Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lottasmikkis

Cleopatra 850

Rekommendera Poster

Hej. 

Har en Cleoptra 850 som vi köpte i somras.  

Vi har lite funderingar angående den.

Det sitter 1 st penta bensin motorer i den. 

Utrustad med bland annat Trim plan och bägge motorerna är tillbara.  Föregående ägare påstår att den går ej fortare än 11 knop och det är helt riktigt. Men förstår inte då varför den har trimplan.. kan det vara så att jag Jan åka uppemot 20 knop och däröver om jag tittar motorena  så båten planar?  Och ev byter till lite större drev? 

Någon som vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Lottasmikkis:

Hej. 

Har en Cleoptra 850 som vi köpte i somras.  

Vi har lite funderingar angående den.

Det sitter 1 st penta bensin motorer i den. 

Utrustad med bland annat Trim plan och bägge motorerna är tillbara.  Föregående ägare påstår att den går ej fortare än 11 knop och det är helt riktigt. Men förstår inte då varför den har trimplan.. kan det vara så att jag Jan åka uppemot 20 knop och däröver om jag tittar motorena  så båten planar?  Och ev byter till lite större drev? 

Någon som vet. 

Alla vet kanske inte vad du har för bensin   motor i din båt.  Antal cylindrar, volym, antal hästkrafter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Rascal:

Alla vet kanske inte vad du har för bensin   motor i din båt.  Antal cylindrar, volym, antal hästkrafter?

2 st Volvo b 20... tror det är 240 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäll upp trimplanen helt (bow up) och kör sedan i olika hastigheter i olika riktningar med eller mot vinden, låt dessutom besättningen byta sida några gånger så förstår du ganska snabbt vad trimplanen har för funktion och vad dessa har för påverkan av båtens gångläge, om du nu sedan kan trimma båten till ett gynnsamt gångläge. Med felinställda trimplan, respektive rättrimmade så kan båtens hastighet öka med någon knop, eller litet mer, och då kan du minska gaspådraget och spara några dl bensin.

 

Volvo-Penta AQ130 som B-20 heter i marint utförande är ju numera en rätt så gammal motor. Det är ju inte så säkert att alla hästarna finns kvar i stallet. Men annars kan man ju tycka som du att den motorkombinationen borde kunna knuffa fram båten litet snabbare. Men det finns ju en och annan parameter man kan fundera på, propellrarnas storlek och stigning, båtens last, båtens gångläge… och flera andra saker.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om motorerna är i ordning borde den rimligtvis göra mer än 11 knop som @Georg_Ohm säger.

Hur mår förgasarna och tändsystemen och är allt korrekt injusterat?

En början kan ju vara att kompressionstesta motorerna för att få ett hum om skicket.

Propellrarnas storlek är också avgörande för att motorerna ska nå rätt toppvarvtal och för att båten ska orka upp i planining.

Info om varvtal och annat hittar du i instruktionsboken som jag har länkat till.

 

Det finns några forumdeltagare som har bättre kunskaper och erfarenheter än mig när det gäller dessa gamla bensinmotorer som kanske kan kan komma med fler tips?

 

Kanske kan instruktionsboken vara till lite hjälp om du inte redan har den?

https://pubs.volvopenta.com/publications/7723870

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

YachtDatabase.com Cleopatra 850

Engine

The boat is typical equipped with multiple Volvo Penta 130 engines.
The fuel tank has a capacity of 900 liters (237 US gallons).

 

Sailing characteristics

This section covers widely used rules of thumb to describe the sailing characteristics. Please note that even though the calculations are correct, the interpretation of the results might not be valid for extreme boats.

Theoretical Maximum Hull Speed

What is Theoretical Maximum Hull Speed?
The theoretical maximal speed of a displacement boat of this length is 7.0 knots. The term "Theoretical Maximum Hull Speed" is widely used even though a boat can sail faster. The term shall be interpreted as above the theoretical speed a great additional power is necessary for a small gain in speed.Kopierat från YachtDatabase.com Verkar inte som hon är planande.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Ronnienr10:

YachtDatabase.com Cleopatra 850

Engine

The boat is typical equipped with multiple Volvo Penta 130 engines.
The fuel tank has a capacity of 900 liters (237 US gallons).

 

Sailing characteristics

This section covers widely used rules of thumb to describe the sailing characteristics. Please note that even though the calculations are correct, the interpretation of the results might not be valid for extreme boats.

Theoretical Maximum Hull Speed

What is Theoretical Maximum Hull Speed?
The theoretical maximal speed of a displacement boat of this length is 7.0 knots. The term "Theoretical Maximum Hull Speed" is widely used even though a boat can sail faster. The term shall be interpreted as above the theoretical speed a great additional power is necessary for a small gain in speed.Kopierat från YachtDatabase.com Verkar inte som hon är planande.Ronnie

Ja den verkar vara en halvplanande engelsk kanalbåt även om skrovet säkert kan lyfta ur vattnet med rätt motorer, den har ju lite v-botten i aktern och mer för över och verkar sakna köl.
En bekant har en liknande båt, Freeman 27 där den ursprungliga AQ130 motorn ersatts med en AD40 diesel och den planar även om den är tung i aktern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Makro:

Om motorerna är i ordning borde den rimligtvis göra mer än 11 knop som @Georg_Ohm säger.

Hur mår förgasarna och tändsystemen och är allt korrekt injusterat?

En början kan ju vara att kompressionstesta motorerna för att få ett hum om skicket.

Propellrarnas storlek är också avgörande för att motorerna ska nå rätt toppvarvtal och för att båten ska orka upp i planining.

Info om varvtal och annat hittar du i instruktionsboken som jag har länkat till.

 

Det finns några forumdeltagare som har bättre kunskaper och erfarenheter än mig när det gäller dessa gamla bensinmotorer som kanske kan kan komma med fler tips?

 

Kanske kan instruktionsboken vara till lite hjälp om du inte redan har den?

https://pubs.volvopenta.com/publications/7723870

Tre parametrar som påverkar varandra på dessa motorer är; tändningsställning, förgasarens inställning och i viss mån även ventilspelet. Det kan förekomma olika förgasare, enkel eller dubbla på dessa motorer, dubbla förgasare borde vara på dina motorer. Och då kan det även förekomma förgasare av olika fabrikat beroende på årsmodell, eller om dom blivit utbytta under resans gång.

Förgasarna slits ju med åren, packningar och membran liksom munstycken kan behöva bytas.

När dessa motorer byggdes var dom ju avsedda för dåtidens "riktiga" bensin, dagens "utspädda" bensin kräver i allmänhet att man bestyckar förgasarna med andra munstycken. Sedan skall ju förgasarna synkroniseras med varandra, och här kan jag se att det är illa ställt på gamla (bil-)motorer som jag ofta mekar med.

Minns jag rätt var det Solexförgasare som satt på dessa motorer, och till dessa finns det renoveringsatser att köpa. Då dessa förgasare var väldigt vanliga är det inte så svårt att finna dessa renoveringsatser, nu minns jag ju inte om landsvägsvarianten av denna motor hade Solex, SU eller Weber... men iallafall så är ofta förgasarna klart renoveringsbara.

På väldigt många ställen på Youtube och diverse volvosidor finns det instruktioner om hur man ställer tändningen, ventilspelet och renoverar liksom ställer in förgasarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engine2 x gasoline 130hp

Engine make and modelVolvo Penta (unknown year)

Engine HoursNot Recorded

Engine CooledDirect

Steeringwheel

Drivestern

Prop(s)3 blade

Fuel consumption (approx)10.0 ltr (2.2 USG) /hour At Cruising Speed

Cruising speed (approx)12 knots

Max speed (approx)20 knots

Dimensions

Length8.50m

LWL8.20m

Beam2.80m

Draft Max0.90m

Displacement5,000kg (11,025.0lbs)

Det verkar som hon ska kunna gå fortare,vikten 5 ton. Vet inte om det är tom/eller full tank.Tanken rymmer tydligen 900 liter.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Engine2 x gasoline 130hp

Engine make and modelVolvo Penta (unknown year)

Engine HoursNot Recorded

Engine CooledDirect

Steeringwheel

Drivestern

Prop(s)3 blade

Fuel consumption (approx)10.0 ltr (2.2 USG) /hour At Cruising Speed

Cruising speed (approx)12 knots

Max speed (approx)20 knots

Dimensions

Length8.50m

LWL8.20m

Beam2.80m

Draft Max0.90m

Displacement5,000kg (11,025.0lbs)

Det verkar som hon ska kunna gå fortare,vikten 5 ton. Vet inte om det är tom/eller full tank.Tanken rymmer tydligen 900 liter.Ronnie

Direktkylda eller då som vi brukar säga "sjövattenkylda" motorer brukar sällan bli speciellt gamla, iallafall inte om man navigerat i Kattegatts och Skageracks korrosiva elektreolyt.

Men även efter delar av landets mindre salta kustfarvatten, eller i våra stora "dricksvattenreservarer" rostar dessa motorer sönder och samman invärtes. Gissningsvis är motorerna kanske från mitten 1980-talet eller tidigare... och sorry, men enligt mitt sätt att se på saker och ting, även om jag idkar återvinning och renovering.. så är det nog så att motorerna är slutkörda. Jag har sett motorer som haft genomslag mellan kylvattenkanalerna och cylindrarna, då försvinner kompressionen och oljan kan liknas vid en megastor Café latte (men smakar inte alls som en sådan..)

Jag vet båtägare som köpt en begagnad motsvarande (eller helst senare modell; B21 eller hellre B23) bilmotor på exempelvis på Bildelar online och marinkonverterat den med gott resultat. Eller kanske du skulle satsa på en ganska omfattande ombyggnad med  enkelinstallation med en mer potent V8..? OM man nu skall våga sig på en bensinmotor i båten igen... Annars finns det ju dieselmotorer, som man kanske kan hybridanpassa med en Teslamotor med batterier och allt vad det hör till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänker nu att motorerna nog är äldre än 1980-tal, snarare slutet eller mitten av 1970-talet. Jag vet inte helt säkert när färskvattenkylning blev standard, men det borde ju vara någon gång tidigt 1980-tal. 

Men dina maskiner är ju sannolikt ungefär 50 år gamla, bäst före datum har ju passerats för längesedan. 

En motor av detta slag som suttit i en bil, är ju renoveringsbar, men knappast en marinmotor. Med andra ord, du kan ha tur och hitta två bra motorer på bilskroten och konvertera dessa.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...