Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
birchisland

årlig service navet /trebladig penta-propeller

Rekommendera Poster

Hej!

Börjar dra ihop sig för det härliga vårfixet! Har en fråga angående propeller på min segelbåt. Det blir den tredje säsongen med denna båt, och igentligen bara andra året jag gör vårfixet själv då jag köpte båten "färdig" inför första säsongen. Detta är min första segelbåt och jag är inte den händigaste men viljan att lära finns.

 

Nu till min fråga. Det sitter en trebladig folding penta-propeller (monterad på axel) och för att minska stöldrisken på land så har jag plockat bort bladen. Gjorde även detta förra året och inga problem att sätta dit dom igen. Däremot plockade jag aldrig av själva navet som bladen sitter i förra året.. Är den något man bör plocka bort årligen också eller räcker det med bladen? Det står i bruksanvisningen an propellern bör demonteras och rengöras efter varje säsong, men sen står det också samtidigt i monteringsanvisningarna att man inte ska ha något fett på propelleraxeln eller navet vid montering vilket får mig att fundera på varför jag måste ta bort den då?

 

Nån som har en sån här propeller som kan dela med sig av lite tankar kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag under åren gjort för min i en S-drive är:

- byt / rengör alla zink-anoderna

- montera rengjorda bladen tillbaka med rikligt av vattentålig fett och lite Loctite för skruvarna.

Navet behöver ej demonteras om ej nödvändigt för byte av zinkanoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anledning att plocka bort navet nån gång ibland är att annars blir det eventuellt skitsvårt att få av det den dag det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...