Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jernhand

Hur koppla in SmartShunt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har dålig koll på min förbrukning och önskar en bättre koll och funderar därför på att köpa in en Victron SmartShunt 500A. 

Elsystemet behöver ju egentligen ses över, men det får bli ett annat år. I så fall funderar jag på att dra ut ny 6-8 mm2 kabel till "undercentraler" med minusplint i för- och akterruff.

 

I dag ser elsystemet ut enligt bilden, även om det finns två ytterligare säkringscentraler och lite annat som går på . 

Det finns inget skiljerelä, utan man måste manuellt bryta huvudströmbrytaren för Start och sedan Förbrukningsbatteriet när man lämnar båten.

Så ja, om man inte bryter huvudströmbrytaren för förbrukningsbatteriet så kan man starta båten.

Huvudströmbrytarna fungerar även lite som kopplingsplintar där kylskåpet kommer in på sin egen 2,5 mm och solpanelen är någonstans där på konstant-sidan.

 

Som ni ser på den riktiga bilden så är det klassisk båtel och då har ni inte sett resten...

 

Motorn är en Yanmar 3gm30f 

 

nulage-skiss.png.c68b8ba9706f3f26e8d6aea60ad7d5ed.png

nulage-bild.png.b86f2a43e8f253fb6d9211bc5a44583c.png

Frågan är hur man på rätt sätt kopplar in en smartshunt. 

Jag har frågat om hjälp på Facebook och detta är vad vi kommit fram till med nuvarande system.

Men hur blir det då? Kan generatorn ladda FB om Start sitter på "System minus" och FB sitter på "Battery minus"?

 

I dagens system är ju batterierna parallellkopplade när båda brytarna är på.

 

Kollade på deras datasheet (pdf) sida två, eller ska man ta den som är längst ned till vänster och helt enkelt bara strunta i att ha det separerat start+fb?

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-SmartShunt-SE.pdf

 

shunt-framtid.png.6144a0809792a7dc05112c18433121d8.png

Redigerad av Jernhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte som i manualen?

 

Screenshot_20230312_164532_Samsung Notes.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Kane:

Varför inte som i manualen?

 

Screenshot_20230312_164532_Samsung Notes.jpg

Jag tolkar det från manualen att generatorn enbart laddar startbatteriet?

Om du tittar på denna omarbetning så finns det inget från plus på startbatteriet till förbrukningsbatteriet och då är det ju endast solpanelen som laddar detta. Det går inte så bra...

 

 

shunt-2.png.05c009a61ff0895fcb1c48f97f30eaf6.png

 

 

Redigerad av Jernhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-12 vid 17:45 skrev Jernhand:

Jag tolkar det från manualen att generatorn enbart laddar startbatteriet?

Om du tittar på denna omarbetning så finns det inget från plus på startbatteriet till förbrukningsbatteriet och då är det ju endast solpanelen som laddar detta. Det går inte så bra...

Ja, det där var inte rätt från min sida tyvärr. Sorry.

Ett skiljerelä mellan plus på batterierna bör ge dig rätt funktion. Smartshunten kommer bara mäta förbrukningsbatteriet.

image.png.1464f3b17cb45a505f7c7faa65cd4f01.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Kane:

Ja, det där var inte rätt från min sida tyvärr. Sorry.

Ett skiljerelä mellan plus på batterierna bör ge dig rätt funktion. Smartshunten kommer bara mäta förbrukningsbatteriet.

image.png.1464f3b17cb45a505f7c7faa65cd4f01.png

Som jag förstår det visar den lite information om man kopplar in den andra lilla sladden från startbatteriet till aux på smartshunten.

 

Men ja, det är väl ungefär så jag tänkt koppla, men i dagsläget en manuell brytare istället för ett skilerelä. Den gröna "plusen" gör ju samma sak. 

 

Men som sagt. En helrenovering av elsystemet hade inte skadat. Nästa år.

 

230315.png.e5518b352f4cf5a5840bbb37689d7c92.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Jernhand:

Men ja, det är väl ungefär så jag tänkt koppla, men i dagsläget en manuell brytare istället för ett skilerelä. Den gröna "plusen" gör ju samma sak. 

 

230315.png.e5518b352f4cf5a5840bbb37689d7c92.png

Nej, det där gillar jag inte. Motorkretsen skall inte behöva vara inkopplad till förbrukningskretsen när den är påslagen (bara som nödlösning ifall startbatteriet är utdraget). Om du gör så där behöver kabeldimensionen i förbrukningskretsen vara lika kraftig som i startkretsen. För vad händer om du glömmer slå på startkretsens brytare och startar motorn?

Sätt ett skiljerelä mellan batterierna i stället.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

  

9 timmar sedan skrev Kane:

Nej, det där gillar jag inte. Motorkretsen skall inte behöva vara inkopplad till förbrukningskretsen när den är påslagen (bara som nödlösning ifall startbatteriet är utdraget). Om du gör så där behöver kabeldimensionen i förbrukningskretsen vara lika kraftig som i startkretsen. För vad händer om du glömmer slå på startkretsens brytare och startar motorn?

Sätt ett skiljerelä mellan batterierna i stället.

Menar du så här då? Om jag väljer Biltemas skiljerelä.

 

1. Hur laddar jag båda batterierna samtidigt i så fall? Ladda startbatteriet så att det "flyter över" till förbrukningsbatteriet?

 

Tror att vissa lanternor och sådant kan gå på startbatteriet idag, men jag är inte säker. 

 

 

skiljerela2.png

Redigerad av Jernhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Jernhand:

  

Menar du så här då? Om jag väljer Biltemas skiljerelä.

 

1. Hur laddar jag båda batterierna samtidigt i så fall? Ladda startbatteriet så att det "flyter över" till förbrukningsbatteriet?

 

Tror att vissa lanternor och sådant kan gå på startbatteriet idag, men jag är inte säker. 

 

 

skiljerela2.png

Det ser bra ut förutom att minus till skiljerelät ska gå till Startbatteriet. Det är först då som relät känner av vilken spänning det är på startbatteriet och om den är tillräckligt hög också kopplar in förbrukarbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Det ser bra ut förutom att minus till skiljerelät ska gå till Startbatteriet. Det är först då som relät känner av vilken spänning det är på startbatteriet och om den är tillräckligt hög också kopplar in förbrukarbatteriet.

Perfekt.

 

Just Biltemas skiljerelä var ju inte supertydligt på det. Men kanske inte spelar någon roll när man inte har shunt och allt är ihopkopplat på minus.

 

Ett spänningsstyrt skiljerelä verkar enklare för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå mitt förra inlägg om ritprogram för el - Vilket program har du, Jernhand, använt? Vanliga Word eller Libreoffice? Eller något annat? Ser snyggt ut, även om det inte innehåller någon logik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Algot_R:

Apropå mitt förra inlägg om ritprogram för el - Vilket program har du, Jernhand, använt? Vanliga Word eller Libreoffice? Eller något annat? Ser snyggt ut, även om det inte innehåller någon logik.

PowerPoint. Sen markerat alla objekt och exporterat som bild. Gjort en ny slide för varje revision. Valde mellan det och Excel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag behövde byta en polsko som var defekt. Den på bild.

 

Vilken dimension ska man ha på kablarna mellan batterierna/skiljereläet? Detta ser ut som 10 mm2.

 

Kan man mäta det med skjutmått?

20230406_152049.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Jernhand:

Upptäckte att jag behövde byta en polsko som var defekt. Den på bild.

 

Vilken dimension ska man ha på kablarna mellan batterierna/skiljereläet? Detta ser ut som 10 mm2.

 

Kan man mäta det med skjutmått?

Visst kan du det. Om du inte glömt allt från matematiken så vet du att arean = pi*r^2. Alltså om r = 2mm så blir arean ca 3*2*2 = 12 mm^2. Så 10 mm^2 motsvarar en diameter på lite mindre än 4mm.

Med 10 mm^2 blir spänningsfallet ca 0.2 V om kabeln är 5 m och strömmen är 20 A. Låter vettigt, men de andra - ex IngemarE och Seawolf som vi brukar lita på -  kan ha andra åsikter.

Redigerad av Algot_R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat in ett skiljerelä.

Nu ska jag bara se var jag kan hitta en smartshunt till ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Jernhand:

Nu ska jag bara se var jag kan hitta en smartshunt till ett bra pris.

Offgridlagret eller Digital skipper brukar ha bra priser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte en Smartshunt 500A på Amazon nu och undrar om det blir fel om jag först kopplar minus från motorn till startbatteriet, som jag har idag, och sen startbatteriet till "charge and loads" på shunten istället för att lägga den på shunten.

 

Ser man fel värden vid av laddningen kanske? Men de sitter ju på samma sida.

 

Alltså om jag måste göra orange dragning.

smartshunt.png

Redigerad av Jernhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite onödigt otydlig ritning tycker jag.

  1. Rita (och dra) en minuskabel mellan minus på start och minus på husbatteriet.
  2. Rita in alla minuskablar, åtminstone
    a) mellan husbatteriet, via shunten och till minusplinten och
    b) från minusplinten till regulatorn

Då får du en tydligare dragning och en tydligare bild och därmed lättare att felsöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ChristerN:

Lite onödigt otydlig ritning tycker jag.

  1. Rita (och dra) en minuskabel mellan minus på start och minus på husbatteriet.
  2. Rita in alla minuskablar, åtminstone
    a) mellan husbatteriet, via shunten och till minusplinten och
    b) från minusplinten till regulatorn

Då får du en tydligare dragning och en tydligare bild och därmed lättare att felsöka.

Fast bortsett från orange som var frågan, och som jag inte ska koppla in, så är det så det är kopplat fysiskt. Likaså har jag ingen shunt idag.

 

Alla minus är kopplade till minusplint, förutom den som går mellan motor och startbatteri.

 

20230531_180148.thumb.jpg.4d6746bcca75304e40ab9e34fb51a24f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Magnus, du kanske inte förstod mitt svar lika lite som du hänger med på de olika svar du får på FB men jag vill upprepa mitt. Sen gör du som du vill, såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Jernhand:

Ser man fel värden vid av laddningen kanske? Men de sitter ju på samma sida.

 

Alltså om jag måste göra orange dragning.

Nej och nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Rita (och dra) en minuskabel mellan minus på start och minus på husbatteriet.

Nej, det blir väl inte rätt ?

Husbatteriet - som det skall monitoreras kapacitet/ström på - får ju bara ha sin minus ansluten till shunten, så som det är ritat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, det blir väl inte rätt ?

Husbatteriet - som det skall monitoreras kapacitet/ström på - får ju bara ha sin minus ansluten till shunten, så som det är ritat.

Jag böjer mig. @IngemarE har rätt och jag hade fel!

Ber om ursäkt för min kommentar @Jernhand

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att röra till det ytterligare, har du tänkt att dra ytterligare en kabel från motorn till shunten, alltså den orange (eller gula)? Den ska inte finnas där. Eller så är det bara jag som inte förstår din ritning.

 

Bortsett från att den orange är onödig (felaktig), dessutom om den är mycket tunnare än dom andra minuskablarna riskerar du att elda upp den vid start om en för stor del av startströmmen får för sig att gå den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...