Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Rolle85

Hur få ihop växelväljaren? Bild

Rekommendera Poster

Tog loss växelhuset på en Selva 9,9. Ska nu montera tillbaka men stöter på problem. Enda sättet att få växelpinnen från motorn att linjera med växelväljaren på växelhuset är att lägga i backen på motorn, men då är växelväljaren för växelhus i framläge (annars kan jag inte linjera dem mot varandra i glipan och dra en skruv igenom dem båda. Vad felar?

 

 

1841D808-FDE8-489E-A601-4DEF6CAEA135.jpeg

F7D4FFF1-D713-4B26-879B-B1D82DA78686.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att du har en glipa, stämmer inte längden på staget med vad den är med huset monterat.

 

Går huset på när du skruvat ihop staget och hur är växlarna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det märkliga är att när jag har glipan öppen så kan jag bara få pinnarna att linjera när växelväljaren på motorn står i backläge medans i växelhuset står pinnen i framåtläge (annars kan jag inte linjera dem). 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Ja det märkliga är att när jag har glipan öppen så kan jag bara få pinnarna att linjera när växelväljaren på motorn står i backläge medans i växelhuset står pinnen i framåtläge (annars kan jag inte linjera dem). 

Som Mange249 redan påpekat, hur hamnar växellägena när du skjuter ihop och glipan är borta ? Det är ju då det skall funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag får inte ihop glipan riktigt, det är något som bromsar när jag försöker få ihop det. Men jag känner att backväxeln ligger i när jag försöker dra i startsnöret så jag kan dra spaken mellan back och neutral och det fungerar trots att glipan inte riktigt är stängd så drivaxeln är väl halvägs in tänker jag? Men att dra den till framläge är stopp. Jag la nytt fett på splinsen. 
 

Men problemet är ju att växelväljaren från motorn syns i glipan när jag lägger i backen. Drar jag denna till neutralläge eller framåt så rör sig pinnen upp i riggen, dvs ännu längre från växelhuset och då ser jag den inte och då är redan pinnen från växelhuset i högsta läget så de kan inte vandra längre upp. Maxläget för växelhuset är det som ses på bilden för växelhuset.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att växelstången ska lossas uppe vid motorn? Alltså så du kan montera med skruven nere vid växelhuset, montera ihop växelhus med rigg och sen koppla in växelstången med växelspaken uppe vid motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ja du bra fråga. Nån som har erfarenhet av denna Selva 9,9 och detta?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu slank drivaxeln på plats så nu funar allt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...