Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Niklas-ES

Tätning Fönster

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fundering kring tätning av fönster.

När jag köpte båten läckte det kraftigt kring fönster, så i panik och att jag inte tänkte till så tätade jag kring rutorna med marine seal.

Detta vart dock extremt fult. En ruta tog jag bort, och satt dit igen för att kolla hur det funkade, det skulle jag dock inte ha gjort, då det tog en mindre evighet att få tillbaka den igen.

Vad är det bästa sättet att byta lister/tätning? Är det samma princip gäller numera med plastbiten man pressar i? eller finns det något sätt som är lättare?

Tar hellre att materialet  är aningen dyrare, men kanske går snabbare att montera.

1675850113737.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett verktyg att köpa som avsevärt underlättar monteringen av fönsterlist, speciellt spräng/lås listen. Sök på youtube hur det används.CB3CFEFC-90D5-445E-9860-966EB04CF65B.jpeg.4bfd23808b5d60b4b54f6933bedc3d94.jpeg


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta.

kollade tuben, och dessa verktyg. verkar göra saken betydligt mycket lättare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Tack för detta.

kollade tuben, och dessa verktyg. verkar göra saken betydligt mycket lättare.

 

 

Ja, men de tar snuskigt mycket betalt för relativt simpla verktyg. Men det är inte heller värt att försöka utan☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt kolla lite altenativ från ebay, typ:

Landar dock på en 370:- men frakt och allt där till. Sedan vet man ju aldrig kvalité mässigt.

s-l500.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slöjdade till ett sånt verktyg av en cykeleker, för några år sen. Inte speciellt avancerat. Kommer inte ihåg var jag hittade beskrivningen, men det går säkert att googla fram. Enkelt och gratis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp verktygen som Boanjohan säger,dom fungerar.Lägg alltid gummilisten i varmvatten innan,så går det mycket lättare.Lycka till Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, igen. Jag köpte verktyget. Får väll ha det till utlåning när jag är klar, om någon behöver.

Satt och tittade på nya lister. Och den listen som ser ut som den jag är har, heter GL4. Vad jag kan se finns bara den typen av en modell och mått.

Tanken var att jag skulle plocka lös en ruta och mäta, men det kanske inte behövs? Utan om endast denna modell finns, således är den som sitter på båten? Någon som vet mer kring detta?

 

Screenshot_2023-04-21-21-04-55-186-edit_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...