Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
flytbrygga

Tips på HT-båt 5-6 meter

Rekommendera Poster

 

Som förstabåtsköpare så tittar jag på att köpa en begagnad båt och skulle behöva lite förslag på modeller. 

 

Preferenser: 

-Prisklass upp till ca 100 000 SEK. 

-Öppningsbar vindruta för enkel påstigning framifrån

-HT för att kunna sitta under tak vid behov

-Utombordare

-Gärna stolar som går att vända mot bord och soffa

 

Uttern 520 HT är ett alternativ som jag hittat och söker liknande modeller, gärna närmre 6 meter för lite mer utrymme. Några förslag? 

 

/Skepp o hoj

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jofa Winth 555 är ett trevligt alternativ, har själv en 565:a. Googla för lite bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Elegancej:

Jofa Winth 555 är ett trevligt alternativ, har själv en 565:a. Googla för lite bilder.

Tack för förslag, den har flygit under min radar. Sökt efter lite bilder men hittar inga bra på soffan, har den soffa längst bak eller soffor på sidorna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

555:an har sittplatser på sidorna bakom stolarna, min 565:a har en stor soffa tvärs över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Elegancej:

555:an har sittplatser på sidorna bakom stolarna, min 565:a har en stor soffa tvärs över.

Tack för återkoppling. Hittade den här på 565. Ser dock ut att vara begränsat med benutrymme i soffan men riktigt bra höjd ifall kapellet är uppe. Hur är det att bädda ut i fören, går det att få en stor säng? Ser ut som att trappsteget hindrar från det. 

 

Redigerad av flytbrygga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ryds Natica kanske? En okonventionell båt med många fördelar som jag ser det. En kabinbåt med kapelltak man kan lyfta av och få sol i hela båten, en mittruta man kan kliva upp/ner genom, en riktig stängbar toalett,  många sittplatser och fyra kojer. 
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ryds_nautic/107012675

https://www.blocket.se/annons/stockholm/motorbat/107060927

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Ryds Natica kanske? En okonventionell båt med många fördelar som jag ser det. En kabinbåt med kapelltak man kan lyfta av och få sol i hela båten, en mittruta man kan kliva upp/ner genom, en riktig stängbar toalett,  många sittplatser och fyra kojer. 
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ryds_nautic/107012675

https://www.blocket.se/annons/stockholm/motorbat/107060927

Tackar för tips, dock lite för mycket kabin för min smak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är stor vän av Scantic 575HT. Min far har haft 2st och min bror har en just nu. Tyvärr ser jag ingen till salu i Sverige just nu, dock en i Åbo, i Finland.

Scantic 575 ht Moottorivene 1976 Turku - Nettivene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Jag är stor vän av Scantic 575HT. Min far har haft 2st och min bror har en just nu. Tyvärr ser jag ingen till salu i Sverige just nu, dock en i Åbo, i Finland.

Scantic 575 ht Moottorivene 1976 Turku - Nettivene

Tack för förslag, tyvärr saknar den möjlighet att öppna upp fönster i fören för enklare påstigning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med enkel påstigning och lucka kan man tycka olika om. Om man är stel kan det vara svårare att ta sig igenom luckan än den andra varianten där man går på sidan och håller i sig i ett grabbräcke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Det där med enkel påstigning och lucka kan man tycka olika om. Om man är stel kan det vara svårare att ta sig igenom luckan än den andra varianten där man går på sidan och håller i sig i ett grabbräcke 

Tack för input.. I mitt fall så har jag mindre barn som skulle använda luckan. Sen är det väl inget som hindrar från att de som är modellen stelare att gå på utsida om de önskar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev flytbrygga:

Hej, den föreslogs tidigare i tråden. Tycker 565 har mycket av det jag söker så ska läsa på lite mer kring den. Önskar soffa på tvären, båten på länken, 555 har två längsgående. 

Med dom parametrar du har satt upp så finns det inte så många alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att det ska vara ett bord som man lägger ner i mitten så det blir en stor bädd.

 

//Janne

IMG_20230323_232008.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/23/2023 at 7:03 PM, flytbrygga said:

Sen är det väl inget som hindrar från att de som är modellen stelare att gå på utsida om de önskar. 

Jag har ingen personlig erfarenhet, men på bild ser det inte ut att vara mycket till skarndäck att kliva på på 520 HT.

 

Håller med annars om att den verkar toppen. 

 

Även jag är nybörjare och har den något mindre 5000 HT (utan lucka). Gillar båten skarpt, men det är en utmaning att kliva ombord med 27 kg labrador under armen 😁

 

/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar som har lucka saknar oftast skardäck. Mina döttrar var 4 och 5 år gamla när ni skaffade Bella 561 2007. Det var inga problem med av och påstigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...