Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
zurdu

Skrovs kapillärkraft eller inte.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag ska epoxi-primer-behandla min undervattenskropp i maj och min fråga är om undervattenskroppen har kapillärkraft eller inte? På grund av mycket dyra lyft med mobilkran så överväger jag att 'fuska' lite, till att börja med. Fusket kommer att ske ovan klotsarna som är under kölen och eventuellt om jag inte kommer åt ordentligt mellan köl och roder.

 

För att först klargöra vad jag menar med kapillärkraft:

 

Om jag, som exempel, målar en filt med epoxiprimer och måste 'fuska' på en liten yta så suger hela filten i sig vatten under epoxi-primern. (vatten-nedsänkt filt alltså)-

 

Om jag målar en glasskiva med epoxi och måste lämna en liten yta omålad så suger inte glaset i sig vatten under befintlig epoxi-primer. Det blir tätt. (Vatten-nedsänkt glasskiva alltså.

 

Frågan är alltså: Är våra skrov som filten eller som glasskivan?

 

Jag tror att jag kan nå ytan mellan köl och roder med epoxi-primer, men kommer inte åt mellan köl och bottenklotsarna och dom kan jag ju flytta vid upptagningen i höst och sen applicera epoxi-primer där (Om inte skrovet har kapillärkraft).

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog påstå att du inte behöver oroa dig. Glasfiber består som benämningen föreskriver av glas som inte drar i sig vatten och polyester som inte heller suger upp vatten som organiska material. Gjorde för några år sedan ett test som visade på att vatten inte tränger in i glasfiber i någon nämnvärd grad. Utan att här börja förklara så är det bara att följa länken:

Vatteninträngning i glasfiber.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...