Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Nimbus 26 dc epoca, skrov och motorval?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Fortsätter min utfrågning om Nimbus 26 epoca som väckt mitt intresse på senare tid.

 

Det jag undrar över är hur båten / skrovet beter sig i farter norr om 30kn och särskilt när man närmar sig 40kn .

 

Vad jag har förstått av tester och sånt jag kunnat läsa mig till är skrovet designat för att gå bra i ”mellanregistret”, dvs halvplanande läge.

 

Jag har själv en Nimbus Max 2 coupe men en rejäl motor och där är det tydligt att båten ”suger fast” när man kör snabbare än 35kn. Så att köra i den hastigheten är lite att elda för kråkorna om man säger så. 
 

Majoriteten av 26:orna jag sett har en motoreffekt kring 250hp -280hp.

 

Det jag funderar över är ifall en kraftigare motor än så kommer till sin rätt i 26:an , dvs att skrovet även går effektivt (lyfter ur) i farter över 30 kn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev excel319:

👍

 

yes, har läst denna. Det besvarar ju vilken toppfart man får vid olika motoreffekter.

 

Dock inte hur själva skrovet funkar / beter sig när det börjar gå lite snabbare. 
 

Det är väl främst de med Kad300 / D4 eller 5.7 GXI som har kolla på hur båten /skrovet på

maxvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte den går bäst i halvplanande, nånstans 20-30 knop skulle jag tro och vad jag förstår har den lite vassare förskepp men är "plattare" i aktern, då kommer den troligt gå "trögt" eller inte kännas som den släpper ordentligt i högre farter. Och andra sidan kommer den lättare upp i planing och tar ändå sjön bra i "lagom" farter jämfört med mer renodlade högfartsskrov. 

Du kan ju oxå ringa Nimbus och hör vad de säger om hur båten beter sig.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Themariner:

Jag tror inte den går bäst i halvplanande, nånstans 20-30 knop skulle jag tro och vad jag förstår har den lite vassare förskepp men är "plattare" i aktern, då kommer den troligt gå "trögt" eller inte kännas som den släpper ordentligt i högre farter. Och andra sidan kommer den lättare upp i planing och tar ändå sjön bra i "lagom" farter jämfört med mer renodlade högfartsskrov. 

Du kan ju oxå ringa Nimbus och hör vad de säger om hur båten beter sig.  


Tack, lite vad jag hade på känn. Det är inte någon ”fjordling” utan snarare mer lik min Max2a. Får dock för mig att 26an nog är vassare i förskeppet än Max2:an vilket låter utmärkt i krabb skärgårdssjö.

 

 Det talar väl för att det nog lämpar sig bäst med en diesel med tillräckligt effekt för att kunna ligga i 25 knop utan att pressa allt ur maskinen. 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:


Tack, lite vad jag hade på känn. Det är inte någon ”fjordling” utan snarare mer lik min Max2a. Får dock för mig att 26an nog är vassare i förskeppet än Max2:an vilket låter utmärkt i krabb skärgårdssjö.

 

 Det talar väl för att det nog lämpar sig bäst med en diesel med tillräckligt effekt för att kunna ligga i 25 knop utan att pressa allt ur maskinen. 

Ja jag har haft en i 8 år, och den är utrustad med en 42 a, du har några frågor jag med säkerhet kan svara på.

Vad gäller motorval ska du helt klart gå på en diesel, båten funkar lika bra i vattnet med hela diesel registret från 41 till 300. Men med 41an kommer du inte lika fort upp ur sjön, som med kadarna. Vad gäller hk så räcker de till med råge för att lyfta och låta båten plana ut. Bäst går båten i cirka 25 knop då ligger du på runt 3100 varv det går förhållandevis tyst och mjukt, du har nu 800 varv till att trycka ur motorn, och jag kommer upp i runt 37 knop. Båten blir då lätt som en fjäder lyder minsta vink och man upplever den vara ovanför vattenytan. Betänk att denna båt ej är enbart byggd för insjöar det har sålts flest på västkusten så hård sjö klarar den bra. Vad gäller D4 valet så tänk inte en D4 det kan leda till mycket krångel. Ska du ha en enkel motor som de flesta kan reparera utan uppkoppling så är det 41 - 43 enkla motorer som är relativt billiga att laga om olyckan är framme. Med normal packning och 2 personer ligger bränsle förbrukningen på cirka 0,9 - 1 liter / distans i 24-25 knop och lugn sjö. Att vi valde denna modellen är för att det är en otroligt snygg välplanerad och välbyggd båt från grunden. Vill du läsa har jag en renoveringstråd som heter då har man bytt båt då. Har du mer mer funderingar är du välkommen höra av dig.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev kossor:

Ja jag har haft en i 8 år, och den är utrustad med en 42 a, du har några frågor jag med säkerhet kan svara på.

Vad gäller motorval ska du helt klart gå på en diesel, båten funkar lika bra i vattnet med hela diesel registret från 41 till 300. Men med 41an kommer du inte lika fort upp ur sjön, som med kadarna. Vad gäller hk så räcker de till med råge för att lyfta och låta båten plana ut. Bäst går båten i cirka 25 knop då ligger du på runt 3100 varv det går förhållandevis tyst och mjukt, du har nu 800 varv till att trycka ur motorn, och jag kommer upp i runt 37 knop. Båten blir då lätt som en fjäder lyder minsta vink och man upplever den vara ovanför vattenytan. Betänk att denna båt ej är enbart byggd för insjöar det har sålts flest på västkusten så hård sjö klarar den bra. Vad gäller D4 valet så tänk inte en D4 det kan leda till mycket krångel. Ska du ha en enkel motor som de flesta kan reparera utan uppkoppling så är det 41 - 43 enkla motorer som är relativt billiga att laga om olyckan är framme. Med normal packning och 2 personer ligger bränsle förbrukningen på cirka 0,9 - 1 liter / distans i 24-25 knop och lugn sjö. Att vi valde denna modellen är för att det är en otroligt snygg välplanerad och välbyggd båt från grunden. Vill du läsa har jag en renoveringstråd som heter då har man bytt båt då. Har du mer mer funderingar är du välkommen höra av dig.

 


Det låter lovande! Jag följde renoveringstråden när det begav sig och har även läst i PB.

 

37knop med 41:an låter väldigt bra. Uppgifter i annonser varierar en hel del vad gäller toppfart, har jag märkt.

 

D-power uppger toppfarten till 35kn med en sprillans Hyundai Seasall på 270hk vilket jag tycke lät lite väl klent. Men ägaren kanske inte var så noga med sin bottenfinish på det aktuella exemplaret.


Orsaken till att jag frågar är att ett motorbyte kan bli aktuellt ifall jag får tag på ett renoveringsobjekt och där motorn av någon orsak inte är aktuell för en renovering.

 

VP D-serie går helt bort.


Helst vill jag ha en maskin som jag kan serva själv och där det finns delar till vettiga priser. Där är det väl äldre VP dieslar samt Bensin V8:or som passar in bäst på dessa kriterier.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:


Det låter lovande! Jag följde renoveringstråden när det begav sig och har även läst i PB.

 

37knop med 41:an låter väldigt bra. Uppgifter i annonser varierar en hel del vad gäller toppfart, har jag märkt.

 

D-power uppger toppfarten till 35kn med en sprillans Hyundai Seasall på 270hk vilket jag tycke lät lite väl klent. Men ägaren kanske inte var så noga med sin bottenfinish på det aktuella exemplaret.


Orsaken till att jag frågar är att ett motorbyte kan bli aktuellt ifall jag får tag på ett renoveringsobjekt och där motorn av någon orsak inte är aktuell för en renovering.

 

VP D-serie går helt bort.


Helst vill jag ha en maskin som jag kan serva själv och där det finns delar till vettiga priser. Där är det väl äldre VP dieslar samt Bensin V8:or som passar in bäst på dessa kriterier.

Jag har en 42a i min de med 41or är nog lite tröttare vid fullvarv. Vill också säga att toppfarten är inte vid packad båt. Då är nog maxfart runt 33 knop.  Sen kan du inte ligga fullvarv längre tider, rekommendation från vp är 400 varv under maxvarv.  V8 an vill nog ha dubbla bränsle mängden vid marsch 25 knop. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

D-power uppger toppfarten till 35kn med en sprillans Hyundai Seasall på 270hk vilket jag tycke lät lite väl klent.

Att Hyundai 270 bara är på 3 liter jämfört med Pentas KAD som är 3.6 kan ju ha viss påverkan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Att Hyundai 270 bara är på 3 liter jämfört med Pentas KAD som är 3.6 kan ju ha viss påverkan.


Yes, kanske är mindre vrid i dem. Dessutom har de gått upp sådär 100.000kr i pris bara på några år. Det är väl växelkurs och allt annat elände.

 

Håller er uppdaterade ifall det blir nått köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, johan_sjobjorn said:

D-power uppger toppfarten till 35kn med en sprillans Hyundai Seasall på 270hk vilket jag tycke lät lite väl klent. Men ägaren kanske inte var så noga med sin bottenfinish på det aktuella exemplaret.

Båten D-power hänvisar till hade ju en KAD44 innan som då endast toppade 32 knop. Lite konstigt att den var så trött, men kanske icke optimala proppar då den med S270 "bara" gör 35 vid 3900 och då teoretiskt övervarvar lite.

Jag har ju kört med min Hyundai nu i 3 säsonger. Får upp min rätt lätt till drygt 36knop med Solas C7 stålproppar vid 3800 varv. Runt 38 med lite medvind. Marschfart mellan 23-30 knop. Har även testat VP C7 original men då orkar den inte varva ut till 3800.

Kommer nog testa Hyundai's egna fabrikstrim på 300hk framöver för att se om man kan skrämma upp den lite mer. Runt 40 vore inte helt omöjligt med VP C7.

Epocan med KAD300 gör väl runt 38-40knop på topp.

Fördelen med Hyundai S270 är väl annars vikten/prestanda och framförallt utrymmet i motorrummet som gör allt betydligt mer lättåtkomligt och lättservat jämfört med KAD motorerna.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev buzzer:

Båten D-power hänvisar till hade ju en KAD44 innan som då endast toppade 32 knop. Lite konstigt att den var så trött, men kanske icke optimala proppar då den med S270 "bara" gör 35 vid 3900 och då teoretiskt övervarvar lite.

Jag har ju kört med min Hyundai nu i 3 säsonger. Får upp min rätt lätt till drygt 36knop med Solas C7 stålproppar vid 3800 varv. Runt 38 med lite medvind. Marschfart mellan 23-30 knop. Har även testat VP C7 original men då orkar den inte varva ut till 3800.

Kommer nog testa Hyundai's egna fabrikstrim på 300hk framöver för att se om man kan skrämma upp den lite mer. Runt 40 vore inte helt omöjligt med VP C7.

Epocan med KAD300 gör väl runt 38-40knop på topp.

Fördelen med Hyundai S270 är väl annars vikten/prestanda och framförallt utrymmet i motorrummet som gör allt betydligt mer lättåtkomligt och lättservat jämfört med KAD motorerna.

 

 

 

 

Du åker ju redan med hög litereffekt på Hyundaien, att öka på den ytterligare till 100hk/liter låter lite styggt i mina öron, om du inte har en väldigt lätt båt.
Redan en KAD300 med 79hk/liter går ju rätt hårt och det är ju en robust motor i grunden.
De totala driftstimmarna minskar ju med ett högre effektuttag och båtmotorer i planande båtar lever ju som bekant ofta ett ganska hårt liv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32 knop med KAD44 - nånting som inte stämmer här...

Min 28" MTN på 3 ton (2,55 bred) med KAD42 och B7 propellrar gör 38 knop på 3800rpm. Marchar gör jag på 27-30 knop (2700-3000rpm), jag snittar på1,0-1,1 l/sjömil.

 

Jag förstår inte riktigt intresset av högre effekt och topphastighet?

Jag kör bara full fart några gånger per år för att kolla att allt står rätt till och för att se hur illa påväxten under skrovet är. Kommer jag bara upp i 36 knop, så får jag skrubba undertill - det värsta jag haft var 32 knop. Efter en avputsning så går det i 38 Knop igen.

 

Fördelen med KAD42-300 är kompressorn som ger en jämn vridmomentskurva. Det viktiga är att ha tillräckligt med vrid vid 20 knop - där en sådan båt ska plana. KAD42 har 500 Nm vid 2000rpm, en AD41 närmar sig 450 Nm först vid 2400rpm. Detta innebär att AD båten för välja en propeller som når 20 knop vid 2400rpm för att plana, medans KAD båten kan välja propeller som ger 20 knop vid 2000rpm. Sen har ju KAD42 större spridare och mer sprut i högtryckspumpen och kan skicka in över 50 l/min (=230 hästar) jämfört med AD41 på 45 l/min (200 hästar) - men det är ju bara för toppfarten.

 

Seasall 270 verkar på pappret helt ok som den är, den är starkare än KAD44! Jättefin vridmomnetskurva utan kompressor, men säkert en adaptiv turbo för den har över 500 Nm redan vid 1800rpm! Eftersom Epocan har avdelat motorrum så är den mindre motorn säkert uppskattad. I min båt är utrymmet inte indelat, så jag kan sitta ned på båda sidor av motorn, och ligga framför.

 

Byta motor är dyrt och jobbigt, det borde nästan alltid gå att renovera.

Hyundai-SeasAll-S270.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

32 knop med KAD44 - nånting som inte stämmer här...

Den motorn kan inte ha varit frisk och det var väl därför som den ersattes av en ny? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...