Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Selva utan skvallerstråle

Rekommendera Poster

Skruva nu ihop det där och sänk ned motorn i det läge den har när den hänger på båten så skall du se att det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte ner växelhuset i en balja och körde drivaxeln med hjälp av en borrmaskin, det kom inte upp ens en droppe vatten ur hålet så något är galet fel men jag ser inte vad!

1B1AECD4-CE4B-45A1-85BE-522BAD87D3C3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ser ju inte särskilt sliten ut och faktum är helt klargjort att pumphuset lever genom att vara exentriskt. Så jag är benägen att hålla med någon ovanstående att få pumpen placerad under vattenytan för att funka.  Skruva ihop hela motorn, starta och se.

Är du säker på att impellern snurrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs nu mina inlägg och gör så.

Håll inte på med att torrköra och tro att den skall suga upp vatten ur en hink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också bränt en impeller på samma tankevurpa. Vattnet gick ju över intaget vilket jag tyckte borde räcka men icke tyckte pumpen. Först med större balja och vattenytan ovanför pumphuset, sen gick det strålande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade heller ingen skvallerstråle på min Honda, hörde med en som kunde en del om utombordare. Han tyckte att jag skulle prova att blåsa med tryckluft i ledningen, ibland sitter det föroreningar inne i någon kanal, vilket det gjorde i mitt fall. Ett par "pustar" & sedan fungerade det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skvallerstråle om jag forcerar in vatten i insuget som nämndes innan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja för pumpen orkar inte suga om den är luftfylld; den orkar bara suga om den är vattenfylld och ska därför ligga under vattenytan,; dess innanmäte skall ha vatten naturligt genom att ligga under vattenlinjen. Luften är lättflyktigare (än vattnet) och orkar ej suga tungt vatten. Luften svischar bara förbi/emellan den roterande impellerns armar men vattnet ger en pumpkraft och hinner inte svischa förbi/emellan den roterande impellerns armar och tar då minsta motståndets lag i beaktande.

Vi har konstaterat att pumpen är felfri och bara behöver vatten för att fungera.

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, har alltid kunnat köra med spolmuff på andra motorer jag pillat med så trodde de var samma här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har tillgång till en så hög balja/tunna att du kan dränka pumpen däri.

 

(Är "spolmuff" sådana där 'hörlurar?')

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja spolmuff är hörlurar. Har kört det på andra motorer utan problem men ska sänka ner i en stor balja i eftermiddag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

excentriskt att köra borrmaskinen åt fel håll, förlåt..

återkoppla gärna  lösningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade av växelhuset igen och tittade på koppen. Den sidan av koppen som gränsar mot där avgaserna åker ut så ser de ut som o-ringen krympt och helt enkelt inte når upp till kanten?

 

 

00191522-0AEB-4AC7-B362-FF6591142652.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar ju misstänkt med packningen. Provade du att sänka ned pumpen i undervattensläge och köra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pratade med killen som har den och han har kört den i balja med växelhuset långt ner i vattnet utan resultat. 

Jag misstänker fotfarande att det kan vara något vajsing med att o-ringen krymt och inte sluter tätt. FInns de någon som vet var man kan köpa delar till Selva? Verkar smått omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O-ringen är nog en standardring som ni förmodligen kan få tag i hos någon o-ringsförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade denna länken med reservdelar Selva

https://www.marineparts.eu/spare-parts/outboards/varaosatperamootto-selva/

 

M.V.H

Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade denna hur man byter på en Yamaha 9.9 , har hört att Selva är Yamaha i grunden så kolla om denna video

visar om det är samma tillväga gångs sätt som din selva .

Ett långskott kanske 😀

/Kenny

 

 

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kenbja, hittade varken reservdelar eller filmlänk ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kenbja, hur man byter impeller vet jag hur man gör men det är inte det detta handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag råkade utför på mitt elverk var att mässingshyllsan i inpellern hade lossnat från gummit så inpellern snurrade inte, endast 

 mässinghyllsan snurrade.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ihop allt, sätt motorn på båten i med den i sjön.

Starta motorn och varva se vad resultatet blir.

Krabba  inte med hinkar, borrmaskiner och andra tokigheter.

Kör motorn som den är konstruerad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurrade på o-ringen och drog åt ordentligt.

Nu pumpar den fint igen.

tack alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack själv och alla för en intressant och lärorik tråd!

Redigerad av zurdu
glömde lite.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...