Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bernefjell

Coupebåt/Hyttbåt tips 8-9 meter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu efter mycket velande har jag insett att jag skulle vilja ha en båt som vi kan använda även under tidig vår/sen höst och övernatta i.

 

Vi är två personer + mellanstor hund samt att man gärna skulle få plats med lite vänner då och då.

Budget är ca 600tkr, gärna 8-9 meter med minst 1 stor hytt eller 1 stor hytt + 1 mindre hytt/sovplats. Båten får gärna ha lite fart med marschfart runt 25-30 knop. 
Singlemontage prioriteras. 
En Axopar 28 hade varit en dröm men tyvärr utanför budget.

Jag har kikat lite på Nimbus 29C, Nord Star 24 samt 28, Bella Falcon 26, Askeladden 805 och liknande men skulle gärna höra andras erfarenhet av dessa båtar samt förslag på liknande båtar att kika på. Jag tycker dessutom många av dessa båtar är väldigt dyra för sin ålder? Är det rimligt att lägga ca 500-600tkr på t.ex. en Nimbus 29C från tidigt 90-tal med en AQAD41 som ofta verkar behöva lite jobb samt har ca 1300+ timmar på motorerna?

Ni som har haft Coupe-/Hytt båtar. Är det något ni saknat? Vad har ni gillat mest och vad har ni tyckt minst om?

Redigerad av Bernefjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en stor vän av hyttbåtar och har haft såväl Bella Falcon som Nimbus 29C men har nu en Saga 315. 

Bella Falcon har ett fantastiskt bra skrov för högre farter men har egentligen bara 2+1 sovplats. Modellen har sina brister som alla båtar och de flesta som finns på marknaden har några år på nacken. En dieselmotor är att föredra på minst 230 hk för att båten ska komma till sin rätt.

 

Nimbus 29 Coupé har en väldigt trevlig layout med ok sovplats för fyra om man är lite vig och kan krypa in i stickkojen. Skrovet är ganska stötigt. Även här är de flesta båtar på marknaden lite äldre, förmodligen ännu äldre än Bella Falcon som tillverkades senare. Även Nimbusen bör vara försedd med en diesel (vilket de flesta är) men AD41:an är lite i klenaste laget enligt min uppfattning. Finns några med dubbelmontage men det kostar nog mer än det smakar om man inte har mycket god mekarvana.

 

Hyttbåtarnas möjlighet att sitta inne när vädret är tjurigt och ute, helst på ett akterdäck under kapell, när vädret är bättre, är det jag ffa gillar. Möjligheten att öppna takluckor, akterdörr och sidorutor gör att det inte känns instängt de där få riktigt varma dagarna.

 

Både Bellan och Nimbusen har drev och är gjorda för lite högre farter (nåja vg Nimbusen) men jag konstaterade att det är jobbigt för ryggen med planande båtar och att det är lite jobbigt med drev. Jag valde då en båt med axeldrift som är av typen ”halvplanande” för jag insåg att jag inte hade så bråttom och att det var skonsammare för alla ombord. Sen vill jag ju njuta av färden också och när man gör det så gör det inte så mycket att det tar lite längre tid.

 

Du kan ju också titta på Saga 29 eller 27. Men tror du får svårt att nå upp till alla dina önskemål men där du står är en bra början!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack för bra svar! Lär nog bli en kompromiss på någon av alla önskade punkter inser jag. Det viktigaste för mig är att vi får plats att sova, att båten är bekväm att åka långt och mycket i oavsett sjö och väder (inte stötig) samt att den inte känns för liten.

 

 

22 minuter sedan skrev ChristerN:

Hyttbåtarnas möjlighet att sitta inne när vädret är tjurigt och ute, helst på ett akterdäck under kapell, när vädret är bättre, är det jag ffa gillar. Möjligheten att öppna takluckor, akterdörr och sidorutor gör att det inte känns instängt de där få riktigt varma dagarna.


 Exakt det du nämner här är varför jag börjat inse att hyttbåt är "The way to go". Hur många av årets dagar är annars egentligen optimalt väder för en öppen båt? Väldigt få enligt min erfarenhet. 

 

22 minuter sedan skrev ChristerN:

 

 

Både Bellan och Nimbusen har drev och är gjorda för lite högre farter (nåja vg Nimbusen) men jag konstaterade att det är jobbigt för ryggen med planande båtar och att det är lite jobbigt med drev. Jag valde då en båt med axeldrift som är av typen ”halvplanande” för jag insåg att jag inte hade så bråttom och att det var skonsammare för alla ombord. Sen vill jag ju njuta av färden också och när man gör det så gör det inte så mycket att det tar lite längre tid.

Stötigt är inte kul så det låter som att ett halvplanade skrov är det jag söker. Hellre lite långsammare men bekvämt, planen är att spendera mycket tid i båten. Minskar kanske av antalet båtmodeller en hel del. 

 

Redigerad av Bernefjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bernefjell:

Stötigt är inte kul så det låter som att ett halvplanade skrov är det jag söker. Hellre lite långsammare men bekvämt, planen är att spendera mycket tid i båten. Minskar kanske av antalet båtmodeller en hel del. 

Kolla då lite på Sagas modeller. Det finns iofs andra märken som har halvplanare men där är jag inte lika hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta dig en titt på Merry Fisher, 679 eller 795 (troligen den större) sen finns ju den fina 855 som är utanför budget. Ett annat alternativ kan vara Benetau Antares där finns motsvarande modellprogram, 7 ,8 & 8.80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev gusvo085:

Ta dig en titt på Merry Fisher, 679 eller 795 (troligen den större) sen finns ju den fina 855 som är utanför budget. Ett annat alternativ kan vara Benetau Antares där finns motsvarande modellprogram, 7 ,8 & 8.80

Bra tips!

Samtliga verkar vara toppen. Ska absolut lägga till på "spaningslistan" nu under våren och se om man kan finna någon runt den budget jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


3E58B51E-2B81-48C7-A3AB-551DD8B7E7CA.thumb.jpeg.110ede0ecabc7337d35118f924938457.jpeg

 

Om du har tur kanske du en dag finner en Triton 29, ( den har löa 31 fot) men dom är rätt så sällsynta.

I mångt och mycket påminner den om Targa, Nordstar, Minor/Sargo och liknande pråmar med glasskiosker på. Triton är en typiskt uddabåt, och brukar kosta därefter. Byggd på känt kvalitetsvarv på Orust. Kan vara utrustad med Yanmar eller Penta, oftast en sexa. Har dessvärre drev… bra i vissa sammanhang, men kräver ju en del underhåll. Denna båt planar, men saknar planingströskel, lämnar väldigt lite svall efter sig.

 

Hyttbåt för mig är just Targa, Nordstar och Minor/Sargo, alltså en båt med fristående hytt centralt placerad på däck. Dyra… ja jäkligt dyra. Det är väl så att dom är populära och kanske lättsålda och enligt marknadslagarna blir det då som det blir.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Angående Nimbus 29 Coupe Nordica kan jag bara lägga till att vi var väldigt nöjda över ett par saker .

Fantastisk runtom-sikt ifrån förarplatsen. Fantastisk ståhöjd i större delen av båten.

Tycker man om lätt åtkomliga motorer/sköld/drev, så är N29C en dröm. 

Vi hade en AD41B-1990 med helt ny turbo, nya spridare,  rostfria C5 propellrar och epoxi-reviderad botten, den maxade 30 knop utan last vid sjösättning och 26 knop lastad på semestern. Gick snålt trots ålder på maskin.

Lite stötig men mer rullig i grov sjö, har åkt mycket i öppet hav i södra Östersjön/Öresund.

Uppdaterade mycket under våra 6 år med N29C(min tråd finns här på MG) och hon steg rejält i pris. Ser att det ligger ett par på Blocket hos handlare för 600000-750000, låter som du sa dyrt för så gamla båtar.

Motorbåtar steg rejält i pris en bit in i pandemin, under 2020 och 2021.

Själv trodde jag att detta skulle vända ner igen men så verkar inte fallet vara säger handlarna.

Vår bekant hade en Bella Falcon 8,5 meter som fick mig att välja bort DC båtar mot Coupe båtar. 

20210506_154829.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev NW355:

Hej

Angående Nimbus 29 Coupe Nordica kan jag bara lägga till att vi var väldigt nöjda över ett par saker .

Fantastisk runtom-sikt ifrån förarplatsen. Fantastisk ståhöjd i större delen av båten.

Tycker man om lätt åtkomliga motorer/sköld/drev, så är N29C en dröm. 

Vi hade en AD41B-1990 med helt ny turbo, nya spridare,  rostfria C5 propellrar och epoxi-reviderad botten, den maxade 30 knop utan last vid sjösättning och 26 knop lastad på semestern. Gick snålt trots ålder på maskin.

Lite stötig men mer rullig i grov sjö, har åkt mycket i öppet hav i södra Östersjön/Öresund.

Uppdaterade mycket under våra 6 år med N29C(min tråd finns här på MG) och hon steg rejält i pris. Ser att det ligger ett par på Blocket hos handlare för 600000-750000, låter som du sa dyrt för så gamla båtar.

Motorbåtar steg rejält i pris en bit in i pandemin, under 2020 och 2021.

Själv trodde jag att detta skulle vända ner igen men så verkar inte fallet vara säger handlarna.

Vår bekant hade en Bella Falcon 8,5 meter som fick mig att välja bort DC båtar mot Coupe båtar. 

20210506_154829.jpg

Tack! Kul att höra från fler Nimbus ägare, ska kika i din båttråd också. Jag talade även med en kollega igår som också hade haft en 29C och han hade bara gott att tala om den båten. Nimbus 29C är tillbaka på listan för potentiella köp. 

 

Ska hålla utkik under våren, jag har inte bråttom men samtidigt kommer sommaren snabbare än vad man tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Bernefjell:

Nimbus 29C är tillbaka på listan för potentiella köp.

👍

Inser att jag kanske lät som om jag tyckte du skulle prioritera bort N29C. Det var inte meningen. Meningen var bara att berätta hur vi kände det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

👍

Inser att jag kanske lät som om jag tyckte du skulle prioritera bort N29C. Det var inte meningen. Meningen var bara att berätta hur vi kände det.

Jag förstår, det är bara bra att höra fleras upplevelser. Jag kommer försöka provköra någon variant för att känna efter hur jag upplever båten i lite hårdare sjö. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Nimbus är ju alltid en Nimbus med allt vad det innebär.

Det är ju bra båtar med gott renommé, mestadels välbyggda båtar av hög kvalitet.

Men Nimbus tycks ju vara ett starkt varumärke, och det får man ju betala för, en begagnad Nimbus kan ju kosta kanske 2-300.000 mer än en motsvarande båt av samma årsmodell i samma skick. Å andra sidan får man ju mer för en Nimbus den dagen man säljer den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev NW355:

Hej

Angående Nimbus 29 Coupe Nordica kan jag bara lägga till att vi var väldigt nöjda över ett par saker .

Fantastisk runtom-sikt ifrån förarplatsen. Fantastisk ståhöjd i större delen av båten.

Tycker man om lätt åtkomliga motorer/sköld/drev, så är N29C en dröm. 

Vi hade en AD41B-1990 med helt ny turbo, nya spridare,  rostfria C5 propellrar och epoxi-reviderad botten, den maxade 30 knop utan last vid sjösättning och 26 knop lastad på semestern. Gick snålt trots ålder på maskin.

Lite stötig men mer rullig i grov sjö, har åkt mycket i öppet hav i södra Östersjön/Öresund.

Uppdaterade mycket under våra 6 år med N29C(min tråd finns här på MG) och hon steg rejält i pris. Ser att det ligger ett par på Blocket hos handlare för 600000-750000, låter som du sa dyrt för så gamla båtar.

Motorbåtar steg rejält i pris en bit in i pandemin, under 2020 och 2021.

Själv trodde jag att detta skulle vända ner igen men så verkar inte fallet vara säger handlarna.

Vår bekant hade en Bella Falcon 8,5 meter som fick mig att välja bort DC båtar mot Coupe båtar. 

 

Jag hade ju en äldre Nimbus tidigare. Den uppdaterades fortlöpande, bogpropeller, ankarspel, nytt kapell, ny motor, ny eltoa, ny septiktank,  75% av trät i inredningen byttes ut, alla dynor kläddes om, sidorutorna i doghoues byttes, nya vindrutetorkare (var nödvändiga på den båten), nya trimplan, nytt kylskåp, ny kyl- och isbox, ny propeller, etc etc... men jag tröttnade rejält på att det var en båt med en massa kapell på. Det var direkt omysigt under kapellet normala sommardagar, alltså sådana dagar (-och nätter) med en del regn och en del blåst. Det bör man tänka på då man väljer båttyp. Förvisso drabbas vi ju av en del klimatförändringar med väldigt många negativa effekter, men det blir varmare och hos oss kanske mer stabila somrar...  Men ett fladdrande kapell som hur nytt det än är alltid läcker litet regnvatten i någon söm, eller har kärvande dragkedjor trots stearin eller silikonspray. Så det blev ju då en ordentligt ombonad hyttbåt, om än av litet udda fabrikat.

Rena solskensbåtar är inget för mig, ni som har och trivs med sådan må ursäkta, men vi har ju alla olika tycke och smak.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...