Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
zurdu

Sot? i vattnet efter motor-start.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte en båt som jag började använda förra året. Då jag startade motorn, direkt efter sjösättningen, så kom det ut ett sjok med (oljigt?) sot ur avgasröret som lade sig på vattenytan. Jag var ute med båten i 16 dygn och sotet kom igen endast en gång. Motorn är en MD-6 a som är från 1975 och senast den är renoverad är år 1995. Motorn startar alltid snabbt och fint då jag vrider på nyckeln.

Varför kan denna sot komma?

Redigerad av zurdu
Missade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev zurdu:

Köpte en båt som jag började använda förra året. Då jag startade motorn, direkt efter sjösättningen, så kom det ut ett sjok med (oljigt?) sot ur avgasröret som lade sig på vattenytan. Jag var ute med båten i 16 dygn och sotet kom igen endast en gång. Motorn är en MD-6 a som är från 1975 och senast den är renoverad är år 1995. Motorn startar alltid snabbt och fint då jag vrider på nyckeln.

Varför kan denna sot komma?

 

På ett annat forum får jag teorin att det är sot i avgasröret som ibland släpper. Min teori är att det kan vara slitna ventilstyrningar som ibland släpper ned lite olja, på kolvarna, som vid start förbränns till sot. Det kommer ganska mycket sot som verkar väldigt torrt och flyter högt på vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...