Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Ryds 500HT som har runt 20 år på nacken. Innertaket är någon slags filt som blivit möglig och så fort man drar handen över det så "regnar" det ett fint ludd och damm. Jag skulle vilja få bort det där dammiga tråkiga luddet och möglet. Någon som har erfarenhet av liknande problem? Eller tips på hur jag ska lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta bort mögel med klorin o vatten i en blomspruta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej men om filten fragmenterar så kanske det är dags att byta? Är det stor filt i taket?

Om du via blomspruta tar bort möglet så fyll sedan sprutan med vatten och efterspruta rent, då klorinet gjort sin verkan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte går att byta filten. Den är liksom fast i taket. Tänk typ innertak på en gammal bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Klorin mot mögel är enligt min erfarenhet mycket effektivt. Prova gärna. Det vore synd om filten bleks av klorinet men mitt klorin har aldrig blekt något i mina båtar. Jag klorin-behandlade sprayhooden vart år på min förra båt och den satt alltid ute alla åren men var alltigenom fräsch hela tiden. På en annan båt så hade forn ägare limmat in tyg som skrovbeklädnad och det möglade lätt vid fuktighet men klorinet fräschade upp allt effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är uppväxt i en 500HT. Har för mej att det var en limmad matta i taket.

 

Borde det inte gå att skrapa bort den med en spackelspade och limma upp en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloring bleker. Jag skulle rekommendera BioCool mögeltvätt. Funkar kanon enligt min egen erfarenhet, https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/kapellvard/tvattmedel/bio-cool-mogeltvatt-750ml?gclid=EAIaIQobChMIht6A9bbJ_QIVl4xoCR0dSwONEAQYCyABEgIk5_D_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har följt och sökt liknade trådar kring detta. Då jag själv skall "fräsha" till våren. Jag gjorde ett test på en flagga jag hade liggande, som var redigt attackerad med svartmögel.

Tanken var skulle spraya på 50/50 blandning klorin/vatten, låta vara en ca en timme. Sedan lägga i blöt med såpa. Dock vart jag förvånad när jag klev gick ut till garaget efter en timme med klorin/vatten. 

Allt svartmögel var i princip borta, då flaggan redan var solblekt så är det svårt att se om den blivit mer blekt. Men tycker inte det ser ut så.

 

 

 

 

 

IMG_20230308_084726.jpg

IMG_20230308_084729.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resultat efter 1 timme, klorin/vatten.

Kanske inte är relevant till tråden rakt av, men kanske en bra notis i det hela.

IMG_20230308_095207.jpg

IMG_20230308_095230.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaggor är oftast gjorda av polyester ett material som inte går att bleka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...