Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinHeed

Behållare oljesmord axel

Rekommendera Poster

Hej. 
Ska byta oljebehållare till smörjningen av propelleraxeln och funderade på placeringen av den. Tidigare har den sutit lite tråkigt till. 

- Förstår det som att den ska sitta över vattenlinjen men spelar det någon roll hur långt över?

- Behöver det vara fall på slangen hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev MartinHeed:

Förstår det som att den ska sitta över vattenlinjen men spelar det någon roll hur långt över?

Med marginal, skulle jag säga. 
 

 

28 minuter sedan skrev MartinHeed:

Behöver det vara fall på slangen hela vägen?

Ja, annars är risken att det bildas en luftbubbla på en högpunkt, och du får då problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, hade tänkt att ha en behållare till båda slangarna som det sutit innan men får inte till placeringen på ett bättre sätt då. Blir nog så att jag sätter 2st behållare rakt ovanför varje axel så högt som möjligt. 
Har även bytt slangarna, behöver man lufta på något sätt eller bara att fylla i olja i behållaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kanske har missat nåt, men vad har oljenivån med vattennivån att göra? Oljan är väl inte blandad med vattnet.

Luftning lär väl ske automatiskt så länge oljebehållaren sitter ovanför axeln och med en slang utan svackor.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Rascal:

Jag kanske har missat nåt, men vad har oljenivån med vattennivån att göra? Oljan är väl inte blandad med vattnet.

Om du monterar oljan under vattennivån (dvs havets vattennivå) kommer vattnet ha högre tryck än oljan, och havsvattnet kommer tryckas in i tätningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peter_K:

Om du monterar oljan under vattennivån (dvs havets vattennivå) kommer vattnet ha högre tryck än oljan, och havsvattnet kommer tryckas in i tätningen. 

Om det sker, är inte tätningen trasig då? Vattnet ska väl inte in i lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Om det sker, är inte tätningen trasig då? Vattnet ska väl inte in i lagret.

Så har jag förstått att det funkar. Det är ju en liiiiiten förbrukning av olja, det är ju därför man har en behållare, tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MartinHeed:

----
- Förstår det som att den ska sitta över vattenlinjen men spelar det någon roll hur långt över?

- Behöver det vara fall på slangen hela vägen?

Ja, en bit över vattenlinjen men inte alltför högt. Oljan har lägre densitet än vatten så oljenivån måste komma en bit över vattnet. Om oljenivån kommer alltför högt så pressas oljan ut genom tätningen och det blir oljefläckar runt båten. Lagom är bäst. Det går kanske att räkna på skillnaderna i densitet men sådant finlir behövs sällan.

Fall hela vägen? Ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...