Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Nimbus 26 dc / ht badplattform

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsna,

 

Jag har blivit lite sugen på en Nimbus 26 dc och noterar att vissa exemplar har den s.k förlängda badplattformen med andra saknar denna. Plattformen är ett måste i min mening då båten knappt har någon plattform att stå på annars.

 

Nimbus shop säljer en plattform till 22 nova men för 26:a hittar jag inget.

 

Därför undrar jag om någon här har koll på om/var det går att få ta på badplattformen?

 

Jag kan ju såklart tillverka en men tänker att det nog är smartast att hålla båten så "original" som möjligt när det gäller estetiken. 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kul att du kikar på Epocan!

De som gjorde originalbadbryggan finns inte kvar men det finns ett par tillverkare som har kvar jiggar för Epocan och svetsar dom likt originalet. Jag lät https://www.batfixaren.se/ tillverka min men var även i kontakt med http://www.cjmarin.se/index.htm. Båda hade dock långa leveranstider när jag bokade min för 3 år sedan.

Det som skiljer sig lite från original är böjradier, så originaldurken passar inte riktigt samt att ingen av dessa tillverkare tillhandahöll originaldurken i teak. Eftersom jag bytte ut all teak i båten till isiteek gjorde jag durken i samma material + PEHD skiva så man slapp allt teak underhåll. Viktig att ha rejäla brickor/mothåll för stagen på insidan när man monterar sedan, om nu bryggan skulle få sig en smäll eller om inmatning ankarspelet skulle skena.

 

 

 

IMG-4640.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev buzzer:

Hej, kul att du kikar på Epocan!

De som gjorde originalbadbryggan finns inte kvar men det finns ett par tillverkare som har kvar jiggar för Epocan och svetsar dom likt originalet. Jag lät https://www.batfixaren.se/ tillverka min men var även i kontakt med http://www.cjmarin.se/index.htm. Båda hade dock långa leveranstider när jag bokade min för 3 år sedan.

Det som skiljer sig lite från original är böjradier, så originaldurken passar inte riktigt samt att ingen av dessa tillverkare tillhandahöll originaldurken i teak. Eftersom jag bytte ut all teak i båten till isiteek gjorde jag durken i samma material + PEHD skiva så man slapp allt teak underhåll. Viktig att ha rejäla brickor/mothåll för stagen på insidan när man monterar sedan, om nu bryggan skulle få sig en smäll eller om inmatning ankarspelet skulle skena.

 

 

 

IMG-4640.jpg

Väldigt snyggt, det borde ändå ge lite orginalpoäng då den är såpass lik men också snyggare än original.

 

Får man fråga vad på ett ungefär man blir skyldig för själva badbryggan (exkl durk)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, johan_sjobjorn said:

Väldigt snyggt, det borde ändå ge lite orginalpoäng då den är såpass lik men också snyggare än original.

 

Får man fråga vad på ett ungefär man blir skyldig för själva badbryggan (exkl durk)?

Tack!

Rätt dyrt och det var väl därför det tog så många år innan jag bestämde mig för att tillverka en. 25t fick jag ge. Tog dessutom den dyrare tillverkaren som kunde leverera lite snabbare (drygt 5 månader). 

Då ingår som sagt inte durken, badstege eller ankarrulle. Badstegen (kassett) kan man köpa rätt billigt själv, verkar vara standard mått på dom numera (båtsystem o kopior). Nimbus själva har en stege som är svindyr.

En till fördel med plattformen är att man nu relativt enkelt kan placera gummijollen (om man nu har en sådan), vilket var knepigt tidigare. 

 

IMG-5015.jpg

IMG-6310.jpg

IMG-4901.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev buzzer:

Tack!

Rätt dyrt och det var väl därför det tog så många år innan jag bestämde mig för att tillverka en. 25t fick jag ge. Tog dessutom den dyrare tillverkaren som kunde leverera lite snabbare (drygt 5 månader). 

Då ingår som sagt inte durken, badstege eller ankarrulle. Badstegen (kassett) kan man köpa rätt billigt själv, verkar vara standard mått på dom numera (båtsystem o kopior). Nimbus själva har en stege som är svindyr.

En till fördel med plattformen är att man nu relativt enkelt kan placera gummijollen (om man nu har en sådan), vilket var knepigt tidigare. 

 

IMG-5015.jpg

IMG-6310.jpg

IMG-4901.jpg

Verkligen snyggt!!

 

jag hade gissat / budgeterat ca 25, dock inkl. själva ”golvet”. Tycker det borde höja värdet en del om man skulle stå mellan två likvärdiga båtar där den ena har och den andra inte. 
 

Förhoppningsvis hittar jag ett fint ex som redan  var en plattform men jag kommer inte låta det avgöra nu när jag ser att det går att lösa såpass snyggt.

 

Du funderar aldrig på att lägga på sådär en decimeter när du ändå lät tillverka den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, johan_sjobjorn said:

 

Du funderar aldrig på att lägga på sådär en decimeter när du ändå lät tillverka den?

Jo, hade lite tankar på att anpassa den mer, med helt infälld ankarrulle mm, men då hade det nog krävt att man lämnat in båten för passning och garanterat ytterligare tid att få den klarsvetsad. Skulle tro att det även behövs fler stödstag/grövre rör om man ska förlänga den mer och dessa finns ju tyvärr inte i originaljiggen dom svetsar/bockar mot. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...