Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jaha, då fick man sitt nya drev då.

Efter en liten dunst med en sten i höstas och RF propeller utan gummihubb, ger komplikationer inuti.

Gick bara i typ 3knop, men jävlar vad det smällde till. Propeller axeln kröktes, skeddan gick av, ett kugghjul släppte bitar och skickades runt i hela drevet. Om inte detta var nog, så sprack även underdelen vid propelleraxeln.

 

Tog det via försäkringsbolaget och grym hjälp på ett gammalt Bravo2 med åldersavdrag såklart.

 

I helgen ska det på!

IMG_20230317_084055261_HDR.jpg

IMG_20230317_082747430_HDR.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär ju sig av sina misstag. Men även om försäkringsbolaget står för sen största utgiften blir det ändå dyrt. Du kanske kan källsortera det gamla drevet och sälja det som skrot, till Stena metall eller annan firma? 🙂

Som jag brukar skriva så är ju den där förrädiska landhöjningen ett gissel. 
Och varesig du eller jag är ensamma om det. När jag snorklar vid tänkbara naturhamnar ser jag ofta att  ovansidan av en del stenar och undervattensklippor saknar algbeväxning på ovansidan, man ser även en fin färgkarta på Internationals och Hemepels vanligaste kulörer… man behöver ju inte undra vad det beror på.

 Men grattis till nya drevet och hoppas nu att inte går på gr… jag menar ”inte råkar ut för landhöjningen” igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grattis nytt är nytt. har sett annan bedömning mekaniskt fel, ingen hjälp, inte till verkstad heller efter säsongen vilket ingår men inte från hemmahamn  (sjöräddning hjälpte till hemmahamn för bryggsegling ) fler oklarheter framkom mkt läggs på försäkringstagaren att ordna och ta reda på. funderar på enbart ansvarsförsäkra . B 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man lär ju sig av sina misstag. Men även om försäkringsbolaget står för sen största utgiften blir det ändå dyrt. Du kanske kan källsortera det gamla drevet och sälja det som skrot, till Stena metall eller annan firma? 🙂

Som jag brukar skriva så är ju den där förrädiska landhöjningen ett gissel. 
Och varesig du eller jag är ensamma om det. När jag snorklar vid tänkbara naturhamnar ser jag ofta att  ovansidan av en del stenar och undervattensklippor saknar algbeväxning på ovansidan, man ser även en fin färgkarta på Internationals och Hemepels vanligaste kulörer… man behöver ju inte undra vad det beror på.

 Men grattis till nya drevet och hoppas nu att inte går på gr… jag menar ”inte råkar ut för landhöjningen” igen.

Tackar.

Ja, min farfar, far, bror och jag har åkt på samma ställe 1000 tals gånger (utanför vår sommarstuga) men den aktuella dagen så var det lågvatten och jag glömde trimma upp drevet...

Fick kämpa med att få igenom detta pga. åldersavdrag. Dom ger 40% av ett marknadsvärde plus avdrag för självrisken.

La 30.000kr i mellan för drevet (10.000kr självrisk inkluderat), resten hjälpte försäkringsbolaget med.

 

Kommer inte att lyckas nästa gång.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara i kända hemmafarvatten som grundstötning sker, för där slappnar man av och är inte lika uppmärksam.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glömde ju bifoga lite bilder på det gamla drevet.

Har många fler bilder, men man är begränsad att lägga upp stora filer tyvärr.

IMG-1394.jpg

IMG-1398.jpg

IMG-1404.jpg

IMG-1403.jpg

IMG-1396.jpg

IMG-1401.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...