Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NW355

Trimkolvar VP 290

Rekommendera Poster

Hej

Någon som likt mig kört fast i försöken att dela trimkolvarna(runda varianten) på VP 290 DPA,B,C,D,E?

Köpte superverktyget på MK Marin(det kromade med tre stift) men det gav vika-stålet gav sig bredvid stiften??. Vände verktyget och värmde med gas och ombyggd induktionsvärmare(ATF oljan avtappad), samma sak.

Slog sedan med dorn utan framgång.

Då gick jag på sprinten som håller kolven i skölden med instruktionen att ta bort låsbulten på insidan och sedan montera en fettnippel i hålet där potentialutjämningen sitter. Mycket rostlösare och fettspruta som trycker 700 bar(e), utan framgång. Provade värma så att fettet knastrade, utan framgång.

Tog och tillverkade en M6 avdragare och monterade på insidan i sprinten och tryckte samtidigt med fett ifrån utsidan utan att lyckas.

Ska prova en starkare avdragare imorgon och eventuellt mer värme.

Får jag loss trimcylindern så ska den läggas i en värmeugn och sedan ska mitt nyinköpta norsktillverkade verktyg få visa sina magiska krafter(ser bättre ut än det kromade).

Om trimcylindern inte går att lossna får man såga sönder den i sitt infäste.

Är det någon som provat att borra i skölden(på rätt sida av sprinten så att sjön inte hälsar på i båten) så att man kan slå med en 4 mm dorn på sprinten?

20230226_141841.jpg

20230321_175145.jpg

20230321_180254.jpg

Verktyg finn no .png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag filade ner ändmuttern/locket så jag fick 2st plana ytor som jag sedan kunde ta tag med en rörtång modell större, då släppte dom. (hoppas du förstår vad jag menar). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fördärvade två verktyg när jag försökte skruva av änd-gavlarna op trimcylindern (DPE).

 

Volvo Penta Z-Antrieb 290er Trimmzylinder zerlegen mit Schock Moment 😳 - YouTube

 

på tyska, men man ser att han använder sjukt mycket värme. Tätningar ska ändå bytas.

Jag har dock givet upp eftersom kolvstången är repig, vilket kommer skada de nya tätningarna. Jag köper nya kompletta cylindrar (ej original). Hoppas att man kan komma åt med avdragare för att dra ut pinnen - jag följer hur det går för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har modifierat avdragaren med en långmutter och en M6 8,8 bult för maximal dragkraft i sprinten. Hittade ingen M6 10.9.

Ska ge sprinten mer rostlösare och prova pumpa med ett tjockare fett med fullt drag inifrån imorgon.

Meckaren i Fbo-kanalen brukar till slut få skära sönder kolv och sprint för att byta till ny trimkolv, då det inte finns någon annan utväg. Tipset om att borra på sköldens utsida kom ifrån han, någon som provat?

 

Övervägde att ta min halvmeters rörtång på ändmuttern, men hjälper inte värme och slägga med dorn så tror jag inte på rörtången.

 

Någon som vet om 290DPA,DPB har samma trimcylindermantel som 290DPD,DPE ? Eller är dessa för korta?

 

Har sett tysken på Youtube som får en glad överraskning när ATF-oljan antänder och blåser en flamma likt en säkerhetsventil igenom ändlockets tätning. Han blir lite svedd... Vi andra som riskbedömmer våra åtaganden , tömmer oljan innan värmning och har minst en anslutning öppen ifall det blir för varmt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser knepigt ut, slagit hårt med slägga dorn ? skydda kolven.

prova även knacka/slå på cyl yd vid muttern,använd mothåll för att bryta oxiden,värm igen kyl muttern . insexskruvar är ofta 10.9   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäpp, slagit med 1,2 kg slägga och 5:ans dorn efter värmning utan verkan. Stöd mot marken med en 45x70 regel. Slipat in en klack med Dremeln för att skydda kolvstång och cylindergänga.

Fick i kväll loss trimcylindern via förbättrad avdragare, 8.8 bult tål 15 Nm utan att blinka , bättre fett i sprutan samt lite värme ifrån propan/butan brännare.

Väl hemma värmde jag på ordentligt och testade slå med 2 kg slägga o dorn på gavellocket med cylindern väl förankrad i skruvstädet, men så lätt gick inte det. Tog och provade mitt nya verktyg men även det slinter p g a att  de tre återstående stifthålen är lite förstora och ovala. Slipade ner gavellocket plant mot cylinderänden och borrade nya stifthål. Provade verktyget och det satt verkligen fast ordentligt så med en förlängning så lossnade gavellocket c:a 15 grader för att sätta sig ordentligt. Ska lägga i ugn i morgon för att sedermera chockkyla (lite köldmedium blir bra) för att få loss locket mer än 15 grader. Det var kämpigare än vad jag fick uppleva på den gamla båten och där var det inga problem att få av trimkolvarna och dela cylindrarna. Där hade trimkolvarna 30 år på nacken. Håller tummarna i morgon.

Trimkolvsprints avdragare.png

Trimkolvs sprint ute.png

Brännare.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fick jag av gavellocket idag . Satt som bara den , verktyg och en meter Burton rör i två varv innan den släppte något.

Värmde i ugn till 75 grader och sedan med brännaren. Kylde miljövänligt med vatten. Den skar i gängorna efter halvt varv och då gick de tre återstående stifthålen. Fick borra nya stifthål (syns på bilden) och greppet blev maximalt varpå den gick att lossna.

Bara och köpa ett nytt lock och packningssats. Intressant att vatten är tyngre än ATF-olja för i underkant närmast ändlocket var aluminiumet angripet, så även små ytförändringar på kolvstången.

 

Om tre år så blir det flera trimkolvar då hoppas jag att dom kan sitta kvar i skölden. Ska byta ATF-oljan på båda dreven. Funderar på om man vågar dra vacuum på slangar o trimkolvarna för att driva ut eventuellt vatten vid oljebytet.

20230324_173155.jpg

20230324_180820.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...