Rolle85 61 Posted March 12 Jag har en motor från 2002 på 125hk. Termostaten är aldrig bytt och funderar på att byta i förebyggande syfte. För att inte skruvarna ska gå av när man lossar, hur bör jag förbereda dem? Share this post Link to post Share on other sites
bemek 41 Posted March 12 smörj med tunt medel några dagar innan . om det sitter fast slå med tex ett dorn för att rubba ytorna ngt lite ,smörj mera . innan montering smörj gängor med ngt vattenfast det har du igen nästa gång. andra skruvar för service är bra att smörja förebyggande. B Share this post Link to post Share on other sites
Paul_Schtek 62 Posted March 12 Jag hade av en av mina när jag skulle skruva tillbaks dem. Så mitt tips är att förebyggande byta skruvarna vart 20e år iaf. Och så borde jag nog ha rengjort noggrannare, misstänker att jag fick in skräp i gängorna. Share this post Link to post Share on other sites
Paul_Schtek 62 Posted March 12 Ang. värme, kanske lödpenna? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 2,936 Posted March 12 15 minuter sedan skrev Paul_Schtek: Ang. värme, kanske lödpenna? Alldeles för lite effekt, tyvärr. Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 61 Posted March 13 jag har en liten gasolbrännare? Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 61 Posted March 13 vad gör ni om bulten går av Share this post Link to post Share on other sites
Dsl 32 Posted March 13 4 timmar sedan skrev Rolle85: vad gör ni om bulten går av Insatsgängor. Jag bytte termostat och interna anoder på min -97:a förra åter och drog av 3 bultar. Det något svåra var att hitta rostfria ersättare. Share this post Link to post Share on other sites
bemek 41 Posted March 19 brännare är mkt effektivt litet svetsmunstycke är snabbare än gasoldito . skärma av så du inte skadar närliggande delar,gasolbrännare kan flamma upp vid lutning varmkör brännaren först . hoppas allt går bra..B Share this post Link to post Share on other sites