Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Bra gästhamnar för soloseglare i Bohuslän?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I juni är min plan att jag ska kunna ge mig iväg på nån, eller några, veckor på båten och glida längs kusten. Inledningsvis norrut om vädret är gynnsamt för det, eftersom jag inte varit särskilt långt åt det hållet än. Strömstad och Koster är väl ungefär så långt upp jag tänker gå om jag håller mig inom Sverige. Men även söderut, kanske så långt ner som till södra skärgården i Gbg. Allt beror på tid, väder och min stackars rygg. Jag har en femveckorsperiod på mig, från första helgen i juni till andra helgen i juli. Men jag får vara glad om ryggen klarar en vecka. Får se! :)

Tanken är att blanda naturhamnar, gästhamnar och SXK-bojar (nappade på deras återkommande mässerbjudande). Gästhamnar i första hand när det ser ut att bli sämre väder och när jag behöver proviantera och fräscha upp mig.

Eftersom det är så pass tidigt på säsongen hoppas jag på att dels kunna få lågsäsongspriser på några ställen, dels att det är förhållandevis glest så att det ibland kanske går att ligga långsides, men i alla fall utan att behöva slåss om platserna...

Men vilka hamnar kan vara extra bra, och vilka bör jag undvika? Som ensam ombord är det alltid knepigare eftersom jag bara kan vara på ett ställe i taget. Att kasta lasso runt en stolpe 15-20 m ut från bryggan samtidigt som jag parerar för vind och grannbåtar känns övermäktigt. Har inte lyckats med det den enda gång jag har försökt, även om det var med förra båten, inte den nuvarande.

Allra bäst är förstås platser med bommar eller motsvarande, så man bara "fickparkerar" och förtöjer i lugn och ro. Näst bäst är hamnar där man går in till bryggan, fiskar upp en lina och drar bak till aktern för att fästa. Jag vet att såna är dåligt omtyckta, men har man bara handskar är det ju lugnt. Tredje bäst är nog såna där det är bojar/pinnar med stålöglor som man kan hinna kroka fast nåt i på väg in, även om jag misslyckats de två gånger jag försökt med såna (har lite bättre utrustning nu så det bör gå). Därnäst de hamnar där man förväntas använda eget akterankare (mer kontroll så, men risk för att fastna i andras). Sämst är såna med fasta telefonstolpar en bra bit ut.

Flytbryggor är att föredra framför fasta, höga kajer (har svårt att klättra och båten är förhållandevis låg - peket ungefär en meter över vattenytan).

Djupet vid lågvatten behöver förstås vara tillräckligt. 1.7 m djupgående, så det behöver vara minst två meter vid normalvattenstånd. Men det där är väl sällan ett problem, antar jag.

Båten är lite knepig att manövrera där det är trångt om det blåser, så en mer öppen hamnlayout är bättre än en tätpackad. Båten har extremt kraftig propellerverkan vid back och har ingen bogpropeller.

Gästhamnar jag varit i:
Stenungsund
Lyckorna utanför Ljungskile
Skärhamn
Lilla Kornö

Jag har inte så höga krav på hamnens faciliteter i övrigt. Bra om det finns en enklare butik på rimligt gångavstånd, och plus om det finns dusch och landström, men annars är det en säkrare förtöjningsplats som är det huvudsakliga med att ligga i gästhamn för min del. Jag håller inte på med turistande, utan jag ser hamnar som ett nödvändigt ont, eftersom jag måste sova och vila. Annars hade jag seglat oavbrutet! :)

Tar tacksamt emot tips om hamnar att testa och hamnar att undvika.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om rörö och grötö. Båda har webkamera om du vill kika

Grötö har enkel standard men lugnt och härligt, långsidesplatser, väldigt få. 
Men man ser innan man går in i bassängen om det finns ledigt. 
Windy: Webbkameror - Hönö: Grötö hamn 
RÖRÖ kamera

En ö vi verkligen gillade är också stora Dyrön, här finns också långsidesplatser.

Alla de här är populär men under lågsäsong är det nog inga problem.

Styrsö sandvik brukar också ha gott om plats, här finns platsen med tampar i vattnet.

Vi gillar Öar som har mycket natur och lugn atmosfär så, jag tyckte inte så mycket om Åstol utan ligger hellre på dyrön. 
Skippar gärna Hönö klåva då det känns som stad och marstrand för att det är för mycket Party och hög ljudnivå, men de har fina Y-bommar  och personal som kan hjälpa till. 

Hoppas du får en fin semester.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att långsides tilläggning är enklast när man är solo, särskilt om båten har en midskeppsknape. Att hitta långsidesplatser bör inte vara något problem i juni i alla fall.

Ett ställe jag vill rekommendera om du tänker gå mot Kosteröarna är Havstenssund. Kanske inte för att ligga över natten i första hand (kan vara lite skvalpigt), men för bunkring, proviantering, vattentankning inte minst. Även båttillbehör och fiskaffär i princip på bryggan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åstol för den goda fisksoppans skull. Fiskebäckskil (flytbryggor) för den trevliga miljön. Käringön (flytbryggor) för Pettersons krog (dyr men bra mat). Lysekil fiskhamnen (avskildhet men centralt).

Tanums strand om man vill festa lite mera men ändå promenadavstånd till Grebbestad.

Slussen på insidan Orust för de gemytliga spelningarna av kända artister i en trång och liten lokal.

Finns många fler fina platser men det här är mina favoriter längs med kusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kikade också på gästhamnar i Norge, närmast över gränsen. Har inte varit utomlands sen juli 2013, så kanske kommer jag undvika att det går tio år... :D
Men rackarns vad det är dyrt! Kollade Skjaerhalden, där det i mitten av juni skulle kosta 400 kronor för en båt som vår. Väl saftigt för en båt under 10 m på försäsongen, tycker jag. Men finns det mindre och billigare gästhamnar nära från Sverige i Norge? Och jag har sett att en del bara har norska motsvarigheten till Swish, Vipps, som betalningsmetod. Vad jag kan se funkar det inte att "vippsa" med Swish, så hur ska man kunna betala som svensk besökare? Är det lika illa här, att svenska gästhamnar ibland bara har Swish som betalningsmetod?

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att https://www.harbourguide.com/se/   har bra presentationer av både gästhamnar och naturhamnar. Ett abonnemang så man kan titta på hamnarna på dator/mobil/läsplatta kostar visserligen några kronor men ger mycket information. Abonnemanget täcker hela Europa. Alternativet är att köpa boken för aktuellt område för en engångssumma (Västkusten en bok och Oslofjordens mynning en bok).

För gästhamnarna redovisas vilken typ av förtöjning som finns på de olika tillgängliga bryggorna/gästplatserna (långsides, Ybommar, mooringlina, eget ankare eller pålar).

 

En del brukar säga att man ska titta vilka naturhamnar som finns med i den typen av redovisningar för att kunna undvika dem då det tenderar att kunna bli många båtar och trångt men på för/eftersäsong så är ju det problemet mindre. Att bläddra bland hamnar (både natur o gästhamnar) inom det område man tänkt sig att segla till ger rätt mycket nya idéer på nya ställen man inte tänkt på, speciellt om man är okänd med områdets möjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

Jag tycker att https://www.harbourguide.com/se/   har bra presentationer av både gästhamnar och naturhamnar. Ett abonnemang så man kan titta på hamnarna på dator/mobil/läsplatta kostar visserligen några kronor men ger mycket information. Abonnemanget täcker hela Europa. Alternativet är att köpa boken för aktuellt område för en engångssumma (Västkusten en bok och Oslofjordens mynning en bok).

För gästhamnarna redovisas vilken typ av förtöjning som finns på de olika tillgängliga bryggorna/gästplatserna (långsides, Ybommar, mooringlina, eget ankare eller pålar).

 

En del brukar säga att man ska titta vilka naturhamnar som finns med i den typen av redovisningar för att kunna undvika dem då det tenderar att kunna bli många båtar och trångt men på för/eftersäsong så är ju det problemet mindre. Att bläddra bland hamnar (både natur o gästhamnar) inom det område man tänkt sig att segla till ger rätt mycket nya idéer på nya ställen man inte tänkt på, speciellt om man är okänd med områdets möjligheter.

Jo, jag har funderat på att köpa den. Kanske blir det ett köp. Såna saker som djupkurvor, "dubbar" i berg och liknande ändrar sig ju inte. Men gästhamnar är notoriskt kassa på att lämna aktuell information, tycker jag. Svårt att hitta priser och tjänsteutbud på flera ställen. Uppgifter från tidigare år ligger kvar långt in på våren. I en trycksak kan det ju omöjligt vara särskilt aktuella uppgifter som sånt, men för naturhamnar är det ju helt ok, så klart.

När jag gick med i SXK fick jag en mjukryggad bok med kort fakta om massvis hamnar i landet, Gästhamnsguiden 2022. Har bara snabbt bläddrat, men där är det många hamnar som saknas, och en del uppgifter för hamnar jag känner till är fel (även för 2022).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev raol:

- - -
När jag gick med i SXK fick jag en mjukryggad bok med kort fakta om massvis hamnar i landet, Gästhamnsguiden 2022. Har bara snabbt bläddrat, men där är det många hamnar som saknas, och en del uppgifter för hamnar jag känner till är fel (även för 2022).

Den skriften är bara ett kommersiellt geschäft. Några gubbar som i AB-form skapat en certifiering för gästhamnar där de som är med och betalar sin årliga certifieringsavgift får komma med i deras "reklamblaska". Det enda intresse de flesta hamnar har av verksamheten är att få rättighet att sätta upp den blå gästhamnsskylten som många båtägare tror står för något. Varumärket är trots allt rätt starkt och väl inarbetat.

 

Jag vet inte om det finns under konsumentverkets tillsynsrättigheter att syna denna verksamhet som trots allt säljer tjänster till allmänheten utan att ange t.ex. pris. Men nog skulle det behövas en granskning. Minsta skräpbutik med ett skyltfönster kan ju få rättelseanmodan om de skyltar med något utan att lägga en prislapp i skylten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gästhamnar med bommar finns egentligen inte. Men Stryrsö Sandvik, som nämnts har privata platser med bommar, främst på den norra bryggan mot sjöbodarna, det händer att några, någon av dessa är grönmarkerad och då tillgänglig för gästande båtar.

 

Det är annars lättare att ange hamnar man inte bör besöka… 

 

Havstensund har nämnts, visst ett jättebra ställe att fylla på tankar och förråd, men jag som har en motorstark motorbåt med bogpropeller, har svårt att komma in till bryggan. Det är strömt i sundet, och ofta så gör även vinden det svårt att nå bryggan på ett snyggt sätt.

 

Ett annat sund som är bättre är Hamburgsund, på Hambugösidan finns det en relativt hög brygga där man rätt så enkelt kan lägga till längsides om det finns plats. På insidan kan det även där finnas grönmärkta platser. På andra sidan sundet finns det också gästplatser, men det kan bli litet brötigt när det är olika coverband som mer eller mindre bra, oftast mindre bra, tolkar gamla pop- och rocklåtar på krogarna.
Men Pipers glasskafe är värt et besök! Om man lägger till på Hamburgösidan tar man vv-färjan över till fastlandssidan, landets kortaste linfärjelinje. Även den bjuder på underhållning, då det är lätt att hamna ivägen för vajern.

 

Hållö, sydsidan i hamnen där, längsides tilläggning, enslinjer på berget, följ även den vita sanden på bottten. 
 

Malmön, inre hamnen, inte marinan! Man ser inte inloppet till den inre hamnen förrän man är alldeles nära, den finns i södra delan av bukten. Ankare, inga bojar! Varning för lastbilsdäcken på kajen, dom kan ramla ned i vattnet, gå inte på dem. Men detta är en av Bohusläns bösta gästhamnar, tycker iallafall jag, marinan är helkass.

 

Sedan vet jag hundra ställen till….

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamburgsund, Hållö och Malmön är nog lite för nära hemmahamnen för att vara aktuella... :)

Lyckorna i Ljungskile, där jag låg en natt för 5-6 år sen, har faktiskt bommar. Men jag tror att det är samma upplägg som en del andra ställen, att gästhamnsplatserna är de platser som anmälts som lediga under en tid. Jag var kraftigt förkyld och hade feber när jag var där, så jag minns inte så exakt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hamburgsund, Hållö och Malmön är nog lite för nära hemmahamnen för att vara aktuella... :)

Lyckorna i Ljungskile, där jag låg en natt för 5-6 år sen, har faktiskt bommar. Men jag tror att det är samma upplägg som en del andra ställen, att gästhamnsplatserna är de platser som anmälts som lediga under en tid. Jag var kraftigt förkyld och hade feber när jag var där, så jag minns inte så exakt...

Slussen på Orusts ostsida har en relativt nyrenoverad hamn, jag vet inte om det finns bommar där eller ej. Bra världshus med underhållning ibland.

Uddevalla, inne i Bäveån, litet långt från ”huvudleden”, men trevlig hamn. Nära till stan,

 

Som sagts, lättare att ange ställen att undvika.

Marstrand, ofta fullt, öven guppigt.

Guppigt är det även i Hasselösund, och på  Stryrsö Bratten och Tången, särskilt då Stryrsöbolagets båtar kommer och går, och det gör dom ofta.

 

Smögen, för mycket hålligång, eller så är det helt dött beroende på vilken vecka man är där. Men det är ju också inom hemmafarvattenssfären.

Samma sak egentligen i Strömstad.

 

Min favorit på Syd-Koster är Brevik, lätt svårnavigerat dit om man kommer österifrån, lättare om man kommer via Kostersundet. På den tredje kosterön, Ramsö finns det en väldigt bra och skyddad hamn, kan erbjuda långsidesparkering. Vidare finns ju Vettnet på Norkoster, men hör har Ola och hans kompisar annekterat hela hamnen större delen av sommaren. Hamnen har också en tröskel, så mer djupgående segelbåtar kan fastna om det blir lågvatten.

 

De båda kornöarna är också trevliga och välbesökta, det finns ju bojar i deras hamnar, undvik att lägga till på Strora Kornös hamnpirs utsida, där är det guppigt och dåligt lä.

 

Öckerö kommun har tio bebodda öar, och kanske tre gånger så många hamnar, min favorit är den södra hamnen på Fotö. Varning för Rörö, det kan vara mer än välbesökt, alldeles för nära till nordeuropas största småbåtshamn, Björlanda Kile, inne på Hisingen. Men väldigt barnvänligt med allt vad det innebär om man nu gillar barn i kvadrat. På Hyppeln finns det också en trevligt hamn, jag tror huvuddelen av av de besökande båtarna utgörs av pensionärer i snipor och barnfamiljer i mindre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...