Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johan_Danielsson

Rekommendationer landströmssystem?

Rekommendera Poster

Hej,

vi planerar installera landström för att driva VVB och batteriladdare mm på en Aquador 23.

Finns det några större för- eller nackdelar med de olika märken och varianter som finns inhandla?

 

Vi är ute efter bra kvalitet generellt (kvaliten på enskilda komponenter som intag, central, externa locket till intag i robust materiel, hög vattentäthet etc), enkel uppgradering av 220 uttag, bra galvanisk separation/skydd etc…

 

Finns det några solklara vinnare bland märkena/tillverkarna där ute?

 

mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kvaliteten är nog generellt hög, då det är starkströmsmaterial som ändå måste ha viss "nivå".

 

Men intag beror ju på var du tänker sätta det, om det är prio på att vara litet och diskret eller stort. Du vill t ex ha "hög vattentäthet". Få intag är helt vattentäta, men man kan montera de flesta så att ev. översköljning rinner ur. Det är i allmänhet lättare (och att rekommendera) att sätta intaget lite skyddat än hitta ett som klarar total översköljning och är fullständigt vattentätt.

 

Sedan beror ju valet av prylar på hur du vill ha det, alternativt redan har idag. Skall du ha laddare och VVB så bör dessa sitta på egna grupper, dvs du bör då ha en större central än de minsta med bara en grupp. "Enkel uppgradering av 220 uttag" - vad menar du då ?  De enklaste har uttag inbyggt i centralen, större båtar har ofta uttag utlokaliserade i båten.

Det sistnämnda köper du inte från Båtbutiken, det är mer en elektrikers arbete då installationen av just uttagen mer liknar det i en lägenhet/villa. Och egentligen kanske det bästa är att prata med en elektriker för alltihop.

 

Och "bra galvanisk separation/skydd" innebär ju en extra och framförallt separat /tung, dyr) enhet, en isolationstransformator, som inte sitter ihop med eller köps tillsammans med centralen. Något som ganska få installationer dock har. Vill/behöver du verkligen ha den ?

(S.k. "Zincsaver" gör tvivelaktig nytta, framförallt med vår geologi).

 

12 timmar sedan skrev Johan_Danielsson:

Finns det några solklara vinnare bland märkena/tillverkarna där ute?

Nej, finns inga "solklara vinnare" man kan nämna generellt.

Inte minst för att installationerna är väldigt olika, För att få veta vad som är bra måste du först tänka igenom HUR du vill ha din landströmsansläggning, vilka komponenter som behöver ingå o.s.v. Därefter kan du säkert få rekommendationer om du sedan frågar specifikt på vissa av komponenterna.

 

Så frågan är - vad vill du egentligen ha och hur skulle din "önskeanläggning" se ut ?  För nu frågar du ungefär "jag vill köpa en bil, finns det några solklara vinnare/märken där ute ?" 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Johan_Danielsson:

enkel uppgradering av 220 uttag, bra galvanisk separation/skydd etc…

Det viktigaste och en sak som måste finnas i en landströmscentral är jordfelbrytare där man numer föredrar en med lägre utlösningsström än de tidigare. Tror att de tidigare var på 20-30 mA medan man idag rekommenderar 10 mA i båtar.

Andra kan detta MYCKET bättre än jag men jag kastar in inlägget så får de rätta/komplettera.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har fått två bra råd!

Om du är kunnig och har nödvändig kunskap bygger du en egen landströmsanläggning och låter en elektriker med kunskap om landström i fritidsbåtar besiktiga denna innan du kopplar in den.

Alla elektriker har inte kunskap om de förutsättningar som ges i fritidsbåtar.

 

 

Någonting som inte nämnts är att har en bra gummisolerad kabel, H07 1,5 heter väl dessa…?
Sedan för att förenkla inkoppling på bryggan, så skall kabeln ha CEE-kontaktdon, se bild.

 

769855A4-7B87-439F-BBFC-705B91E2987D.thumb.jpeg.07bbe184064bd76dee462dc3057dee05.jpeg
Kabel med CEE-don.

 

Alltså undvik vanliga jordade kontakter med en adaptar så att det skall passa i elstolpen på bryggan, då dessa nästan alltid har CEE-kontakter.

 

Och då skall ju intaget i båten också har en sådan CEE-kontakt, en hane. 
 

C25430C7-C411-4FEC-B3A8-E4936DB1C2D6.jpeg.03d934e8d5598d98cad78975e5008d6c.jpeg

Här är en modell, jag har en sådan, den höll i 20 år… kanske inte världens snyggaste, kanske inte toppkvalitet, kanske passar bäst på husvagn eller husbil…. Det finna andra modeller. 
Men välj en med standard kontaktdon, alltså CEE, det blir bäst och billigast. Även enkast om du behöver två landströmskablar att skarva ihop.

 

Ratio och Defa har färdiga GDS-kit, plug and play… varav jag tycker att Defas ser bäst ut, ser enkast ut att koppla ihop.

Iallafall Raito har en egen typ av kontaktdon, som inte passar med CEE-kontakter, så undvik sådana lösningar som även är dyra och inte alltid ger fullgod kontakt (jag vet).

 

30E72553-2478-4F4A-80CF-5AF4836875AD.jpeg.76c47f3430c1879aeda2353d6ac44ba1.jpeg

 

Och här är en bild, hur det i princip kan se ut.

 

Sedan kommer nog flera forumdeltagare att göra inlägg på hur skyddsjorden skall ordnas ombord.

Jag använder mig av samma skyddsjord som jag får i kabeln från land, men det kan skapa problem om skyddsjorden ombord är förbunden med någonting utanför skrovet under vattenlinjen. Det kan uppstå små oönskade strömmar som kan orsaka korrosion på propellrar, axlar och inte minst på drev.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag använder mig av samma skyddsjord som jag får i kabeln från land, men det kan skapa problem om skyddsjorden ombord är förbunden med någonting utanför skrovet under vattenlinjen. Det kan uppstå små oönskade strömmar som kan orsaka korrosion på propellrar, axlar och inte minst på drev.

Så gör även jag.

Viktigt är dock att laddaren inte har sin minusutgång ansluten till sitt hölje (om metall) och därmed skyddsjorden. De flesta har dock minusutgången galvaniskt skild från sitt hölje och inkommande skyddsledare, och då är risken som @Georg_Ohm flaggar för väldigt liten.

 

För att vara säker - Ohmmät emellan dem innan laddaren monteras.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Så gör även jag.

Viktigt är dock att laddaren inte har sin minusutgång ansluten till sitt hölje (om metall) och därmed skyddsjorden. De flesta har dock minusutgången galvaniskt skild från sitt hölje och inkommande skyddsledare, och då är risken som @Georg_Ohm flaggar för väldigt liten.

 

För att vara säker - Ohmmät emellan dem innan laddaren monteras.

Det finns en starkströmskomponent till som kan skapa en brygga mellan elnätets skyddsjord och jordpunkt i båten - varmvattenberedaren!

 

Kapad skyddsjord och kompletteringar enligt enligt ISO 13297 (sök på SXK tekniska kommitté) eller en isolationstransformator är nog de enda hundraprocentigt trygga alternativen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns en starkströmskomponent till som kan skapa en brygga mellan elnätets skyddsjord och jordpunkt i båten - varmvattenberedaren!

Bra att du tog upp det @Lintott!

Tänkte på det när jag läste frågan men tappade bort det.

TS skrev ju:

2023-03-07 vid 20:42 skrev Johan_Danielsson:

bra galvanisk separation/skydd etc…

Därför är det en bra vana att ha varmvattenberedaren inkopplad så lite som möjligt och koppla bort den genom att dra ut stickproppen när den inte behövs, och helst ska den vara inkopplad bara korta stunder.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns en starkströmskomponent till som kan skapa en brygga mellan elnätets skyddsjord och jordpunkt i båten - varmvattenberedaren!

Ja, det är riktigt. Men ändå inte - kanske...

 

Risken kommer sig av att kylarvattnet (glykolblandningen) cirkulerar i en metallslinga inne i VVB, som är ansluten till elektrisk skyddsjord. Samma vätska cirkulerar ju även i motorn, som är ansluten till batteriminus. Därmed finns en elektrisk koppling mellan skyddsjord och batteriminus.

 

En "ren" glykolblandning leder dock ström extremt dåligt, och beror främst på vad för vatten man använt. Men även icke avjoniserat färskvatten (typ vanligt kranvatten, även som blivit lite "använt") leder ström rent uselt jämfört med t ex saltvatten (har lite praktiska mätvärden någonstans efter mina zinkanodtest för PB en gång i tiden).

 

Risken finns alltså för elektrolytiska korrosionsströmmar via VVB. Men jag skulle bedöma den risken som - i sammanhanget - liten, förutsatt att man har en någorlunda fräsch kylarvätska. Har man å andra sidan inte det kanske man har en del annat att fixa på båten innan man monterar landström....

 

Att ha VVB stickproppsansluten och ha stickproppen urdragen då man inte skall värma varmvatten (t ex då båten ligger för laddning hemma) eliminerar dock även denna lilla risk. Likaså är en isolationstransformator som nämnts en lösning.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är redan sagt, men landkabel bör vara 2,5 mm2, som normalt är den minsta arean vid 16A. Ett snäpp lägre 1,5mm2 får användas i en skarvkabel vid 16A, men rekommenderas inte. Den av Georg_ohm avbildade kabeln är 2,5mm2. 

 

Om man installerar en isolertransformator, så bör man samtidigt installera en strömbrytare på jordledningen.

 

Denna skall vara bruten när båten är sjösatt och sluten när båten är på land.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flesta moderna och intelligenta batteriladdarna är ju dubbelisolerade och kapslade i någon sorts plast, en del har vanlig platt EU-kontakt, alltså utan skyddsjord. Sedan finns det väl en och annan laddare och kombinerad laddare/inverter som har plåtlåda, men dessa lirar ju i en helt annan prisklass än vad vi vanligtvis brukar köpa.. eller?


Sedan kan ju intelligensen ställa till med andra problem ombord, om man samtidigt laddar och förbrukar, men det är ett annan kapitel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-09 vid 09:41 skrev guestsson:

Det mesta är redan sagt, men landkabel bör vara 2,5 mm2, som normalt är den minsta arean vid 16A. Ett snäpp lägre 1,5mm2 får användas i en skarvkabel vid 16A, men rekommenderas inte. Den av Georg_ohm avbildade kabeln är 2,5mm2. 

 

Om man installerar en isolertransformator, så bör man samtidigt installera en strömbrytare på jordledningen.

 

Denna skall vara bruten när båten är sjösatt och sluten när båten är på land.

 

Jo så är det. Jag har nog både 3 x 2,5 och 3 x 1,5…. Den förstnämnda är 20 meter lång, tveksamt om det är tillåtet, men tung och bökig är den ju iallafall. Men jag låter ju vår närmsta stjärna ladda batterierna så det är sällan kabeln kommer i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-09 vid 09:41 skrev guestsson:

Det mesta är redan sagt, men landkabel bör vara 2,5 mm2, som normalt är den minsta arean vid 16A. Ett snäpp lägre 1,5mm2 får användas i en skarvkabel vid 16A, men rekommenderas inte. Den av Georg_ohm avbildade kabeln är 2,5mm2. 

 

Om man installerar en isolertransformator, så bör man samtidigt installera en strömbrytare på jordledningen.

 

Denna skall vara bruten när båten är sjösatt och sluten när båten är på land.

 

Nja, hela poängen med isolertransformator är väl att man inte behöver göra något med landbundna skyddsjorden då man galvaniskt särskiljer primär och sekundärsidan.
Det är om man inte har en isolertransformator man behöver bör bryta landjorden, tex enligt SKXs förslag. Sen brukar det inte anses vara tillräckligt felsäkert med en brytare. Det brukar rekomenderas ett bleck som fysiskt tas bort för att bryta ledningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...