Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
skippeer

Nödstyrning mha drogue

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Till sommaren kommer vi att segla från La Rochelle söderut längs kusten mot Gibraltarsundet med nya risker....

I vinter har jag funderat på hur jag skall kunna fixa till nödstyrning vilket kan behövas efter:

  • attack av Orcas / Späckhuggare som skadar rodret
  • förlust av roder efter påsegling av något som flyter i havet
  • förlust av roder pga krypströmmar från tex kompassbelysning ala sy Hilma

 

Om man köper vindroder med eget roderblad kan det fungera som nödstyrning, vi skall in i Medelhavet så inköp av Hydrovane väntar vi med tills det är bestämt att vi skall över Atlanten.
Då finns det ytterligare fler nödstyrningsmetoder; egentillverkat nödroder eller inköp av drogue.

 

Förklaring av drogue (släpbroms från aktern) respektive sjöankare (broms från fören)

https://en.wikipedia.org/wiki/Drogue

https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_anchor

 

Drogue är avsedd som broms att släpas efter aktern och genom tampar (skot) fästade i mittknaparna kan man styra båten.
Om man blir bogserad utan eget roder kan en drogue minska på svängningarna som kan bli stora, så stora att står man på fördäck kan man åka överbord.

 

Båttidningar och besättningen på Hilma kan intyga att i grov sjö är det tungt att styra med egentillverkat nödroder och det bryts oftast av efter någon timma.

Jag har sett YT video på hur en kille styrde mha drogue under 1 000 Nm efter roderproblem (han använde en drogue tillverkad i plast som inte säljs idag).

Har även sett video där en båt utan roder styrdes med 3-4 olika storlekar (för mha praktiska prov se vilken storlek som är rätt för hans båt).

 

Efter omfattande läsning på nätet och uppspelning av yuotube videos blev min short-list; Galerider och Shark.
Drogue Galerider säljs i USA men inte går att beställa utanför staterna.
Har nu köpt en  Fiorentino Shark drogue som är på väg (har kommit till europa enligt spårningen).

Finns fler alternativ för att "broms-styra"; sett videos på hur man använder gammalt bildäck med många meter med tamp runt för att slippa fula märken på vit båt (bildäck kan även användas som stor fender), andra har föreslagit kätting, tamp, ankare, fender mm för att tillverka nödstyrning.

Jag valde en dyrare men enklare metod, färdig drogue
https://www.para-anchor.com/pro.stormdrogue.html

 

Bilden stämmer inte helt med den metod jag avser att använda som bygger på midskeppsknaparna men principen framgår.

image.png.8de6a890238d4382d93a81a1d977bacd.png

 

# # #
Lite extra läsning fann jag nätet, språk engelska, titel "Handling storms at sea".
Har bara skummat pdfen, får bli nattläsning senare om bla drogues.

http://bloglorenzo.free.fr/aladis/voile_gros_temps.pdf

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En drogue verkar väldigt svår att styra med, annat än i medvind.

Och liksom ett drivankare, tung att hantera och bärga. Lätt att klämma fingrarna i svåra vindförhållanden, viktigt att vara försiktig.

 

En drogue, eller bara två långa rep, är också bra för att bromsa och hålla båten stabil i storm, så den inte riskerar surfa nedför stora vågor, oavsiktligt gira och välter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej @Terri min egen tolkning är att det går tom att kryssa med en drogue vilket visas på denna YT video

 

Min tolkning av UK tidningar som praktiskt testat att styra med egentillverkade nödroder (innerdörrar och spirbom) visar att dessa fungerar i lugnt vatten och milda vindar.

Kolla in YT video som sy Hilma lagt ut när de om och om igen fick laga sitt nödroder indikerar vilka stora krafter som det kan bli och därmed klämrisk.

 

Så tänkte jag efter min halvårslånga internet research innan jag köpte en Shark drogue.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...