Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tewski

Snipa Ljudnivå VS utombordare (2-takt)?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag är sugen att uppgradera mig till en Snipa från min lilla motorbåt.


Jag lider av Tinnitus, och är känslig för mycket ljud.

Min gamla utombordare låter för mkt för mig (55HK 2-takt utombordare från 80 talet), så min förhoppning är att en Snipa skall låta mindre.
Jag har kikat på "Nidelv 24" med en Volvo Penta MD, eller en Skilsö 23 med Yanmar 3gm30 27 hk diesel.

 

Hur skulle ni säga att en Snipa låter i jämförelse mot en 2-takts utombordare? Behöver men stå och halvskrika till varandra för att samtala under färd?

 

Min förhoppning är att en snipa med färre varvtal upplevs som mer låg-frekvernt, och dovt, som gör att det inte blir lika skrikigt och "in your face", Men samtidigt så kanske en snipa bullrar mer och har mer "Stomljud" som skakar hela snipan likt en traktor?

 

Eftersom jag inte har möjlighet att testa och uppleva detta i nuläget, så prövar jag att skriva här, och hör från er hur era upplevelser är för er som har erfarenhet av både utombordare och Snipa.

Tack för er tid.
//Ted

Nidelv 24.jpeg

Skilsö 23.jpeg

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur ljuddämpad motorinstallationen är. Med mycket stum massa runt, plus ljuddämpande skumgummi och annat av det slaget, kan man få det rejält tyst.
Vi har ingen snipa, men väl en segelbåt med inombordare. Vår båt är förhållandevis tyst när den går för motor. Har kompisar med samma modell båt i grunden, men med sämre ljuddämpning runt motorn, och där går det nästan inte att vara i salongen med motorn på under färd - ett dån och ett skrän utan dess like.

Om du skaffar en snipa, kolla först hur den låter vid motorgång, och hur mycket utrymme det finns runt motorn för att lägga till ljuddämpning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att en snipa är tystare, mycket tystare. Nackdelen är att de går långsamt så klart. Men pm hastigheten inte är viktig finns det andra långsamtgående alternativ.

Det finns motorbåtar med segelbåtsdrev! På dessa slipper man en del stomljud då motorn rör sig 'fritt" i sina motorkuddar och drevet tätar mot skrovet med en bälg.

När det gäller motor tror jag att gammla Penta motorer låter och vibrerar mer än en yanmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev FIATX19:

Jag skulle säga att en snipa är tystare, mycket tystare. Nackdelen är att de går långsamt så klart. Men pm hastigheten inte är viktig finns det andra långsamtgående alternativ.

Det finns motorbåtar med segelbåtsdrev! På dessa slipper man en del stomljud då motorn rör sig 'fritt" i sina motorkuddar och drevet tätar mot skrovet med en bälg.

När det gäller motor tror jag att gammla Penta motorer låter och vibrerar mer än en yanmar.

 

Även vanliga inombordsmontage bygger på att motorn står på motorkuddar av gummi och har en flexibel lagring av propelleraxeln. 

Dessutom slipper man byte av en dyr gummibälg vart 7:e år och årlig service av drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen annan motorbåt för ett sådant oljud som en snipa med stumt monterad encylindrig luftkyld Bernard motor som kommer puttrande. Det är helt obeskrivligt. Man hör dem tydligt på två sjömils avstånd i lä och på 300 meters avstånd blir oljudet störande.

 

Ibland träffar man på snipor med en väl balanserad modern liten två- eller trecylindrig motor som står på gummikuddar i en väl isolerad motorlåda. De kan vara extremt tystgående. Tystare än någon snurrebåt.

 

Allt beror på motor och installation och hur båten är byggd.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan vara värt att tänka på att med det lite mer lågfrekventa ljudet som finns i en snipa så uppstår det en hel del vibrationer, som kan leda till att inredning med mera skramlar, men detta kan man ju jobba bort till stor del. Fördelen med en snipa är att man kan köra på rätt lågt motorvarv utan att det påverkar farten nämnvärt vilket gör att man lättare kan hitta ett behagligt gångläge för att kunna föra samtal. Tror också att det är rätt stor skillnad på ljudet om du köper en båt med en nyare motor kontra en äldre. Antal cylindrar och storlek kommer också ha viss betydelse. I vår nuvarande snipa sitter det en 6-cylindring penta och den låter mer som en lätt lastbil när man startar den.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten i min profilbild hade en lågvarvig encylindrig sabb, där fick man halvskrika och allt dunkade i takt med motorn.
Men en nyare variant har jag varit i närheten av med en tvåcylindrig penta, en helt annan sak.
I nyvarande båten har vi en yanmar 3YM20, den går mjukt och behagligt och man kan prata i sittbrunnen.
Så en snipa med en 2 eller tre cylindrig motor går ju jämnare och troligen tystare än en äldre med stumt montage.

Sen är det ju en till sak att tänka på mer än själva decibelen.
En tvåtaktare som varvar 4500rpm skriker ju på ett annat mer hysteriskt sätt än en lugn diesel där du puttrar i 1800-2200rpm. 

Kanske kan denna videon ge dig något. 
Spola fram till ca 35minuter in i videon. 
Yanmar 3QM30 Service, MOTOROLJA OLJEFILTER, LUFTFILTER, GENERATOR REM och ny olja i backslaget. 2/2 - YouTube

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en snipa med en VP MD21A från 1979, dvs 4 cylindrar och runt 65 hk "gammal" diesel teknik , ligger sällan över 2200 varv och då går det att prata med varandra, ingen risk för öronskador. Det är ett hyfsat isolerat motorrum i min båt men finns stor potential att dämpa ytterligare. Vibrationer finns men  mest på tomgång då de är påtagliga. 
Många som bytt till nyare motor säger att det blir som natt och dag i ljudvolym och vibrationer.
 

Så om du har möjlighet ska du sikta på nyare modernare motor. Vilken motorerna är som du nämner har jag inte koll på. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill du ha riktigt tyst gång skall det vara mjuka gummidynor under motorn. Eftersom motorn då rör sig en hel del i förhållande till skrovet måste man ha en flexibel axelkoppling och ett separat trycklager som tar upp axialtrycket i propelleraxeln och för det direkt till skrovet. Inte helt billiga delar men det går att modernisera nästan vilken motor som helst och nästan vilken snipa som helst med de här delarna.

 

För att dämpa lågfrekvent mtorljud måste dsu ha motorrumsisolering med vikt i. Sådan finns men kostar också litet mer.

 

Det finns också särskilda ljuddämpare att sätta på avgasröret.

 

Satsar du litet pengar och litet fritid på projektet kan du med andra ord få vilken snipa som helst med hyfsat modern 2-4 cylindrig motor att börja gå väldigt mycket tystare.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni för att ni tagit er tid o svara, med massa bra info.
Det blir till att isolera och dämpa stomljud så mkt det bara går helt enkelt.

Jag gissar att sätta gummimatta under motorn som bromsar vibrationerna att fortplanta sig till skrovet, är det som har mest inverkan.

 

Men det viktigaste för mig var att läsa att jag rent generellt, inte gör ett "nerköp" utifrån ett ljud perspektiv. 

Må fint alla!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/17/2023 at 3:40 PM, Peter_K said:

#jagvetvadensnipaär

Jag är glad för din skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du känner du fick hjälp. Kan man stå ut med att åka långsamt så kommer du ur ljudsynpunkt bli nöjd med en snipa med lite modifierad ljudisolering.


Själv har jag en längre tid gått i tankar att isolera om min snipa från 1979. Funderar då på denna isolering:

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-1000-x-500-mm-2000018990

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag ändå har er alla erfarna smarta sinnen här på tråden:
Nidelv 24 båten som jag förmodligen ska köpa, har en 19 hk MD2020D motor från 2001.
Är 19HK förklent för en båt som är 7.30 meter lång o väger 1800kg?
Mina misstankar är att det kommer låta mer av att den tvingas gå på högre varv, för att hålla marschfart?

Slits motorn mer av att den tvingas gå på högre varv?

Tack för er tid.
//Ted

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt, en segelbåt, är 9.4 m lång, väger minst runt 4.5 ton, och har en motor på 23 hk. Båten maxar (med nuvarande propeller) på 6.8 knop och en framräknad motoreffekt på ca 15 hk vid 2800-2850 varv/min.

19 hk på en så liten båt är långt mer än vad som behövs. Toppfarten bör hamna nånstans i samma härad, under sju knop, och eftersom båten är både mindre och lättare behövs inte lika mycket effekt för det. Gissningsvis lite drygt halva motoreffekten vid max "skrovfart", och ännu mindre vid bekväm marschfart. Då snurrar motorn med kanske 2200-2500 varv/min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, raol said:

Vår båt, en segelbåt, är 9.4 m lång, väger minst runt 4.5 ton, och har en motor på 23 hk. Båten maxar (med nuvarande propeller) på 6.8 knop och en framräknad motoreffekt på ca 15 hk vid 2800-2850 varv/min.

19 hk på en så liten båt är långt mer än vad som behövs. Toppfarten bör hamna nånstans i samma härad, under sju knop, och eftersom båten är både mindre och lättare behövs inte lika mycket effekt för det. Gissningsvis lite drygt halva motoreffekten vid max "skrovfart", och ännu mindre vid bekväm marschfart. Då snurrar motorn med kanske 2200-2500 varv/min.

Skönt att höra!
Stort tack Raol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tewski:

Nu när jag ändå har er alla erfarna smarta sinnen här på tråden:
Nidelv 24 båten som jag förmodligen ska köpa, har en 19 hk MD2020D motor från 2001.
Är 19HK förklent för en båt som är 7.30 meter lång o väger 1800kg?
Mina misstankar är att det kommer låta mer av att den tvingas gå på högre varv, för att hålla marschfart?

Slits motorn mer av att den tvingas gå på högre varv?

Tack för er tid.
//Ted

Hade en Myra 22 en tid då jag bodde i Norge, den var utrustad med en 3-cylindrig Volvo Penta på 36 hk (vill jag minnas) och det var allt för stor motor (med avseende på vikt) för den båten som inte var dimensionerad för den storleken. Samma motor satt även som standard på Saga 27 som väger 2300kg (tom båt) och där var/är fullt tillräckligt. 
 

Tror 19hk räcker till Nidelv 24 men tror inte det är långt mer än nödvändigt, utan snarare lagom. 
Jag utgår från att du kommer provköra (?) och då märker du ju om det känns bra. Främst hur den svarar på backen, som jag tycker är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Boanjohan said:

Hade en Myra 22 en tid då jag bodde i Norge, den var utrustad med en 3-cylindrig Volvo Penta på 36 hk (vill jag minnas) och det var allt för stor motor (med avseende på vikt) för den båten som inte var dimensionerad för den storleken. Samma motor satt även som standard på Saga 27 som väger 2300kg (tom båt) och där var/är fullt tillräckligt. 
 

Tror 19hk räcker till Nidelv 24 men tror inte det är långt mer än nödvändigt, utan snarare lagom. 
Jag utgår från att du kommer provköra (?) och då märker du ju om det känns bra. Främst hur den svarar på backen, som jag tycker är viktigt.

Tack för din input!

Dessvärre kommer jag inte kunna testa, då den är nere i södra sverige o jag uppe i Stockholm.
Lite galet kanske...? 
Gällande att backen inte skulle svara bra osv, antar jag har mer med växlings mekaniken att göra snarare än själva motorn? (skämskudde för min okunskap..) heh..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-5 hk per ton är en hyfsad tumregel för deplacementsbåtar. Jag skulle bli förvånad om en åtta meter lång snipa med klassiskt skrov tar sig mer än marginellt över "skrovfart" utan att kasta orimliga mängder hästkrafter på uppgiften. Med trimplan kan man säkert få ut åtskilliga knop till, men det har inte alla.

Och bränsleförbrukningen kommer man inte undan. Vår båt har jag beräknat drar ca 2 liter/tim vid strax över fem knop. Vid maxfarten, ungefär 1.5 knop högre, är förbrukningen med god marginal över 5 liter/tim. Då har vi ändå en propeller som är för tung för båtens maxfart, så med en perfekt matchad propeller så vi hade fått ut hela motorns effekt, hade förbrukningen hamnat på nästan 6.5 liter/tim, men toppfarten hade förmodligen inte blivit mer än kanske 7.0-7.2 knop. Tre gånger högre förbrukning för bara knappt två knop högre fart!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min gamla 22 fots snipa hade jag en Bukh DV 10 på 10 hästkrafter. Motorn var tilltagen litet i överkant för det lättdrivna skrovet.' Ursprungligen lär den ha haft en Olympia motor på ungefär 5 hästar.

 

Nya snipan är på 23 fot och litet djupare i skrovet. Den hade en Volvo-Penta MB 10 motor som kördes på petroleum (fotogen) då den gick i yrkesfiske så då gav den väl kring 10 hästar. Det var lämpligt. Planen är att montera in min gamla Bukh i den.

Den är en avgjutning av en gammal träbåt som på sin tid hade en 8 hästkrafters Bernard då den gick i yrkesfiske.

Morfarsfars extremt slanka och lättdrivna 21-fotare hade en Olympia motor på 2 eller 3 hästar (minns inte vilket för det är en tid sedan jag läste på märkskylten på motorn).

19-fotaren som jag renoverar just nu åt en kund har en 4 hästars Bernard.

 

Till saken hör att de här är öppna eller nästan öppna båtar utan tyngande inredning.

 

Min farbrors heldäckade 29 fots snipa med höga fribord och ganska stor styrhytt som ger stort vindmotstånd hade ursprungligen en Volvo B16 eller B18 motor som var ombyggd med lägre kompression för att köras på petroleum (fotogen) så den gav väl kring 50 hästkrafter. Nu har han en Perkins A4.107 på 30 hästar och den räcker till men en ännu mindre motor skulle vara för liten.

 

Alla de här är rena deplacementbåtar utan halvplanarakter.

Nidelv 24 ser ut att vara någon sorts halvplanare och då kan 19 hästar vara litet knappt. På en mer traditionell skrovform skulle 19 hästar räcka till med god margnal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd kanske get dig lite info. Kan inte vilka hk som de olika motorerna som nämns har. Googla så får du kanske lite bra jämförelser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, raol said:

4-5 hk per ton är en hyfsad tumregel för deplacementsbåtar. Jag skulle bli förvånad om en åtta meter lång snipa med klassiskt skrov tar sig mer än marginellt över "skrovfart" utan att kasta orimliga mängder hästkrafter på uppgiften. Med trimplan kan man säkert få ut åtskilliga knop till, men det har inte alla.

Och bränsleförbrukningen kommer man inte undan. Vår båt har jag beräknat drar ca 2 liter/tim vid strax över fem knop. Vid maxfarten, ungefär 1.5 knop högre, är förbrukningen med god marginal över 5 liter/tim. Då har vi ändå en propeller som är för tung för båtens maxfart, så med en perfekt matchad propeller så vi hade fått ut hela motorns effekt, hade förbrukningen hamnat på nästan 6.5 liter/tim, men toppfarten hade förmodligen inte blivit mer än kanske 7.0-7.2 knop. Tre gånger högre förbrukning för bara knappt två knop högre fart!

 

Riktigt bra info här!
Tack igen Raol.

Vad klassas egentligen som bränslesnål när man pratar om snipor i denna klassen?
Enligt försäljaren, så drar båten ca 2liter/timme i marschfart, vilket väl är runt 5-6 knop o det tänker jag är ganska bra?

Största anledningen till varför jag köper snipa är mestadels att jag vill ha något bränslesnålt som kan gå på lågvarv.
Finns det någon annan typ av båt utöver Snipor, som är bränslesnål?
Som jag förstått det så är det inte vettigt att ha en motorbåt med en "liten" motor på för att bara köra långsamt med eftersom dom inte går bra i deplacementfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Tewski:

Riktigt bra info här!
Tack igen Raol.

Vad klassas egentligen som bränslesnål när man pratar om snipor i denna klassen?
Enligt försäljaren, så drar båten ca 2liter/timme i marschfart, vilket väl är runt 5-6 knop o det tänker jag är ganska bra?

Största anledningen till varför jag köper snipa är mestadels att jag vill ha något bränslesnålt som kan gå på lågvarv.
Finns det någon annan typ av båt utöver Snipor, som är bränslesnål?
Som jag förstått det så är det inte vettigt att ha en motorbåt med en "liten" motor på för att bara köra långsamt med eftersom dom inte går bra i deplacementfart?

Enda egentliga nackdelen med en lite större motor är att den väger mer. Förbrukningen bestäms av motorns specifika bränsleförbrukning (bränslemängd per tidsenhet per effektenhet, t ex g/kWh eller L/hk/min eller vad man vill) och hur mycket effekt man använder. En lite större motor kan (men måste inte!) ha lägre specifik bränsleförbrukning, och drar alltså lite mindre för samma effekt (och därmed fart) jämfört med en mindre motor.

Snipor och segelbåtar har väldigt effektiva skrovformer för låga farter, upp till det som kallas "skrovfart", när vågmotståndet ökar kraftigt. Så ska du ha nåt att åka snålt med, och inte vill ha en segelbåt, ja då är det en snipa som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet teori:

 

En båt som skall glida fram genom vattnet i deplacementfart med liten energiförbrukning skall röra om vattnet så litet som möjligt. Ett relativt långt och smalt skrov utan utstickande kanter eller tvära ändor där det bildas virvlar. Varenda liten virvel stjäl energi.

För att få propellern att arbeta effektivt skall den gå i relativt orört vatten och därför skall skrovet vara relativt skarpt i bottnen akterut.  I deplacementhastighet är en långsamt roterande propeller med större diameter och färre blad effektivare på att överföra motorkraften till vattnet.

För att skära lätt genom mötande vågor utan att bromsa hela båten med en smäll skall fören vara relativt skarp nedtill.

För att få lugna rörelser och torr gång och sjösäkerhet skall det finnas mycket reservdeplacement (inre volym ovanför vattenytan) i båda ändorna och så skall medelpunkten för skrovets volym (deplacementcentrum) vara ganska nära mitten på båten. Beroende på olika sjögång i olika trakter finns det variationer. Österbottningen och västerbottningen vill ha deplacementcentrum strax förom mitten för att inte fören skall dyka i korta branta mötande vågor i våra grunda vatten. På Yttre Hebriderna vill de ha centrum strax akter om mitten för att kunna köra undan stora atlantvågor utan att riskera att aktern dyker. Gotlänningen vill ha deplacementcentrum väldigt nära mitten för sina sjöförhållanden som är någonting mittemellan.

 

Tillämpat på dig:

 

Utgående från det här ser vi att om du skall ha en båt att glida omkring med på liten bränsleförbrukning då skall undervattensskrovet vara snipformigt. Det kan finnas en liten gavel ovanför vattenytan så som de bygger på västra Åland men den skall vara helt ovanför vattnet också vid full fart.

 

Halvplanande snipor har bredare skrov och flatare botten akterut för att få en liten lyftkraft som kan hjälpa den stora motorn att pressa ut någon knop extra. De går ofta väldigt tungt och kräver mycket motorkraft i halvplanande hastighet. Vid lägre hastighet går de också tyngre och drar mer bränsle än en snipa som är byggd för deplacementfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En illustration av ett lättdrivet snipskrov. Skarp botten förut och akterut. Ingen halvplanarakter. Deplacementcentrum strax förom mitten. Den bara klyver vattnet och låter det flyta ihop igen bakom sig utan att röra om mer än nödvändigt.

 

Båten på bilden är en nöjesbåt på omkring 23 eller 24 fot byggd på Björkö i Korsholm på 50-talet.

IMG_4574.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/20/2023 at 7:00 PM, heimlaga said:

I min gamla 22 fots snipa hade jag en Bukh DV 10 på 10 hästkrafter. Motorn var tilltagen litet i överkant för det lättdrivna skrovet.' Ursprungligen lär den ha haft en Olympia motor på ungefär 5 hästar.

 

Nya snipan är på 23 fot och litet djupare i skrovet. Den hade en Volvo-Penta MB 10 motor som kördes på petroleum (fotogen) då den gick i yrkesfiske så då gav den väl kring 10 hästar. Det var lämpligt. Planen är att montera in min gamla Bukh i den.

Den är en avgjutning av en gammal träbåt som på sin tid hade en 8 hästkrafters Bernard då den gick i yrkesfiske.

Morfarsfars extremt slanka och lättdrivna 21-fotare hade en Olympia motor på 2 eller 3 hästar (minns inte vilket för det är en tid sedan jag läste på märkskylten på motorn).

19-fotaren som jag renoverar just nu åt en kund har en 4 hästars Bernard.

 

Till saken hör att de här är öppna eller nästan öppna båtar utan tyngande inredning.

 

Min farbrors heldäckade 29 fots snipa med höga fribord och ganska stor styrhytt som ger stort vindmotstånd hade ursprungligen en Volvo B16 eller B18 motor som var ombyggd med lägre kompression för att köras på petroleum (fotogen) så den gav väl kring 50 hästkrafter. Nu har han en Perkins A4.107 på 30 hästar och den räcker till men en ännu mindre motor skulle vara för liten.

 

Alla de här är rena deplacementbåtar utan halvplanarakter.

Nidelv 24 ser ut att vara någon sorts halvplanare och då kan 19 hästar vara litet knappt. På en mer traditionell skrovform skulle 19 hästar räcka till med god margnal.

 

Svaret jag fick från säljaren gällande motorn i relation till båten:
 

"March varv är 2800-3000 varv

Den varvar ca. 3500 på full gas och man ska ju ligga max på 80% o marcha."

Anser ni att det är för mycket varvning för att ligga i marschfart? Sliter det mer på motorn?
Gissar att det kommer vara mer påtagligt ljud av att den ligger på högvarv?

Tack!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Tewski:

Svaret jag fick från säljaren gällande motorn i relation till båten:
 

"March varv är 2800-3000 varv

Den varvar ca. 3500 på full gas och man ska ju ligga max på 80% o marcha."

Anser ni att det är för mycket varvning för att ligga i marschfart? Sliter det mer på motorn?
Gissar att det kommer vara mer påtagligt ljud av att den ligger på högvarv?

Tack!!

Motorn mår bäst av att arbeta på jämna varvtal nära vridmomentmaximum. Motoreffekt och propeller bör väljas utifrån att man ska hamna där. För VP MD2020 verkar max ligga runt 2400 varv, och mellan 2000 och 2800 ser det ut att vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minutes ago, raol said:

Motorn mår bäst av att arbeta på jämna varvtal nära vridmomentmaximum. Motoreffekt och propeller bör väljas utifrån att man ska hamna där. För VP MD2020 verkar max ligga runt 2400 varv, och mellan 2000 och 2800 ser det ut att vara bra.

Snabba informativa svar som vanligt. Tack Raol.
Vad tror du om ljudskillnad mellan låt säga 2000 varv och 3000 varv? Låter det per automatik mer när varvtalen är högre, eller är det mer att det blir en högre frekvens bara?
Gissningar här förstås, men om du har erfaranhet, så dela gärna.
Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-17 vid 15:40 skrev Peter_K:

#jagvetvadensnipaär

Snippan på övre bilden verkar fräschare än snippan på nedre bilden...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi körde sällan i mer än 2200 varv i vår Nidelv 24 med en Md17c, det gör så lite i fartskillnad när båten väl är i rörelse ett antal 100 varv upp och ner, viktigare att söka ett bekvämt gångläge. 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...