Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Fallspänning till rullstor - lagom hårt

Rekommendera Poster

Städade bland onödiga bilder på telefonen och mindes en fundering sedan i somras.
Tack vare rullstor & rullfock är det enkelt för mig att hantera seglen från sittbrunnen vilket är tryggt vid solo-segling.

Det som stört mig lite är att storen står fint vid 5-10 m/s men när det brallar i så verkar seglet "sjunka" lite.

image.png.2e1b18f24685a852b0f5987db8c15d50.png

 

Bytte till dynema fall för 3-4 år sedan så jag är lite förvånad att seglet sjunker.
Är det bara att öka på spänningen i storfallet eller låta det vara?


(När vindens tryck avtar sträcks seglet upp).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte rullstor, men jobbar med fallspänningen beroende på vind. 
Eller med cunningham, men det kanske inte finns när man har rullstor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev skippeer:

Städade bland onödiga bilder på telefonen och mindes en fundering sedan i somras.
Tack vare rullstor & rullfock är det enkelt för mig att hantera seglen från sittbrunnen vilket är tryggt vid solo-segling.

Det som stört mig lite är att storen står fint vid 5-10 m/s men när det brallar i så verkar seglet "sjunka" lite.

image.png.2e1b18f24685a852b0f5987db8c15d50.png

 

Bytte till dynema fall för 3-4 år sedan så jag är lite förvånad att seglet sjunker.
Är det bara att öka på spänningen i storfallet eller låta det vara?


(När vindens tryck avtar sträcks seglet upp).

 

 

När vinden ökar så blir trycket större i både segelduken och fallet som båda töjer sig. Även wirefall töjer sig vid ökande vindstyrka. Beroende på kvalitet på din dyneema så töjer den sig olika mycket. Det finns en del billig dyneema som är riktigt dålig (hög töjning). Kolla data på lite olika fabrikat av samma dimension så kan du se vilka skillnader det finns.

 

På vanliga segel (ej rullstor) så justeras det med cunningham. Ett bukigt storsegel i hårda vindar bidrar bara till ökad krängning och blir obekvämare.

Om det var så på min båt så skulle jag sträcka upp fallet hårdare.

Sen ska det självklart släppas igen om vinden avtar. Även vid inrullning så bör du slacka lite för att minska belastningen på rullsystemet. Jag har rulle till focken och där sträcker jag alltid fallet efter utrullning. Ibland krävs det justering om vindstyrkan ändras. Å så slackar jag lite innan inrullning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stor skillnad på olika dyneemafall. De som säljs i kapade längder hos de stora kedjorna är sällan särskilt stumma tyvärr. 

 

Minns du vilket du köpte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt muntlig info från Riggarna är det Liros Dyneema Racer Vision, tror 12 mm.

Firman bytte från vajerfall till Dyneema vid renovering av riggen, mtp priset hoppas jag att det är bra grejer.

Har varit lite onödigt försiktig med att tajta upp storfallet verkar det som.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut bra grejer så den misstanken är bara att stryka. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev skippeer:

Enligt muntlig info från Riggarna är det Liros Dyneema Racer Vision, tror 12 mm.

Firman bytte från vajerfall till Dyneema vid renovering av riggen, mtp priset hoppas jag att det är bra grejer.

Har varit lite onödigt försiktig med att tajta upp storfallet verkar det som.

Den linan har en töjning på under 1,5%. Det finns de som har under 1%. För cruisingsegling är din lina nog tillräckligt bra. Du behöver nog inte vara rädd för att dra av linan om du inte använder värstings-elvincharna. Höll resten av systemet för din tidigare wire så kommer det att hålla även med dyneemafallet. Så det är bara att ta i med vinchen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...