Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dan-Erik

Blanda 12V och 48V med solcell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu har jag försökt läsa mig in på hur man kan kombinera 12V och 48V, men allt jag hittar utgår ifrån att man kör två olika system på båten och aldrig kombinerar dom. 

 

Mitt problem är följande: jag har en gammal båt och vill minimera investeringarna. Men dieselmotorn skar och jag bestämde mig för att elmotor är bättre i längden på en segelbåt. Så nu har jag installerat en 3kW elmotor som går på 48V från fyra blysyrabatterier. Inga problem där. Sedan har jag bytt ut de flesta lampor och lanternor till LED och de kör från 12V. Men då köpte jag en solpanel 160W för jag tänkte att om man är ute länge vill man ju fortfarande att lanternorna ska kunna lysa på natten. Fast om batteriet är fullt vore det ju fint om man kunde styra om lite solcells-ström till 48V systemet. 

 

Jag har en batteri-balanserare inkopplad, så att batterierna jämnas ut i 48V-systemet. Då tänker jag mig att jag borde kunna sätta en brytare så att jag kan koppla om min solcellsregulator; antingen laddar den mitt 12V-batteri eller också slår jag om och laddar ett av batterierna i 48V-banken. Så får batteri-balanseraren sköta om att fördela laddningen till alla batterier. 

 

Men missar jag nåt i detta resonemang? Blir lite nervös när inte en själ verkar använda sig av något som ens liknar det jag tänkt. Jag förstår bara inte vad problemet skulle kunna vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns olika DC-DC-laddare tex den här: 

https://www.offgridlagret.se/products/victron-energy-ori481224110-orion-tr-48-12-20a-240w-isolerad-dc-dc-omvandlare?_pos=13&_sid=6a90b6fbc&_ss=r

Den kan du styra på lite olika sätt så att du får en bra laddström/-spänning till dina 12V-batterier från dina 48V-batterier.

Den går också att ställa in så den bara laddar 12V-batterierna när 48V-batterierna har lite högre spänning som tex när solpanelen laddar.

Jag vet inte exakt hur man gör för jag har aldrig provat det själv men en sådan lösning lär vara vanlig i miljöer där man har olika spänningar på batteribankerna. Christian på Offgridlagret är rätt duktig på el-frågor så du kan ju testa att ringa och prata med honom.

(Jag har inga kopplingar till Offgridlagret men har handlat och fått goda råd där...)

 

PS

Att koppla om regulatorn tror jag inte funkar då de flesta regulatorer ska kopplas till batteriet först och där känner de av spänningen, men kan ha fel.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, ChristerN said:

Det finns olika DC-DC-laddare tex den här: 

så att du får en bra laddström/-spänning till dina 12V-batterier från dina 48V-batterier.

Tack för tipset, men nu var det ju precis tvärtom jag behövde göra. 

 

Dvs jag har en enda solcellspanel som jag tänkte koppla in på ett enda batteri (av fyra) i min 48V-bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dan-Erik:

Tack för tipset, men nu var det ju precis tvärtom jag behövde göra. 

 

Dvs jag har en enda solcellspanel som jag tänkte koppla in på ett enda batteri (av fyra) i min 48V-bank.

Gör inte din lösning så. Sätt ett nytt batteri som dedikerat 12V-batteri isf och lös enligt ovan.

Att köra ett av batterierna i en seriekopplad bank separat blir bara skit, även om man har en batteribalanserare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min inställning om separata batteribanker delas även av andra, mer professionella ”tyckare”.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska köpa en dc-dc-omvandlare 48-12 för förbrukarna. Är det bara plotter, kyl och lite lampor behöver den inte vara så stark/dyr. Sen laddar du hela 48V banken med lämplig 48V MPPT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag sitter och funderar på samma sak som trådskaparen. Efter att tittat på videon som är länkad så har jag bestämt mig för att köra separat 12 till belysning, navigeringsystem etc. Och köra 48 volt till motorn MEN redundans är ju bra så då kopplar jag in en DC till DC omvandlare som sen sitter på automatbrytare som jag isåfall kan styra om. Kommer att dedikera 1 eller 2 solpaneler av 8 solpaneler till 12volt sen resterande till 48volt systemet som även kommer att ha en vindturbin återigen redundans. Inte kommer det bli billigt med detta men så är min tanke iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...