Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Janne1

Sjökort till plotter

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att köpa ny plotter och nytt sjökort till denna. Min fråga är om någon vet om Sjöfartverket/ Sjökortslyftet har varit och ritat om västkusten så som skett på östkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har inte kommit dit ännu. Sjöfartsverket går varvet runt och började med Norrlandskusten och man har just passerat Stockholms skärgård så det tar flera år till.

 

Ska du köpa nya sjökort så försök vänta till dess korten uppdaterats till 2023 års version. Garmin t.ex. gör en uppdatering per år någon gång under våren, och du vill såklart ha dom nyaste korten med dom senaste rättningarna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne1:

 - -

Min fråga är om någon vet om Sjöfartverket/ Sjökortslyftet har varit och ritat om västkusten så som skett på östkusten?

Pratade med Sjöfartsverkets personal på mässan. Sjökortslyftet lär ha kommit till Södermanland i år. Han påstod att de tagit till sig av kritiken och numera jobbade på ett annat sätt med bättre koll på ändringarna. Ja-ja, kommande granskning av deras nya metod får väl visa på hur resultatet blev. Det kan knappast bli sämre än förra årets arbete.

 

De kommer inte att rätta till redan gjorda tokigheter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

De kommer inte att rätta till redan gjorda tokigheter.

Så nu får man leva med sjökort från 2020 (eller när det nu var Stockholms skärgård förstördes) i all framtid! 😥

Uppdaterar man får man sämre sjökort.

Tack Sjöfartsverket! 😠

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

Han påstod att de tagit till sig av kritiken och numera jobbade på ett annat sätt med bättre koll på ändringarna.

Mendet var ju bra, så att det inte tillkommer och försvinner skär och grynnor lite slumpmässigt eller så att områden med  över tre meters djup plötsligt markeras med mörkblått.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Så nu får man leva med sjökort från 2020 (eller när det nu var Stockholms skärgård förstördes) i all framtid! 😥

Uppdaterar man får man sämre sjökort.

Tack Sjöfartsverket! 😠

Hydrographica har efter två års väntan (tror jag det är) fått utgivningstillstånd för sina två paket med norra ytterskärgården. Sedan tidigare har de OK på de inre o södra delarna. Inom de områdena så ligger Hydrographicas kort över Sjöfartsverkets. Det tar väl ett tag innan de nya korten inlemmats i de elektroniska sjökorten, sedan finns det bra underlag i stora delar av Stockholms skärgård.

Då är det värre norr om Stockholms skärgård där det inte finns Hydrographicatäckning. Där gäller det att behålla o byta till ett gammalt digitalt sjökort när/om man seglar norrut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, ABC said:

Ska du köpa nya sjökort så försök vänta till dess korten uppdaterats till 2023 års version. Garmin t.ex. gör en uppdatering per år någon gång under våren, och du vill såklart ha dom nyaste korten med dom senaste rättningarna.

 

Inte rätt: Garmin/Navionics uppdaterar sina elektroniska sjökort vid varje ändring ifrån Sjöfartsverket eller den som har ansvar för dina områden på dina kartor. Her om vintern fanns det några rör norr om Fjällbacka som blev reparerade genom vintern. Då kom det varning och bruten röd linje på kartan. Som sen försvann innan sommarn.

Jag kör med karta över Norge, Danmark Sverige och Nord Tyskland. Så det blir uppdateringar varje dag. Det er så lett som en plätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Inte rätt: Garmin/Navionics uppdaterar sina elektroniska sjökort vid varje ändring ifrån Sjöfartsverket eller den som har ansvar för dina områden på dina kartor. Her om vintern fanns det några rör norr om Fjällbacka som blev reparerade genom vintern. Då kom det varning och bruten röd linje på kartan. Som sen försvann innan sommarn.

Jag kör med karta över Norge, Danmark Sverige och Nord Tyskland. Så det blir uppdateringar varje dag. Det er så lett som en plätt.

Nja...

Det beror på vilka elektroniska kort man använder.

Garmin/Navionics har täta uppdateringar.

Garmin/BlueChart uppdaterar mer sällan (tror inte det är mer än en gång/år)

Å så finns det några andra typer av digitala sjökort som jag inte har koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Lintott said:

Nja...

Det beror på vilka elektroniska kort man använder.

...

Garmin (som har köpt Navionics skriver)

Garmin Navionics+ subscriptions are updated daily. Garmin Navionics+ preprogrammed cards are updated once a quarter. BlueChart g3 and LakeVu g3 are updated once per year. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Lintott:

Nja...

Det beror på vilka elektroniska kort man använder.

Garmin/Navionics har täta uppdateringar.

Garmin/BlueChart uppdaterar mer sällan (tror inte det är mer än en gång/år)

Å så finns det några andra typer av digitala sjökort som jag inte har koll på.

 

Det är sant, jag bara tänkte på Garmin BlueChart när jag skrev inlägget.

 

Dom nyare Garmin/Navionics har ett prenumerationssystem där man får uppdateringar under ett år, sedan måste man förlänga abonnemanget ett år i taget (till 50% av nypris?). Men även där är min rekommendation att köpa korten så nära sjösättningen som möjligt om det finns en risk att du inte kommer att förlänga prenumerationen. Då har du färska sjökort under åtminstone två säsonger. Obs att äldre navigatorer ofta inte har support för dessa kort.

 

Garmin BlueChart G2/G3 har även en fri uppdatering som ingår i priset. Kommer inte på rak arm ihåg om det är så att uppdateringen måste göras inom ett år efter köp eller om man kan göra den senare, men jag har för mig att man har max ett år på sig att göra den. Och även här, köper du vid sjösättning kan du ha helt färska kort under två säsonger. Garmin själva säger att dom här korten uppdateras en gång per år och detta någon gång under våren så vänta in årsuppdateringen!

 

Edit: AlfaAlfa kom före med sitt svar och det är säkert mer korrekt än mitt vad gäller Navionics-korten som jag inte har själv.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdateringarna av sjökorten gäller förstås bara om man råkar ha en plotter som är uppkopplad mot nätet. Min gissning är att en försvinnande liten andel av alla fritidsbåtsplottrar är det. Så uppdateringsfrekvensen från sjökortsleverantören är inte så relevant...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev raol:

Uppdateringarna av sjökorten gäller förstås bara om man råkar ha en plotter som är uppkopplad mot nätet.

...eller om du tar ut minneskortet ur plottern och uppdaterar det med en dator, så har alltid jag gjort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

...eller om du tar ut minneskortet ur plottern och uppdaterar det med en dator, så har alltid jag gjort...

Jojo, men det är ju inget som sker automatiskt menar jag. För min egen del är det ointressant, eftersom ändringarna är så få och obetydliga i praktiken för hur vi använder båten. Sjökortet vi har kan inte uppdateras ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, raol said:

Jojo, men det är ju inget som sker automatiskt menar jag. För min egen del är det ointressant, eftersom ändringarna är så få och obetydliga i praktiken för hur vi använder båten. Sjökortet vi har kan inte uppdateras ändå.

Joo, det kan ske automatisk. Det kan ske från plotter direkt, via wifi i hamn som plottern kopplar sig till, samme med wifi från mobil, Men sen blir det lite manuella rutiner med at ta ur kortet/brickan och göra samma med mobil/ipad/pc/mac.

 

Det bästa nu åar att man har samme sjökort för att planera på ipad/iphone. Detta kortet gör man uppdateringar på automatiskt. Sen kopplar denna till plottern omedelbart om dom både har ström och är påslagna - sen går detta från ipad/iphone till plotter, automatiskt.

 

Men joo, visst kan man låta bli också. Men frågan var vel hur man får nya sjökort och om man ska vänta. 

 

Ni tycker tydligen dom blir bättre med åren. Det håller jag inte med om. Men det är mest eftersom vi drar så långt att det nån stans har kommit nya sjömarken eller man har gjort om på hamnen eller liknande. Mycket är det samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...