Jump to content
Sunday 03 December 2023
Smsh

Installerar Victron prylar

Recommended Posts

Hej!

Fick rekommenderat detta utmärkta forum av en bekant. Tänkte jag söker goda råd o synpunkter gällande kommande installation i min husvagn. Vet att det är ett marinforum men tänkte jag provar.

Funderar på om jag kan koppla enligt skiss jag försökt o rita. Har i dags läget solpanel, regulator o batteriladdare i drift kopplat direkt på batteripolerna.

Ska nu komplettera med en smartshunt och tänkte samtidigt få ordning på alla kablar och koppla allt igenom en säkringsbox. Tanken är då  ström från laddare o batteri igenom boxen till batteriet och ström från batteri igenom boxen till brukare. Skall ha en större säkring mellan batteri och säkringsbox (ej med på skissen ). Det är ett 12 v-system o inga större förbrukare, Victron produkter.

Tack på förhand.

 

20230226_140816.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tycker det ser bra ut. Tänk på att det i de flesta fall är kablarna som du säkrar av och att säkringarna ska sitta så nära batteriet som möjligt. Undantag är viss elektronik som vill ha en egen, svagare, säkring precis bredvid sig men även där ska man avsäkra kabeln vid batteriet.

PS

Välkommen till MG!

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med detta upplägg med växelriktaren kopplad via säkringsboxen är du bunden till max 30A säkring och då en växelriktare på max ca 360 W. Jag har samma upplägg men med en växelriktare på 1000 W för att kunna köra mindre vattenkokare och t.ex. en brödrost. För att kunna köra en växelriktare på 1000 W har jag två 75 Ah batterier kopplat via säkring direkt på batterierna.

Hälsningar Ove

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/5/2023 at 9:26 PM, Ove-T said:

Med detta upplägg med växelriktaren kopplad via säkringsboxen är du bunden till max 30A säkring och då en växelriktare på max ca 360 W. Jag har samma upplägg men med en växelriktare på 1000 W för att kunna köra mindre vattenkokare och t.ex. en brödrost. För att kunna köra en växelriktare på 1000 W har jag två 75 Ah batterier kopplat via säkring direkt på batterierna.

Hälsningar Ove

Tack Ove goda råd.

Växelriktaren jag använder är på 300 w så då ska det ju fungera.

Mvh Stefan

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/5/2023 at 5:48 PM, ChristerN said:

Tycker det ser bra ut. Tänk på att det i de flesta fall är kablarna som du säkrar av och att säkringarna ska sitta så nära batteriet som möjligt. Undantag är viss elektronik som vill ha en egen, svagare, säkring precis bredvid sig men även där ska man avsäkra kabeln vid batteriet.

PS

Välkommen till MG!

Tack Christer för dina synpunkter.

Kommer följa dina goda råd.

Mvh Stefan 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har säkringar mellan solpaneler och regulator, förenklar framtida felsökning med 5 solpaneler.

Huvudbrytare finns inte med, i en båt är det standard, vet inte vad som är praxis på torra land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

Tänkte om lite grann sedan min första skiss. Tänkte om man dra systemet via skyllermarks kopplingsplintar. Lagt till en säkring nära batteriet, funderar på hur kraftig den ska vara.

Söker goda råd o synpunkter om detta upplägg fungerar enligt skiss.

20230308_131611.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säkringens storlek ska ju vara så stor att den utan problem klarar den största tänkbara last du lägger på den. Sen kan du dimensionera ledningen utefter den.

 

300W inverter motsvarar ca 30 A. Vet inte vad du har för förbrukare, men spontant känns ca 40A som en lämplig huvudsäking. Här.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man vill ofta kunna bryta all ström mellan förbrukare och batteri när husvagnen/båten lämnas och använder en huvudströmbrytare till det.

Däremot så vill man ofta fortsätta att ladda batteriet från solpanelen. Så solpanel/regulator över separat strömbrytare direkt till batteriet är något som jag rekommenderar (avsäkrad så klart).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En modern husvagn har ett elsystem som är skonsamt för batterierna/batteriet. Hjärnan i systemet är en laddare med inbyggt relä och lastutgång. Vid tillgång till 230V laddar enheten batterierna/batteriet och förser samtidigt vagnen med 12V. Batterikretsen är då skild från vagnens 12V systemet. När 230V försvinner släpper relät och vagnen får spänning från batteriet. På detta sätt luras inte smartladdaren av att man kopplar i och ur laster, vilket kan leda till att batteriet laddas sönder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...