Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nimbus3003a

Tamd41 knackar

Rekommendera Poster

Hej jag ska kolla på en 3003a i helgen och har lite frågor.

Vet att den knackar lite lätt på tomgång, kan det vara spridarna som börjar bli dåliga? 

vad har ni för tips på annat som skall kollas? 

 

 

Med vänlig hälsning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilknack, kanske?

 

Annat som bör kollas upp är om eller när kylsystemet rensades från snäck och bôs, om eller när värmeväxlare och oljekylare gjordes rena. Något jag missade när vi köpte vår Nidelv 28 med TMD40B. Det blev en dyrköpt erfarenhet, då motorn sprängdes året efter vi köpte den. Inget kul mitt i Rivöfjorden, med Stena-båten annalkandes...

 

Kolla om turbo funkar bra o s v... Mycket att kolla (ja, återigen egen erfarenhet... Och vi har ändå kvar båten, 10 år senare), svårt att specificera allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga hur många timmar motorn har gått och om spridarna är renoverade (ska göras vid ca 600 timmar) i övrigt, fråga om dokumentation på service och utbytta delar genom åren och utgå från det.
Finns inget dokumenterat underhåll på 1500-2000 timmar förutom olja och filterbyte bör du vara beredd på att i stort sett vad som helst kan behövas göras, som @Kenneth_S nämner ovan.
Så köper du båten så betala därefter och tro inte på eventuellt försäljarsnack om att "en TAMD41 går hur läge som helst om man byter oljan" 😉
Inte köper du väl en 30 år gammal bil utan dokumentation på t.ex kamremsbyte, utan vidare?
Men är allt skött enligt instruktionsbok och serviceprotokoll är det ju bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Fråga hur många timmar motorn har gått och om spridarna är renoverade (ska göras vid ca 600 timmar) i övrigt, fråga om dokumentation på service och utbytta delar genom åren och utgå från det.
Finns inget dokumenterat underhåll på 1500-2000 timmar förutom olja och filterbyte bör du vara beredd på att i stort sett vad som helst kan behövas göras, som @Kenneth_S nämner ovan.
Så köper du båten så betala därefter och tro inte på eventuellt försäljarsnack om att "en TAMD41 går hur läge som helst om man byter oljan" 😉
Inte köper du väl en 30 år gammal bil utan dokumentation på t.ex kamremsbyte, utan vidare?
Men är allt skött enligt instruktionsbok och serviceprotokoll är det ju bra.

Tackar för info, motorn har gått runt 1500-1600 timmar. All dokumentation skall finnas på motorn då en äldre man är första och förra ägaren. Nuvarande har ägt den i ca 10 år och har all info om sina år.

Spridarna ska tydligen aldrig blivit genomgångna vad han vet.

Ska kolla till helgen och vill bara ha så mycket tips som möjligt inför detta.

 

Med vänliga hälsningar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då är det ju bara att bläddra igenom.

Förutom att fråga om kylare/växlare har packats om, som redan nämnts så kolla när glykolen byttes och hur ofta det har gjorts.

Pentas gröna glykol kan funka i upp till 3-5 år men sen ska den bytas. 

Kika efter söl från olja och glykol och skruva av oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång, sätt handen strax ovanpå hålet, det får puffa lite lätt och lukta olja men inte tuffa hårt och lukta avgaser. 
Vevhusets övertrycksventil sitter baktill på motorn brevid aftercoolern, olja runt den är inget bra tecken. (Finns på de äldre motorerna)

Lycka till!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...