Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Max avstånd landströmsintag och central

Rekommendera Poster

Hej,

Finns det något generell regel för avståndet mellan landströmsintaget och elcentralen i en båt? En del verkar ju ha sin kontakt sittande i fören i ankarboxen, och jag har svårt att tro att de valt att sätta centralen på andra sidan skottet där. Såg även att Seasea har en färdig central där anslutningskabeln är på 4,5 meter.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

18 minuter sedan skrev wahlis:

Finns det något generell regel för avståndet mellan landströmsintaget och elcentralen i en båt?

Nej, egentligen inte.

 

Det som är en viktig parameter när det gäller kabellängd och 230V är det s.k. utlösningsvillkoret. Dvs vid en kortslutning i ena änden får inte strömmen begränsas för mycket av kabelns inre resistans så säkringen (på land) tar för lång tid på sig att lösa. I praktiken innebär det att en lång kabel kan behöva vara 2,5mm² trots att säkringen bara är på 10A (normalt räcker ju annars 1,5mm² för att ha överliggande säkring på 10A).

 

Nu är sannolikt anslutningskabeln, alltså den mellan båten och bryggan, den som är extra lång och sätter största begränsningen.

Så slutsatsen är att du mycket väl kan sätta intaget i fören, men tänk på att kabeln från intaget vidare till centralen skall ha tillräcklig area (2,5mm² rekommenderas alltså) samt - inte minst - bör ligga dragen skyddad inne i båten hela vägen till centralen. Inte bara "bakom" något utan med "skyddad" avses här slang eller rör.

Sedan kan det vara en större utmaning att montera intaget på en skyddad plats i fören, då inget intag (oavsett IP-lklassning) gillar att sitta så det blir översköljt av saltvatten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, wahlis said:

Hej,

Finns det något generell regel för avståndet mellan landströmsintaget och elcentralen i en båt? En del verkar ju ha sin kontakt sittande i fören i ankarboxen, och jag har svårt att tro att de valt att sätta centralen på andra sidan skottet där. Såg även att Seasea har en färdig central där anslutningskabeln är på 4,5 meter.

 

/Wahlis

I åtminstone äldre upplagor av ISO-standarden för AC i båtar fanns en regel som sa ungefär att det får var högst 3 meter mellan elintaget och elcentralen. Om avståndet är längre än så ska installationen kompletteras med ytterligare brytare, som får sitta högst 3 meter från intaget.

Vet inte om denna regel fortfarande är i kraft, men skulle tro det.

Själv har jag intaget i ankarboxen och på andra sidan skottet sitter en sådan extra dvärgbrytare. Sedan är det säkert sex, sju meter kabel fram till elcentralen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den förklaring jag hört är att kabel medströms första säkring/brytare anser oskyddad i den meningen att ett överslag i denna av anläggningen bara skyddas av säkringarna i land och dessa kan man inte lita till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär stipulerades denna max längd i en tidigare version av ISO 13297 (växelström i fritidsbåtar):

7.2 Main supply circuits
7.2.1 Double-pole circuit-breakers shall be installed in conductors to the shore-power supply circuits.
7.2.2 A manually reset trip-free circuit-breaker shall be installed within 0,5 m of the source of power or, if
impractical, the conductor from the source of power to the panel-board circuit-breaker shall be contained within a
protective covering, such as a junction box, control box, enclosed panel-board, or within a conduit or cable trunking
or equivalent protective covering. If the location of the main shore-power inlet circuit-breaker exceeds 3 m from the
shore-power inlet connection or the electrical attachment point of a permanently installed shore-power cord,
additional fuses or circuit-breakers shall be provided within 3 m of the inlet or attachment point to the electrical
system in the craft, measured along the conductor.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha landströmsintaget i ankarboxen i fören kan ju tyckas vara väldigt praktiskt, det är ju då nära till elstolpen på bryggan...

MEN... det finns väl få ställen ovan vattenlinjen på båten där miljön inte är lämplig för elinstallationer som ankarboxar, möjligen har en badbrygga samma korrosiva miljö på och omkring sig.

Jag minns hur det såg ut i min förra båt, förvisso satt inte intaget i ankarboxen, men där fanns diverse "IP44" kapslade relä och annat för ett ankarspel, och där hade förre ägaren förvarat landströmskabeln. vare sig ankarspelet i fören eller den kabeln fungerade särskilt bra, snarare inte alls. Det blev till att byta ut alltihopa och byta plats på dessa grejerna.

 

Själv har jag intaget på hyttens bakstam, på akterdäck, det är väl max 50 cm mellan detta och landströmscentralen.... men det är inte heller så bra egentligen. Då måste jag lägga omkring sju meter landströmskabel på däcket, där den utgör en snubbelrisk, dessutom kritar den fina och relativt nya gummikabeln av sig med svarta märken i gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Själv har jag intaget på hyttens bakstam, på akterdäck, det är väl max 50 cm mellan detta och landströmscentralen.... men det är inte heller så bra egentligen. Då måste jag lägga omkring sju meter landströmskabel på däcket, där den utgör en snubbelrisk, dessutom kritar den fina och relativt nya gummikabeln av sig med svarta märken i gelcoaten.

Jag hade nog fäst några små krokar i underkant av hyttaket och hängt kabeln där, så den går "i luften" fram till fören. Kanske en pinne till där i ett hål som till en årtull, löstagbar med en klyka i toppen, som sista biten av kabeln får löpa över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minutes ago, Georg_Ohm said:

Att ha landströmsintaget i ankarboxen i fören kan ju tyckas vara väldigt praktiskt, det är ju då nära till elstolpen på bryggan...

MEN... det finns väl få ställen ovan vattenlinjen på båten där miljön inte är lämplig för elinstallationer som ankarboxar, möjligen har en badbrygga samma korrosiva miljö på och omkring sig.

Jag minns hur det såg ut i min förra båt, förvisso satt inte intaget i ankarboxen, men där fanns diverse "IP44" kapslade relä och annat för ett ankarspel, och där hade förre ägaren förvarat landströmskabeln. vare sig ankarspelet i fören eller den kabeln fungerade särskilt bra, snarare inte alls. Det blev till att byta ut alltihopa och byta plats på dessa grejerna.

 

Miljön i ankarboxen är nog tuff, men knappast på något avgörande sätt sämre än andra alternativ ombord. Några tips för att minska risken för problem:

Välj en intagsmodell med lock, exempelvis en sådan här:

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/el-intag-med-lock-230v.html?gclid=Cj0KCQjwtsCgBhDEARIsAE7RYh3tpDxpvUq0ob9DZEocMAeEa7tZHKdlEMltCqge90PaKNyrOEwMiqwaAnPoEALw_wcB
Montera den så att vatten får svårt att ta sig in (min sitter i boxens ”tak”, alltså på undersidan av däcket).

Byt ut de skruvar som håller ihop kontaktens halvor mot syrafasta dito.

Se till att den fjäder som stänger locket också är rostfri (använd magnet för stt kolla).

Lägg en silikonsträng mellan kontaktens halvor när den skruvas ihop.

 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev raol:

Jag hade nog fäst några små krokar i underkant av hyttaket och hängt kabeln där, så den går "i luften" fram till fören. Kanske en pinne till där i ett hål som till en årtull, löstagbar med en klyka i toppen, som sista biten av kabeln får löpa över.

Luftledning, eller kontaktledning.... tanken är god, man klarar fötterna, men inte huvudet.

 

22 minuter sedan skrev speljakt:

Miljön i ankarboxen är nog tuff, men knappast på något avgörande sätt sämre än andra alternativ ombord. Några tips för att minska risken för problem:

Välj en intagsmodell med lock, exempelvis en sådan här:

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/el-intag-med-lock-230v.html?gclid=Cj0KCQjwtsCgBhDEARIsAE7RYh3tpDxpvUq0ob9DZEocMAeEa7tZHKdlEMltCqge90PaKNyrOEwMiqwaAnPoEALw_wcB
Montera den så att vatten får svårt att ta sig in (min sitter i boxens ”tak”, alltså på undersidan av däcket).

Byt ut de skruvar som håller ihop kontaktens halvor mot syrafasta dito.

Se till att den fjäder som stänger locket också är rostfri (använd magnet för stt kolla).

Lägg en silikonsträng mellan kontaktens halvor när den skruvas ihop.

 

Det skyddade kontaktdonet är säkert jättebra... på landbacken.

Och säkerligen funkar den till sjöss iallafall två eller tre säsonger.

Jag hade ett motsvarande, fast som vanligt jordat eluttag, för utomhusbruk i tuffa miljöer. Redan första säsongen gick fjädern sönder, den som skall hålla locket stängt, andra metalldelar lämnade fula rostbruna spår efter sig, sedan sprack locket. Nu är den utbytt mot en annan modell, inte heller den är bra (men billig).

Jag minns från "min tid i gröna kläder", att på fordon, båtar och diverse byggnader, sådana med två meter tjocka betongväggar, att det fanns liknande kontaktdon i någon skottsäker metallegering, men lock som hade bajonettfattning... dom rostade inte. Undrar om det fortfarande finns sådana, och om dom isåfall är klassade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om det fortfarande finns sådana, och om dom isåfall är klassade?

Såna här tingestar behöver jag ibland och då köper jag dem från Elfa.

ca_bayonet_eng_tds.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

 

 

Det skyddade kontaktdonet är säkert jättebra... på landbacken.

Och säkerligen funkar den till sjöss iallafall två eller tre säsonger.

Jag hade ett motsvarande, fast som vanligt jordat eluttag, för utomhusbruk i tuffa miljöer. Redan första säsongen gick fjädern sönder, den som skall hålla locket stängt, andra metalldelar lämnade fula rostbruna spår efter sig, sedan sprack locket. Nu är den utbytt mot en annan modell, inte heller den är bra (men billig).

 

Min ankarboxinstallation, utförd enligt ovan, har varit i drift utan problem i åtminstone 10 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vårt fall så är ankarboxen bred med en stor yta som går in under däcket där det skall mycket till för att vatten skall kunna komma i direktkontakt med ett uttag, därför känns det som ett bra alternativ. Om man sätter uttaget på sidan av båten i höjde med förarplatsen så får man ju en sladd som ligger över skarndäck plus att man har ett uttag som och påverkar framkomligheten på den sidan. Det som skulle tala för den sistnämnda lösningen är att närheten till placeringen för el-centralen, med en mycket enklarare kabeldragning. Båten i fråga är en Årö 28 som påminner till stor del om Westfjord 28

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev speljakt:

Min ankarboxinstallation, utförd enligt ovan, har varit i drift utan problem i åtminstone 10 år.

Du navigerar kanske inte i Skagerack och Kattegatt? (eller har en IP44 skyddad ankarbox, i min rann det ned vatten i hålen för lina/kätting som sedan dränerades ut i botten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Såna här tingestar behöver jag ibland och då köper jag dem från Elfa.

ca_bayonet_eng_tds.pdf 2 MB · 9 downloads

Jag minns nu att jag sett sådana uttag (och intag) på "det riktiga" överskottsbolaget...

En sådan här kanske man kan plocka delar av om man vill ha ett eluttag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-14 vid 17:29 skrev Volvo_Penta:

Såna här tingestar behöver jag ibland och då köper jag dem från Elfa.

ca_bayonet_eng_tds.pdf 2 MB · 12 downloads

Stabila grejor, jag har några såna utplacerade på båten för min vikbara solpanel eftersom det finns täcklock att skruva på när de inte används

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man två intag (för och akter) är det nära nog ett krav(eller sunt förnuft) att montera en tvåpolig frånskiljande väljare typ Kraus&Naimer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev NW355:

Har man två intag (för och akter) är det nära nog ett krav(eller sunt förnuft) att montera en tvåpolig frånskiljande väljare typ Kraus&Naimer.

Eller ännu enklare (och billigare) som jag har det på min båt.

 

Landströmscentral (säkringar x 4, personskyddsautomar, tvåpolig brytare för vv-beredare mm) med CEE-intag i ett stuvfack i aktern (urslipat spår för kabeln så den inte kläms när luckan stängs).

 

CEE-intag i ankarboxen i fören med en kabel i kabelrör genom hela båten och som avslutas med en CEE-hona hängande bredvid landströmscentralen i akterstuven.

 

Sen väljer jag om landströmskabeln ska anslutas direkt i aktern eller framtill i ankarboxen och kopplas samman med "den skyddade skarvkabeln" som löper genom båten. Det är skönt att slippa snubbla över landströmskabeln på däck samtidigt som min installation är idiotsäker ur anslutningssynpunkt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev NW355:

Har man två intag (för och akter) är det nära nog ett krav(eller sunt förnuft) att montera en tvåpolig frånskiljande väljare typ Kraus&Naimer.

Inte bara "nära nog" utan krav så det bara smäller om det. Och rätt modell av switch också, inte bara ett visst fabrikat. Rekommenderas absolut inte (och om man ändå överväger det så skall göras av elektriker).

 

Eller göra som @Lintott, då är det inte att klassa som två samtidigt och fast installerade intag och risken för fel är obefintlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den varianten(stickproppar till VVB) i vår Nord West, men jag byter till tvåpolig frånskiljare och väljare till intagen.

All 230 ska in i skyddsrör i min båt inom snar framtid

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för skyddsrör kommer du använda är det flexslag eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev wahlis:

Vad för skyddsrör kommer du använda är det flexslag eller något annat?

 

2023-03-27 vid 00:32 skrev Lintott:

- - -

CEE-intag i ankarboxen i fören med en kabel i kabelrör genom hela båten och som avslutas med en CEE-hona hängande bredvid landströmscentralen i akterstuven.

- - -

Min kabel går i flexslang som sitter med buntband bakom vattentankar, under skåp och sista biten under durkarna i stuvfacket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-27 vid 00:32 skrev Lintott:

Eller ännu enklare (och billigare) som jag har det på min båt.

 

Landströmscentral (säkringar x 4, personskyddsautomar, tvåpolig brytare för vv-beredare mm) med CEE-intag i ett stuvfack i aktern (urslipat spår för kabeln så den inte kläms när luckan stängs).

 

CEE-intag i ankarboxen i fören med en kabel i kabelrör genom hela båten och som avslutas med en CEE-hona hängande bredvid landströmscentralen i akterstuven.

 

Sen väljer jag om landströmskabeln ska anslutas direkt i aktern eller framtill i ankarboxen och kopplas samman med "den skyddade skarvkabeln" som löper genom båten. Det är skönt att slippa snubbla över landströmskabeln på däck samtidigt som min installation är idiotsäker ur anslutningssynpunkt.

Om jag förstår din installation rätt och om jag tolkar @Seawolf 's inlägg om ISO-reglerna " If the location of the main shore-power inlet circuit-breaker exceeds 3 m from the shore-power inlet connection or the electrical attachment point of a permanently installed shore-power cord, additional fuses or circuit-breakers shall be provided within 3 m of the inlet or attachment point to the electrical
system in the craft, measured along the conductor.
" så är din installation inte enligt ISO-normen. Eller har jag missat något? Din båts längd kanske är under 3 m ;) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Om jag förstår din installation rätt och om jag tolkar @Seawolf 's inlägg om ISO-reglerna " If the location of the main shore-power inlet circuit-breaker exceeds 3 m from the shore-power inlet connection or the electrical attachment point of a permanently installed shore-power cord, additional fuses or circuit-breakers shall be provided within 3 m of the inlet or attachment point to the electrical
system in the craft, measured along the conductor.
" så är din installation inte enligt ISO-normen. Eller har jag missat något? Din båts längd kanske är under 3 m ;) .

Det är nog en definitionsfråga.

Avståndet mellan anslutningspunkten för landströmskabeln (the shore-power inlet connection or the electrical attachment point of a permanently installed shore-power cord) och elcentralen (the location of the main shore-power inlet circuit-breaker) är nog under 3 dm. Sen har jag en permanent förlagd skarvkabel och den är betydligt mer än tre meter.

 

Min första idé var att installera en omkopplare som var styrd av inkommande spänning men installatören hävdade att det inte var tillåtet att ha en ankarboxanslutning på det sättet (jag har inte skruvat dit 240V AC-delarna själv). Det var installatören som föreslog "skarvsladdslösningen" i stället. Den känns väldigt felsäker med skyddade anslutningar och kabeln skyddad hela vägen genom båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar som att Lintott har hittat en listig lösning på problemet som uppstår om man vill kunna koppla in landström antingen i fören eller i aktern. Men jag tror inte att den riktigt uppfyller ISO-normen.

The electrical attachment point of a permanently installed shore-power cord befinner väl sig i ankarboxen, om jag förstått saken rätt, alltså betydligt mer än tre meter från elcentralen.

Syftet med regeln är gissningsvis att det inte ska finnas några långa ledningar ombord (inte över 3 m) som inte skyddas av båtens eget system för skydd mot överström.

Jag bifogar en bild som visar min extra tvåpoliga brytare, som sitter monterad i förpiken på skottet mot ankarboxen. Det finns alltså små lådor med inbyggd DIN-skena med plats för bara två moduler, eller en dubbel, som i det här fallet.

 

IMG_2614.thumb.jpeg.fba3ad0123236738e7f17717eb885eed.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev speljakt:

Jag tycker att det verkar som att Lintott har hittat en listig lösning på problemet som uppstår om man vill kunna koppla in landström antingen i fören eller i aktern. Men jag tror inte att den riktigt uppfyller ISO-normen.

The electrical attachment point of a permanently installed shore-power cord befinner väl sig i ankarboxen, om jag förstått saken rätt, alltså betydligt mer än tre meter från elcentralen.

- - -

Jag hävdar att min "hankontakt" i ankarboxen inte är permanent ansluten till elcentralen.

Sen skulle jag förvisso kunna kapa kabeln under förpikskojen och ansluta ett par flatstiftssäkringar där men det blir bara ytterligare skarvar och komponenter som kan trassla.

 

42 minuter sedan skrev speljakt:

- - -

Jag bifogar en bild som visar min extra tvåpoliga brytare, som sitter monterad i förpiken på skottet mot ankarboxen. Det finns alltså små lådor med inbyggd DIN-skena med plats för bara två moduler, eller en dubbel, som i det här fallet.

IMG_2614.thumb.jpeg.fba3ad0123236738e7f17717eb885eed.jpeg

Vad finns det monterat före och efter de två brytarna? (Prydligt monterade!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, Lintott said:

Jag hävdar att min "hankontakt" i ankarboxen inte är permanent ansluten till elcentralen.

Sen skulle jag förvisso kunna kapa kabeln under förpikskojen och ansluta ett par flatstiftssäkringar där men det blir bara ytterligare skarvar och komponenter som kan trassla.

 

Vad finns det monterat före och efter de två brytarna? (Prydligt monterade!)

Jag kan ha fel, men gör följande tolkning:

 

Om din hankontakt i ankarboxen hade varit permanent ansluten till elcentralen, så hade den utgjort the shore-power inlet connection och därmed träffats av 3 metersreglen.

Nu är den i stället a permanently installed shore-power cord som visserligen inte är permanent ansluten, men väl permanent installerad. Och som därför också lyder under 3 metersreglen.

Som sagt, jag kan ha fel.

 

Före den dubbelpoliga brytaren finns landströmsintaget och ca 15 cm kabel (2,5mmx3).

Efter brytaren finns ca 7 meter av samma kabel, som går i flexslang/vanligt elrör fram till elcentralen, med dubbelpolig dvärgbrytare och JFB 10 mA, enligt SXK:s schema från 2010 (d v s med jordplatta, kopplingbleck m m).

 

Jag tror inte att flatstiftssäkringar är ett godtagbart alternativ till brytare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...