Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skippeer

Off-season: Vakuumpåsar och lådor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Oavsett om man seglar i södra europa eller i Karibien så är det många som lämnar båten för några månader.

Mycket pyssel:

  • skölja bort salt från segel/tampar/skot, torka, stuva
  • om möjligt köra elektrisk avfuktare någon vecka innan man bommar igen båten
  • dammsuga inne i båten
  • tvätta inredningen, sista våttorkningen med ättika/vinäger
  • ställa dynorna på högkant med tex rörisolering / tomma plastflaskor som distans
  • stuva undan textilier i vakuumpåsar
    (Vi tar inte hem något från båten när vi flyger hem.)

 

Finns flera olika butiker som säljer vakuumpåsar med lite olika kvalitet. Jag tillhör dom som vill kunna återanvända vakuumpåsarna flera ggr.
En erfarenhet är att de kan skadas så att vakuumet läcker ut, lite osäker om det beror på att vi försökt stuva in för mycket i respektive påse.

Till seglarställ, jackor och flytvästar har vi använt vakuumpåsar med inbyggda galgar.

Några påsar har vi räddat genom att hålen gick att lokalisera och sedan tejpas, lägger en beställning idag som komplettering inför höstens vinterförvaring.

 

Vi har gått på test publicerad i GP , deras favorit säljs av SmartaSaker.
Tidningen Hem och Hyra gav oxå högst poäng till SmartaSaker

 

Kläder i minsta storleken (60 x 80) som dock tyvärr inte går att stuva i väggskåpen.

Mellanstorlek (90 x 130) för täcken och kuddar

Enkel bäddmadrasser går att stuva i största storleken (205 x 110), problemet är med dubbelbäddmadrassen men den gick att vika på mitten.
Backventil i vakuumpåse (70 x 140) för galgar sitter inne i dess krok vilket tog en stund att lista ut.

 

Vakuumlåda/box?

På nätet har jag sett några bilder på vakuumpåsar integrerade med låda/box/väska, kan "skalet" runt plastpåsen göra den mer slittålig?
Biltema har en som jag funderar på
image.png.ab5e6895cef02e7610355451150f158c.png

 

Är det någon som har erfarenhet eller tips?

# # #
De vakuumpåsar vi köpt kräver en dammsugare för att suga ut luften ur påsen.

Finns en variant som inte kräver dammsugare, "vakuumpåse roll-up" som jag inte vet något om.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bra erfarenhet av vakuum påsar som koncept, men dock inte av Rustas påsar (som är de enda jag prövat). Har två olika generationer (utformningen på ventilen) och bägge är dåliga. Visserligen rejält billiga, men vad gör det när ventilerna inte håller tätt. Nästa säsong blir det investering i någon lite dyrare variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är själva vittsen med vakuumpåsar?

 

Vanliga simpla plastpåsar tillsammans med silikagel borde ju funka för att hålla fukt/mögel borta.

 

När man inte är i båten gör det ju inger om förvaringen tar plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tanken med vakuumpåsarna är att slippa mögelskador.


Du använder silikagel för samma mål, 2 olika sätt med samma mål.
I vår avseglargrupp talades det aldrig om silikagel....

# # #
Glömde skriva i första inlägget att jag tag bort huven till Dorado ventilen och satte dit ett tättslutande lock.
Ställde sedan ditt 4 torrbollar; förpik, pentry, salong, akterkabin.
Har ett vinterkapell som läggs över bommen och spirbommen i fören, fästs sedan mot railens.
Sedan smiter det säkert luften genom glapp runt nedgångsluckan...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vårarbetet är påbörjat och höstens arbete att förebygga fuktproblem verkar ha betalat sig.

Båten torr och fin så här långt under arbetsperiod 1 av 2.

 

Enda som inte fungerat är att det finns vakuumpåsar med ögla i toppen avsedd för galgar....eee...nej inte plural. Det har visat sig att vakuumpåsens ring i toppen lossade för:

  • 1 livväst
  • 1 seglarjacka
  • 1 seglarbyxa

Andra längeseglare har erfarit samma problem med galgpåsarna.
Synd för tanken är bra att kunna använda garderoberna under vinterförvaringen för vi tar inte med några kläder på flyget, varken dit eller hem igen.

 

1201572994_vakuumpse_avsedd_fr_galgar.thumb.jpg.d62d456d2b6ef2d701f8e9a4fd1f6f52.jpg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silverfiskar, och annan ohyra. Är det vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kackerlackor hade jag förstått om du undrade om men silverfiskar...?
Inga problem med kryp så här 50 mil SV om Paris 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Silverfiskar är visserligen inte alls lika hemska som kackerlackor, men ändå ganska störande.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet med att även köra dynor i vacuumpåsar?
Kör idag täcken, kuddar och bäddmadrass i vacuumpåsar. Otroligt vilken platsbesparing det blir. Mina dynor är ganska korta och går säkert in i största vacuumpåsen. Borde då kunna ha kvar dem i båten över vintern utan risk för mögel och dålig lukt. Jag har dåligt med plats för förvaring hemma, och dynorna tar väldigt mycket plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att det är smart. Om det finns fuktighet i själva dynan (av luftfuktigheten) så försvinner den inte omedelbart när luften sugs ut. Det ger förmodligen en väldigt hög relativ luftfuktighet när den lilla luft som är kvar mättas med den fuktigheten, särskilt när allt kyls av.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går det att köra elektrisk avfuktare någon vecka för att avfukta inredning och dynor?

Vi har kört med avfuktning före och under vinterförvaring, utöver klassiska torrbollar har vi använt  Torrbollen Luftrenande Gel som innehåller Tee Trea Oil som sägs vara bra mot mögel,

Doftade gott när jag öppnade upp förra veckan.

 

Dynorna har ställts på högkant ovanpå distanser (tomma vattenflaskor eller grå rörisolering) dock inga stora vakuumpåsar för dynorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Empiriska studier med hur mycket vakuumpåsar för galgar från Smarta Saker tål.

För några dagar sedan tog jag ur Spinlock flytvästen och hängde den på en plastgalge i våtgarderoben.
Skepparns jacka och byxor hängdes in i en vakuumpåse för det måste väl konstruktionenen tåla men efter några dagar låg de åter i botten.

Mitt sista försök är nu skepparens jacka och byxor i var sin vakuumpåsa för galge det vore väl f... om de skulle trilla ned igen!?

Admiralens jacka & byxor hänger på samma galge i en annan vakuumpåse, troligen är det mindre mängd material i coastal kläderna => lägre vikt.

Sanningens minut blir när jag påbörjar andra halvleken av vårarbetet.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...