Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej. 
Jag har precis installerat en ny ( begagnad) maskin ysm 12G. Den startar och går jättebra, MEN den gasar åt fel håll. Motorn går rätt håll gasarmen går rätt. Har bytt högtryckspump och felet kvarstår. DrR jag gasarmen till dödläge så varvar maskin upp och tvärtom. Går ej heller att ha konstant varvtal/ tomgång. Det är allt eller inget. Vad kan det vara? Går bet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-16 vid 13:22 skrev Klonken:

Hej. 
Jag har precis installerat en ny ( begagnad) maskin ysm 12G. Den startar och går jättebra, MEN den gasar åt fel håll. Motorn går rätt håll gasarmen går rätt. Har bytt högtryckspump och felet kvarstår. DrR jag gasarmen till dödläge så varvar maskin upp och tvärtom. Går ej heller att ha konstant varvtal/ tomgång. Det är allt eller inget. Vad kan det vara? Går bet. 

Har du koll på om varvtalsregulatorn gör det den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för svar, hur kan jag enklast kontrollera det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Klonken:

Hej. Tack för svar, hur kan jag enklast kontrollera det?

Kan inte din motor, är Penta ägare; men varvtalsregulatorn har ju påverkan på motorns varvtal. Du får kolla med någon Yanmar kunnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Klonken:

Hej. Tack för svar, hur kan jag enklast kontrollera det?

Såg just att du mekat med insprut/högtryckspumpen. På min är varvtalsregulatorn kopplad till pumpen med en liten hävarm, kanske något har hänt där vid monteringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har bytt pumpen för att se om det var den som krånglade, men felet består. 
får se vidare men inga mer delar att kontrollera direkt i det systemet. Men regulatorn bör ju vara något man kan ställa in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Klonken:

Ja jag har bytt pumpen för att se om det var den som krånglade, men felet består. 
får se vidare men inga mer delar att kontrollera direkt i det systemet. Men regulatorn bör ju vara något man kan ställa in

Att byta pump hjälper kanske inte om något i monteringen hamnar fel även med nästa pump. Vet som sagt inte hur det ser ut på din motor men i min motor är det en hävarm som måste kugga i på rätt ställe när man skjuter in pumpen i motorn. Armen kan hamna fel både till vänster och till höger om rätt läge.

Ge dig inte på att justera varvtalsregulatorn om du inte vet EXAKT vad du gör.

Om min gamla motor säger man även på Penta att man inte skall röra justeringarna därför att dom mekaniker som kunde justera detta är sedan länge pensionerade och döda.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä ska låta bli ändra inställningarna. Jag har också en arm med en ”gaffel” som ska passa in i en pinne på pumpen, men det gör den. Lätt att se genom oljepåfyllningshålet den löper jämnt och fint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Klonken:

Nä ska låta bli ändra inställningarna. Jag har också en arm med en ”gaffel” som ska passa in i en pinne på pumpen, men det gör den. Lätt att se genom oljepåfyllningshålet den löper jämnt och fint

Vad händer i andra änden på armen? I mitt fall sitter det en liten fjäder som gärna vill försvinna i hanteringen och då funkar det inte bra.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går upp till gasarmen. Fjäderbelastad och verkar funka bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Menar du att motorn varvar upp när du "minskar" utslaget direkt på motorn? Eller att motorn går upp i varv när gasreglaget dras mot tomgångsläget?

 

Manualen beskriver hur du ska justera "Governor link" och " no-Load speed" har du justerat det rätt?

 

"Governor lever 2" Reglagarmen som går ner i motorn går medurs för mindre kraft och moturs för mer kraft sett uppifrån på motorn. Dvs om du drar i fjäderns som är ansluten där så ska motorn gå upp i effekt / varv och om du släpper den ska motorn gå ner i varv / stanna. Du ser dett med att stopp reglaget trycker på " governor lever 2" när du ska stanna motorn.

 

Nere på insprutningspumpen så sitter "Fuel controll rack" (pinnen / kulan som " governor lever 1" gaffeln änden sitter över ). Om du tittar på motorn från remsidan så ska pinnen röra sig innåt motorn för mindre bränsle och utifrån motorn för mer bränsle.

 

Om stoppregalget är i kör läget så arbetar varvtalsregulatorn mot fjädern innan "Governor lever 2" och mer drag i fjädern ger mer effekt. Väldigt enkel reglering bara marginelt mer avancerad än YSE varianten.

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IMG_20230324_195250.thumb.jpg.e5eda5ebce03bb8b58438fff9e965dc5.jpgSå här ser det ut på min 12 YSM

 

IMG_20230324_193744.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och exakt hade du för motor tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...