallt gummidelarna är av rätt kvalitet. Billigt innebär att kvalitén är lägre, men än värre - de som tillverkar vet inte hur det ska monteras och användas. Gummi är som ett bakverk - det krävs oerhörd diciplin och erfarenhet för att det ska bli lika gott varje gång. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bytte fr Flipper 850 fr 82 med Duo-prop drev till Saga 310 m rak axel. Vill aldrig mer ha drev-båt.

 

Gick ned fr 21 till 15 knop i marchfart men slipper drevets alla nackdelar.

Skötte det "by the book" men det kostade oss mer än 5000 kr/ år i underhåll och service.

Då lämnade jag in det två ggr för provtryckning och lite större service.

Vi tog loss det vart annat år för byte av bälgar men jag ledsnade på böket.

 

I låga farter slingar sig Flippern i sicksack...Sagan med stor skädda glider rakt fram.

Dubbelt så tung båt men så mycket trevligare att köra i hamn.

 

Olika båtar uppför sig på olika sätt och den egna smaken avgör ju givetvis.

 

Lycka till med ditt val oavsett.

 

// Mats W

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Wergis:

Jag bytte fr Flipper 850 fr 82 med Duo-prop drev till Saga 310 m rak axel. Vill aldrig mer ha drev-båt.

 

Gick ned fr 21 till 15 knop i marchfart men slipper drevets alla nackdelar.

Skötte det "by the book" men det kostade oss mer än 5000 kr/ år i underhåll och service.

Då lämnade jag in det två ggr för provtryckning och lite större service.

Vi tog loss det vart annat år för byte av bälgar men jag ledsnade på böket.

 

I låga farter slingar sig Flippern i sicksack...Sagan med stor skädda glider rakt fram.

Dubbelt så tung båt men så mycket trevligare att köra i hamn.

 

Olika båtar uppför sig på olika sätt och den egna smaken avgör ju givetvis.

 

Lycka till med ditt val oavsett.

 

// Mats W

Har man med en drevbåt från 80-90 tal typ "DC" så finns det inte så många alternativ i samma prisklass enligt mig om man gillar lösningen med "akterdäck" med soffa/ bänkar.
Saga 29-31 fot är ju fina båtar med kostar minst dubbelt upp vad min båt är värd, och det gäller i stort sett alla båtar av den typen med rak axel, Nimbus, Viksund, Westfjord m.fl.
Forbina 9000 skulle kunna vara en, som nu gått ner lite i pris men de är inte många.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som @Makro är inne på finns det få båtar i lägre prisklasser/äldre/mindre med nämnda planering och annan drivlina än drev - om man vill kunna pinna på.

 

Förr var det ju mer svart eller vitt - antingen åker du med rak axel/roder och då är det en snipa med max kanske 8-10 knop (med 6-7 som behaglig marschfart). Eller vill du åka snabbare så är det båt med utombordare eller drev, och som är optimerad för högre farter/planing.

 

Men nu är det inte så kategoriskt längre. Min förra (NB870) hade lite köl, rak axel och roder. Gjorde 25 knop på topp, men marschade fint i 21-22. Eller 6-7 knop, där den gick rakt som om det var järnvägsräls under. I den farten drog den stora motorn inte mycket mer än en snipa, men det är klart - i planingsfart var den törstigare än motsvarande drevbåt. Helt enkelt för att det är mer skrot som inte kommer upp ur vattnet.

 

Den nuvarande (Skilsö 35) har också rak axel, roder och lite köl. Går nästan lika snålt i snipfart (0,7l/nm) trots 440hk motor, och otroligt kursstabilt. Men den kan lika gärna köras i 25 knop marschfart och toppar nästan 30.

 

Så numera är det inte lika stort likhetstecken mellan drivlina och fart/egenskaper som det var förr. Snarast får man titta på båt för båt och dess samtliga egenskaper. Att tänka på är att många roderbåtar också har någon form av rör i kölens förlängning som ofta även är nedre fästet för rodret. Då denna ligger nedanför propellern är det ofta den som tar i botten innan propellern gör det. Nackdelen är möjligen att man vid hård istötning kan riskera att deformera den så övre roderinfästningen tar skada. Men vid en sådan smäll hade man sannolikt haft ett ännu mer kostsamt drevbyte på en drevbåt....

 

När det gäller underhåll så är ju axeltätningen på en "rak axel"-båt viktig. Här finns en del att välja på, men jag har även på den nya bytt ut fettsmord packboxtätning mot underhållsfri och modernare PSS. Gjorde så på den gamla, och kunde sedan i princip glömma tätningen i 15 år.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte så att när vi jämför drev kontra axel så glömmer vi ibland backslaget? Inte för att ett backslag havererar stup i kvarten, vilket inte drevet heller gör, men backslaget behöver liksom drevet tillsyn och ibland även underhåll.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Är det inte så att när vi jämför drev kontra axel så glömmer vi ibland backslaget? Inte för att ett backslag havererar stup i kvarten, vilket inte drevet heller gör, men backslaget behöver liksom drevet tillsyn och ibland även underhåll.

Jag håller med, men backslagen förvaras till skillnad mot dreven inte under vatten vilket ger stor skillnad i servicekostnad. Finns ju otaliga trådar om vatten i oljan och provtryckningar när det gäller drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Rascal:

Jag håller med, men backslagen förvaras till skillnad mot dreven inte under vatten vilket ger stor skillnad i servicekostnad. Finns ju otaliga trådar om vatten i oljan och provtryckningar när det gäller drev.

Kan det vara så att drev anses enklare och därmed ofta väljs av oss som inte är tillräckligt kompetenta sjöbusar. Därigenom kanske det finns fler drev än backslag/axel hos oss landkrabbor och att det ger/får effekter gällande frågor om underhåll. "Backslagsbåtar" kanske i större utsträckning anskaffas av sådana som har koll på läget och därigenom inte lika ofta behöver hjälp med vilken plugg man lättar på för att kolla oljenivån.

 

Det fina är väl ändå att det finns plats både för oss "drevklåpare" och för backslagsmekaniker på sjön...🙂

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har, som andra, också gått från drev till axel och kommer aldrig mer äga båt med drev. Jag hatar gången med drev. Det är ofantligt mycket lättare att hantera min axel-båt som gör det jag ber den om än badbalje-drevbåt som sticker dit vinden tar den (okej, något överdrivet men ni fattar min poäng).

 

Det är så otroligt skönt att kunna lägga båten i fem knop och inte behöva ratta ihjäl sig, bestämma sig för att åtta knop vore lagom eller 15, eller faktiskt 22 i vårt fall utan problem. Förbrukning går 0,4-2l/nm ungefär, faktiskt något mindre i 22 knop än 18 men då går vår båt också lite högt och blir lite rank. 

 

Nä, tvi vale för drev, mer axelbåtar åt folket!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Kan det vara så att drev anses enklare och därmed ofta väljs av oss som inte är tillräckligt kompetenta sjöbusar. Därigenom kanske det finns fler drev än backslag/axel hos oss landkrabbor och att det ger/får effekter gällande frågor om underhåll. "Backslagsbåtar" kanske i större utsträckning anskaffas av sådana som har koll på läget och därigenom inte lika ofta behöver hjälp med vilken plugg man lättar på för att kolla oljenivån.

 

Det fina är väl ändå att det finns plats både för oss "drevklåpare" och för backslagsmekaniker på sjön...🙂

 

Min uppfattning är precis tvärtom, att det uppfattas som enklare att äga en båt med axel och därför väljs drevet bort för att det känns för komplicerat att underhålla?

Men jag känner flera som åker båt och mekar själva som aldrig skulle välja en drevbåt samtidigt som jag har två bekanta som har båtar som yrke och jobbar med motorer och drev och båda åker planade drevbåtar och vill inte ha båt med axel, delvis för att det är lättare att fixa när man gått på grund. 
Jag håller med @Volvo_Penta man kör det man trivs med och kan handskas med och tror är bäst.

Nu är jag ju bortskämd med dubbla drev som gör båten väldigt manöverbar åt alla håll men ska jag byta bort det får det nog bli dubbelmontage med axlar. Men man vänjer sig vid det mesta 😊

Går man från drev till axel är det ju lite skillnad när man backar men det beror ju mycket på skrovets utformning också så det finns nog flera sanningar 🙂
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, med drev-drift är det lättare att styra en backande båt med än en axel-driven. Även i viss mån framåt vid hamnmanövrering. Ökar begäret efter en häckpropp, har jag märkt...

Känner också folk som jobbar på båtvarv som föredrar drev men det är nog mest för att de kan göra jobben i anslutning till jobbet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, ChristerN said:

Jo, med drev-drift är det lättare att styra en backande båt med än en axel-driven. Även i viss mån framåt vid hamnmanövrering. Ökar begäret efter en häckpropp, har jag märkt...

Känner också folk som jobbar på båtvarv som föredrar drev men det är nog mest för att de kan göra jobben i anslutning till jobbet.

Jag tycker tvärtom men det är nog beroende på båt kanske. Jag hanterar min nuvarande axel-båt mycket bättre bakåt än gamla. Prop-promenad (eller vad det heter på svenska) och bogpropp gör att jag kan fickparkera med vind i 'fel' sida utan problem. Gamla båten hamnade där vinden önskade när jag backade. 

 

Så; det kräver kanske att man lär sig och tänker men när man kommit dit kan åtminstone jag hantera min båt mycket bättre än vad jag kunde med drev. Hur jag än planerade med drev var det ändå något annat som bestämde var båten skulle. Hopplöst.

 

Men; då är det kölad axel-båt mot amerikansk badbalja som jämförs, badbaljan hade mycket ovan vattenlinje och väldigt lite under.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Makro:

Min uppfattning är precis tvärtom, att det uppfattas som enklare att äga en båt med axel och därför väljs drevet bort för att det känns för komplicerat att underhålla?

Nu hoppas jag att mitt inhopp i denna tråd inte ger en "TBT-effekt", alltså tuppfäktande med flera tusen inlägg. Men om jag kikar på de senaste årens nytillskott på medlemmar i de båtklubbar jag är med i så handlar det nästande uteslutande om "badbalje-drevbåtar" för dem som på senare tid hittat till sjölivet, eftersom de tror att "badbaljan" är enklare att hantera. Medan de som åker "potenspinne", alltså propelleraxel, bland nytillskottet i dessa klubbar är sådana som varit på sjön så pass att de vet hur "potenspinnen" ska användas.

 

Jag tror att osäkerheten om båtlivet är något att satsa på många gånger leder till drevbåten, att det därför är fler nybörjare som hamnar i "Bayliner-konceptet" än i "Albin 25-konceptet".

 

Och Du TS: undvika drev behöver Du inte göra, lika lite som Du behöver undvika backslag/axel. Hade drevet varit "the ultimate disaster" hade de nog inte sålts i något större antal.

 

Jo, för egen del så har jag tillgång till båda typerna av framdrift.

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Hade drevet varit "the ultimate disaster" hade de nog inte sålts i något större antal.

Jämför gärna med nyttigheten hos rökning och försäljningen av tobak. Folk väljer inte alltid så klokt.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ena utesluter inte det andra som myntet som har två sidor. Nu skruvar jag och servar mitt drev och även andras. Och jag kan ha stor förståelse för att de som inte kan eller vill skruva eller serva sina drev upplever det krångligt och kanske svårt eller inget intresse. Jag baxnar när jag ser vad marinorna tar ut för ett enkelt service uppdrag och ska man leja bort arbete så kostar det mycket pengar. Någon skrev tidigare i inlägget att pentas drev var skit och att de svarta dreven var mycket bättre, något jag def inte håller med om, pentas drev är enklare och det behövs t.ex inga special verktyg för bälgbyte etc. Och visst går axelbåtarna sönder med, har ett flertal kompisar som åker axel, och allt finns från tappade roder, till skurna axelhylsor med enormt stora arbeten som då tillkommer. Finns även skurna backslag med i bilden. Och i jämförelse med att släpa ur en axel och byta hylsa eller byta backslag, servar jag hellre ett litet drev som sitter lättåtkomligt. De flesta haverier med drev beror på okunskap och misskötsel det har jag lärt mig under några år. Ett drev som fått sin omsorg och kontroller brukar funka utan större mankemang i runt 10 år, sedan är det dags för lite större service som ompackning. Mitt har nu funkat bra i 8 år, och nästa vecka åker det isär och får nya packningar, inte för att något är fel men jobbet görs i preventivt syfte.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev kossor:

Det ena utesluter inte det andra som myntet som har två sidor. Nu skruvar jag och servar mitt drev och även andras. Och jag kan ha stor förståelse för att de som inte kan eller vill skruva eller serva sina drev upplever det krångligt och kanske svårt eller inget intresse. Jag baxnar när jag ser vad marinorna tar ut för ett enkelt service uppdrag och ska man leja bort arbete så kostar det mycket pengar. Någon skrev tidigare i inlägget att pentas drev var skit och att de svarta dreven var mycket bättre, något jag def inte håller med om, pentas drev är enklare och det behövs t.ex inga special verktyg för bälgbyte etc. Och visst går axelbåtarna sönder med, har ett flertal kompisar som åker axel, och allt finns från tappade roder, till skurna axelhylsor med enormt stora arbeten som då tillkommer. Finns även skurna backslag med i bilden. Och i jämförelse med att släpa ur en axel och byta hylsa eller byta backslag, servar jag hellre ett litet drev som sitter lättåtkomligt. De flesta haverier med drev beror på okunskap och misskötsel det har jag lärt mig under några år. 

Om båten står på land är ju drevet lättåtkomligt men det är ju inte då haverierna sker. Även ett servat drev kan ju ge upp och det är ju betydligt fler delar i ett drev. Till skillnad från rak axel skall ju "drevaxeln" vinklas två gånger och dessutom svängas åt sidorna och trimmas upp och ned. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...