Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
undine

Maxi 77

Rekommendera Poster

Blivit med en Maxi 77. Jag är van seglare- Laurin Koster bl a.

Numera skall jag segla ensam och jag känner inte till allt om Maxin som jag behöver veta. Finns det en beskrivning/bok om allt som finns under däck. Rattar som skall ssssskruvas till höger eller vänster. När och hur? Luftningar etc.

Måste veta allt. HJälp mig . Dessutom fattas rorkulten. Annonserade nyss om detta. Något annat uppslag?

Vore jättetacksam för alla svar.

Undine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskrot lär även finnas i Västerås också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Troligen finns det ingen komplett handbok för just din båt, med stor sannolikhet har system blivit ändrade på en såpass gammal båt. Men det fina är att de är ganska enkelt upbyggda,

Vill du känna dig säker så gör en utrustnings lista

Börja med att gå igenom båten, kolla alla skrov genomföringar, rita upp båten o l placera ut dem

kolla så att kulventilerna på dem går att manövrera

sen gör en liknande ritning över elsystemet, kolla vart säkringarna sitter och vart eventuella uttag finns, vart batterier sitter och att de är korrekt fastsatta

sen kolla upp hur värmesystemet är draget (om detta finns) sen vattensystemet

Om det är en inombords motor så ladda ned manualer o instruktions böcker för den och rita upp hur diesel ledningar går och vart filter sitter.

Skriv sen ned den utrustning som finns ombord och vart den ligger, såsom säkerhets utrustning, förtöjnings material, segel utrustning , motordelar osv

Alltid bra att tex ha extra bränslefilter o impellrar liggandes

 

Saker du inte förstår med en gång är det ju bara att fråga om här, Just Maxi 77 finns ju många av och är enkla i sin uppbyggnad

Tänk på att ha dokumentation på all utrustning ombord , får man problem med tex värmaren, så börja alltid att läsa bruksanvisningen. 

efter man gått igenom sin båt så börjar man känna sin båt mer o mer

 

Kolla på kryssarklubbens sida , de har listor som kan vara till hjälp

 

//Johan

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack så väldigt mycket. Det med att göra lista blir bra- det snöar nu. Det blir bättre tider.

Undine

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Maxi 77 på 00-talet och behöll denna bok. Borde gå att hitta på antikvariat.. 

 

20230327_084558.thumb.jpg.617879934671fac72104c42439a2fd46.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...