Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ddrakenholt@gmail.com

Vilken storlek på stöttor

Rekommendera Poster

Vår båt, en Storebro Havsörnen 1, sticker 135. Båten ligger i och nu ska vi fixa stöttor men vilken längd behöver man? Någon som kan råda. Fick nys om stöttor till en Dehler 35, som sticker 195. Skulle det kunna funka? Bilden avser samma båttyp som vår, båten inte vår.

606_1971614712.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsörnen har ett djupgående på 135 cm vilket är väldigt lite jämfört med Dehlerns.. Nu vet jag inte hur stöttorna du fått nys om ser ut men om man tittar på biltemas stöttor är det ganska snäva spann. https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batstottor/segelbatsstotta-2000042766

 

Jag är själv ganska negativt inställd till stöttor, får du tag på en fin press och son-vagga så är det mycket bättre. Har sett flera båtar med lösa stöttor välta. Senast denna i stormen Otto334044839_1071455354246683_6342265961912311603_n.thumb.jpg.bce29d7f6a4f86148abf972dd3b8f9c7.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Dava said:

Jag är själv ganska negativt inställd till stöttor, får du tag på en fin press och son-vagga så är det mycket bättre. Har sett flera båtar med lösa stöttor välta.

Håller med. Dessutom verkar vaggorna i regel vara billigare på blocket av någon anledning. 

 

När jag går ett varv och kollar till alla nära och käras båtar på båtklubben får jag ofta efterspänna stöttorna, även på de båtar som står under tak. Lös mark rör sig mer än man kan tro när tjälen kommer och går. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En snabb sökning på Facebook-market ger att vaggorna är relativt billiga begagnade. Speciellt med tanke på att en ny kostar10-20 000 kr. Många vaggor är väldigt enkla att montera ihop och tar inte jättemycket mer plats än stöttor.

 

 

Underbar båt för övrigt!

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att TS behöver stöttor för att kunna utföra arbete på båtens botten. Med båten i vagga finns det alltid ett antal punkter där man inte kommer åt skrovet. Med stöttor kan man ha en extra att placera intill en annan för att kunna ta bort den och komma åt under.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en vagga, när båten är hemtagen. ligger annars på Tångudden där det spikas en ställning.Med en vagga kommer du åt hela botten förutom under kölen, då behöver du kranbil.Med vagga skruvar du bara tillbaka aktuell stöta,inga problem när jag tog hem henne och epoxy behandlade ,hela botten.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, raol said:

Det kan ju vara så att TS behöver stöttor för att kunna utföra arbete på båtens botten. Med båten i vagga finns det alltid ett antal punkter där man inte kommer åt skrovet. Med stöttor kan man ha en extra att placera intill en annan för att kunna ta bort den och komma åt under.

På en tyresövagga är det bara att lossa två bultar till de tunnare stödbenen så går det sedan att vika ner stöttan bort från båten och ur vägen. Befinner man sig på en båtklubb finns ofta en båtstötta att låna och använda som säkerhet under tiden. Jag brukar använda en planka. 

 

Jag funderade på att köpa stöttor i höstas för att jag visste att jag skulle dona mycket med botten under vintern men så här i efterhand känns det som ett icke-problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du skaffar vagga eller stöttor så kolla med ditt varv vad som passar upptagning och iläggning. Mitt varv kan inte, pga av de traktorsläp som används, lägga ur båten från släpet in i en vagga. Så stöttor är det enda som funkar för min båttyp på mitt varv. 

 

Vad gäller storleken på stöttor så skriver Seaquip så här i deras användarinstruktioner för deras stöttor:

 

"Genom att addera båtens djupgående med höjden på kölpallningen och dra ifrån 25 cm får du ett riktmärke för stöttans höjd. Försök om möjligt alltid ha så stor justeringsmarginal runtomkring ditt höjdmått..."

 

Så om du har ett djupgående på 135 cm och pallar upp den 20 cm totalt alltså 155) och sedan drar du av 25 cm så blir det 130 cm. Då ska alltså "mitten" mellan stöttans max och min vara runt 130 cm. Dvs en stötta med ett spann på mellan 115 och 145 borde passa.

 

Men jag tycker stöttor är nervöst och mitt varv vill gärna palla upp mer än vad som egentligen passar stöttorna, så det blir "förhandling" varje höst. Köpte stöttorna med idén om att palla upp 10 cm. Men varvet typ vägrar att lägga pall som är mindre än 15 cm. Och de bygger gärna upp 20 cm och då tänker jag att stöttorna blir "rangliga". För varvets del handlar det om vad som passar traktorsläpet och av- och pålastning av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...