Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lerran

Yamaha F50 - 07 ingen kraft

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Yamaha F50 från 2007 som har problem med kraften. På tomgång kan man varva hur mycket som helst men på både fram och back orkar den inget och varvar bara 1400 rpm. Problemet uppkom under vintern nån gång när den stod uppe på land. När den skulle provköras så orkade den ingenting. 

Redigerad av Lerran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taskig (=gammal, dvs från i somras) soppa?

Ej rengjorda/tömda bränslefilter inför vinterförvaringen?

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-08 vid 12:50 skrev ChristerN:

Taskig (=gammal, dvs från i somras) soppa?

Ej rengjorda/tömda bränslefilter inför vinterförvaringen?

 

Välkommen till MG!

Bytta filter, bränslemembran i bränslepump och även ny soppa är redan testat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lerran:

Bytta filter, bränslemembran i bränslepump och även ny soppa är redan testat

Stod det gammal soppa i motorn över vintern?

Gammal soppa brukar klägga igen på olika ställen i bränslesystemet. Själv brukar jag köra igenom ett par liter alkylatbensin inför upptagningen. Denna har inte någon sådan negativ inverkan och är mer lagringsbeständig.

 

Nu hoppas jag att de som kan detta bättre än jag ger dig fler råd!

 

Ett tips: Berätta vilka åtgärder du gjort när du ställer en fråga. Blir liksom lättare att svara då 👍.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på alla cylindrarna när du varvar upp den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Jag är nog inte till hjälp). Har du 50-hästar, fyrtakt och icke oljeblandad bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

(Jag berättar kortfattat ändå. Jag har en liten idé).

Hade en Yamaha, 7-hästar med oljeblandad bensin. Den började ibland bete sig exakt som din, men i mitt fall var det tändstiften som halvdog på grund av oljan i bensinen. Jag använde alltid rekommenderad olja och föreskrivna tändstift. Det gick ej att putsa, stålborsta eller slipa stiften. Oljan öde-lade dem så det var, utan pardon, endast till att köpa nya. Jag löste fenomenet med att ha mindre oljeblandning i bensinen, då halv-dog ej stiften. De halvdöda stiften såg för övrigt mycket fräscha ut.

 

Jag har en liten idé angående ditt problem: Du kanske fått upp olja på stiften som halv-dödat dem? Innan du börjar riva runt  och felsöka för mycket så prova att byta tändstiften till nya.

(Jag googlade på din motor och fick konstaterat att du har motorolja, oljefilter och således en fyrtakts-motor).

Redigerad av zurdu
Glömde lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även bytt tändstift och låter som att den går in i LIMP eller något liknande, att den liksom stryper. Tänker att det kan vara någon givare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du tagit bort insugsfiltret och sedan provkört? (Det har du också tänkt på förstås).

 

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det förgasarmodell eller direkt insprutad? 

Redigerad av Poppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Poppe:

Är det förgasarmodell eller direkt insprutad? 

Det är förgasare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du/ngn haft bort propellern under vintern? det brukar höra till vinterservicen att fetta in axeln. I så fall, är allt tillbakasatt rätt med distanser på plats? Om du snurrar proppen för hand så ska det gå mycket lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lerran:

Det är förgasare

I så fall lägger jag mina pengar på att det är skit i förgasarna. (Högfartsmunstyckerna)

Lämna in på ultraljudstvätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Poppe:

I så fall lägger jag mina pengar på att det är skit i förgasarna. (Högfartsmunstyckerna)

Lämna in på ultraljudstvätt. 

Tack för tipset, jag testar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lerran:

Tack för tipset, jag testar det.

Och om det visar sig vara ditt problem så beror det alltså på att gammal soppa stått i förgasare mm under vintern. Alkylatbensin rekommenderas under de sista 20 minuternas körning för att undvika detta i framtiden. Alkylatbensinen bygger inte beläggningar på samma sätt som den moderna bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Och om det visar sig vara ditt problem så beror det alltså på att gammal soppa stått i förgasare mm under vintern. Alkylatbensin rekommenderas under de sista 20 minuternas körning för att undvika detta i framtiden. Alkylatbensinen bygger inte beläggningar på samma sätt som den moderna bensinen.

Detta är inte alltid så enkelt att genomföra i en båt med fast tank. Bränslestabilisator slutet av säsongen och att tömma flottörhus/ångseparator anses oftast tillräckligt. Det senare ska hur som helst göras för att bli av med ev. vatten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...