Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Dava

Bränna tamp

Rekommendera Poster

Hur bränner/smälter man bäst ändarna på en tamp så att den inte fransar sig? Jag har länge kört med en gasbrännare, men känner att det inte ger den precision jag önskar.

 

Har sett att det finns avsedda apparater som de använder på båttillbehörsfirmorna, men jag vill inte behöva lägga mer än några hundra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det blir hårt och vasst när man bränner, så jag brukar tagla eller använda krympslang i stället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,en liten lödkolv fungerar alldeles ut märkt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cigarett-tändare och sen ha handske på handen och mölja ihop den smälta tamp-ändan. Sedan har jag virat lite eltejp en liten bit upp på tampen. Har sedan inte haft några problem med fransiga tampar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips. Jag har inga tändare. Därför jag använt gasbrännaren, men det var smart med handsken. Lödkolv har jag aldrig testat, alltid tänkt att den inte blir tillräckligt varm.

 

Tagling är jag inte så glad för. Allt för mycket meck och riskerar att gå upp och göra allt ännu trassligare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

bild.png.b1ecb0998c6f986cb31e39fa3830974a.png

Som hittat! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas Lödset 17-010 för 289:- fungerar helt perfekt.Ronnie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bränna och tagla tampändarna i båten och då tänder jag ett värmeljus så att en låga finns till hands medan man pular. Tamparna kapar jag med skärbräda och vass kniv så att snittet blir rakt och utan fransar. 

 

Jag gillar att tagla tampändarna även om det inte är nödvändigt. Det blir snyggt och prydligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstod så ville inte TS, lägga fantasipengar på något som fungerar. Ronnie 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan "hotknife" som beskrivs ovan. Hur bra som helst för att kapa och "frisera" tampar. Även bra till att skära kapelltyg med. Men när man behöver fixa till en tamp finns den aldrig till hands. Aldrig. Den är alltid någon annanstans eller nerstuvad så pass att det inte är värt att ta fram den.

 

Då blir det tändare oftast. Mitt tips är att bränna en ring runt ändan innan man skär av repet med en vass kniv. Då upplever jag att det blir mycket lättare att forma repet då det inte kan fransa sig.

 

Tagla har och också gjort och tycker det blivit bra och håller. Men det är lite omständigt. Tipset jag har där är att tagla en bit in på repet och låt det vara lite "fluff" kvar utanför. Det håller taglingen på plats länge.

 

Eltejp, krympslang och annat har jag också testat under åren men tycker inte det riktigt passar på mina rep. Krympslang faller dessutom på samma argument som värmekniven.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
  1. När jag är lat tar jag eltejp först, två tejpningar med 1 cm mellanrum.
  2. Sedan skär jag mellan tejpningarna med vass kniv, gärna mot en skärbräda.
  3. Sist så smälter jag de båda ändarna och pressar till med fingrarna om det behövs. Jag brukar smälta över gasolspisens låga.

Är jag mindre lat så taglar jag på samma vis som jag tejpar enligt ovan och fortsätter även med pkt 2 och 3.

Tagla tar väl typ 10 minuter längre tid för två taglingar jämfört ned att tejpa, men det blir ju snyggare. Dessutom är det lätt att få taglingen bra om man gör den innan man skär av linan.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gör precis som mackey

men så såg jag en bild igår på en gammal lödkolv med en kniv på.

ska testa min stora lödkolv och fila på nån liten kniv som jag kan smälta med.

fast jag kommer att tejpa ändå först.

man kan ju också använda värmepistol med skrapa på.

sätta på den en stund så skrapan blir varm, stänga av och smälta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-13 vid 14:24 skrev raol:

Som hittat! :D

Det finns betydligt billigare sådana hos Clas, Biltema och Jula, kanske även hos Kjell.

Dom brukar kallas för "Lödpistol".

Den jag länkade till, hos Jula har även en speciell spets som är avsett att skära i plast med, eller då bränna ändar med, annars brukar det gå bra med lödspetsen.

Kympslang brukar vara bra till det meste, men jag har aldrig lyckats få den att sitta kvar på ändarna av linorna, trots att jag använt krympslang med lim inuti.

Jag har för (o)vana att bränna mina ändar över lågan på gasolköket.

Annars skulle jag kunna tänka mig att denna häringa kan funka. Den behöver iallafall ingen elanslutning.

 

Traditionsmässigt är ju denna metoden oslagbar... så gjorde vikingarna , och då duger det idag också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag lärde mig så här på seglarläger på Gåsö för 100 år sedan.

Oftast använder jag tagelgarn som jag köpt.

Linda hårt, så hårt att det blir svårt att dra in öglan under tagelgarnet.

Bra att slösa lite så att ändan A är lång så men får grepp om den, annars får man ta fram plattången.

 

189027126_Screenshot_20230315-020312_SamsungInternet.jpg.36a6b5b727a306b26ebbd355abd241d2.jpg

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallå.

 

Det är denna grunka du söker 🙂

https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000040527

 

Lågan blir varm och "spetsig" och du kan med stor precision bränna enstaka trådar.

Använd alla kloka råd tidigare i tråden och så denna då. Glöm inte köpa gas.

 

/Mathias

 

Jag var visst tvåa på bollen, @Georg_Ohm var först. Ska man hinna före Georg måste man vara snabb 😉 Jag kan i alla fall bekräfta att den är bra 🙂

 

 

Redigerad av Strosselhuset
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hallå.

 

Det är denna grunka du söker 🙂

https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000040527

 

Lågan blir varm och "spetsig" och du kan med stor precision bränna enstaka trådar.

Använd alla kloka råd tidigare i tråden och så denna då. Glöm inte köpa gas.

 

/Mathias

 

Jag var visst tvåa på bollen, @Georg_Ohm var först. Ska man hinna före Georg måste man vara snabb 😉 Jag kan i alla fall bekräfta att den är bra 🙂

 

 

Jag är inte så snabb, oftast en hastighet på mellan 15-17 knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...