Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
zurdu

Låg aktivitet på forumet?

Rekommendera Poster

Är det bättre aktivitet på forumet här under vår, sommar o höst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja. Eller… framför allt under vår fram till semestern. Och under hösten när det kommer 1.236 frågor som undrar hur man konserverar en motor. 

Redigerad av Peter_K
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev zurdu:

Är det bättre aktivitet på forumet här under vår, sommar o höst?

Tror att det tyvärr har blivit en förflyttning mot grupper på Facebook och liknande för den här typen av diskussioner. Jättetrist, för där saknas den lättillgänglighet och långtida synlighet och sökbarhet som ett diskussionsforum har. Och då är det ändå betydligt mer aktivitet här än på ett konkurrerande diskussionsforum, som dock enbart är för segling, där förstasidan i ett underforum kan ha trådar där senaste inlägget är 3-5 år gamla! Här på Maringuiden är det ju alla typer av båtar som avhandlas och mer liv och rörelse.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har märkt att det är stor aktivitet på Facebook. Men, som du sade, att det inte finns så bra överskådlighet där.

Förr var det stor aktivitet på Fendern, senare namn Hamnen, men det forumet verkar vara helt borta nu. Båtportalen, Sailguide och Båtsidan verkar ha totalt stillestånd nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Tror att det tyvärr har blivit en förflyttning mot grupper på Facebook och liknande för den här typen av diskussioner.

Så har det varit men många här har återkommit just av anledningen att det som skrevs i förrgår på FB är "borta".

(Från en som envetet hållit sig kvar här trots små inhopp på andra plattformar genom åren.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Så har det varit men många här har återkommit just av anledningen att det som skrevs i förrgår på FB är "borta".

Jag tycker de är bra till olika saker. På Facebook får man ofta snabbare svar, men efter en dag är ju trådar där döda. Så om det är någonting som kräver lite längre diskussion som man misstänker kommer att sträcka sig över flera dagar så brukar jag använda forumet här. Tycker de kompletterar varandra ganska bra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skrivit här på bra länge mest eftersom båten legat på land hela vintern och jag inte orkat med några ambitiösa projekt ändå. Upplever att Buster-forumet på FB som är bra också har väldigt låg aktivitet. Folk sitter väl och kollar på Mello eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog fler än man tror som besöker forumet. Ibland känns det som att det bara är en handfull medlemmar här. 

 

Men jag är lite kluven, gillar verkligen inte när forum blir för stora. Var tidigare väldigt aktiv på Byggahus - byggde vårt eget hus själv utan hjälp från hantverkare eller annat yrkesfolk och då var hjälpen från Byggahus forums medlemmar ovärderlig och man fortsatte vara aktiv för att kunna hjälpa andra, men idag är det så många medlemmar att trådarna snabbt får 100-tals inlägg och man orkar inte ens läsa igenom allt.. 

 

Facebook har lite samma problem, framförallt i "båtfixar"-grupperna som har 100-tusentals medlemmar. De nischade smågrupperna på facebook är däremot ganska bra, de ligger precis på gränsen, Shark24-gruppen har 1600 medlemmar och det kommer nya "trådar" ungefär varannan dag. På facebook är det dessutom nästan omöjligt att följa något eftersom det kommer så mycket nytt hela tiden och det verkar inte finnas någon vettig funktion för att fästa intressanta trådar. Det senaste är ju dessutom att facebook verkar relevansranka alla kommentarer vilket gör mig vansinnig - inte ens när man stänger av funktionen verkar man kunna läsa allt...

 

Som sagt tycker att det är ett ganska trevligt forum detta trots allt, det blir lite som att skriva med gubbarna i segelklubben, fast med okända från hela Sverige

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Dava:

Facebook har lite samma problem, framförallt i "båtfixar"-grupperna som har 100-tusentals medlemmar.

Håller med. Facebook är ju egentligen byggt för att det alltid ska finnas något nytt att läsa, dvs äldre saker försvinner i

flödet. Sökbarheten och översikten är ganska dålig, så folk inkl jag själv riskerar väl att ställa samma frågor om och om igen. 
 

Fast snart är det väl enklare att bara gå in i ChatGPT och ställa motsvarande fråga, så får man ett någorlunda rätt svar 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Dava:

Det är nog fler än man tror som besöker forumet. Ibland känns det som att det bara är en handfull medlemmar här. 

Ja, jag är en av de lite mer passiva... Är inne och kollar av nästan dagligen om det finns någonting intressant att läsa, men det är inte så ofta jag känner att jag har så mycket att tillföra. Tror inte jag är ensam om det, så som du skriver är det nog många fler än man skulle kunna tro här på forumet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-05 vid 16:26 skrev DanielMalmgren:

Jag tycker de är bra till olika saker. På Facebook får man ofta snabbare svar, men efter en dag är ju trådar där döda. Så om det är någonting som kräver lite längre diskussion som man misstänker kommer att sträcka sig över flera dagar så brukar jag använda forumet här. Tycker de kompletterar varandra ganska bra!

Ja man får ofta snabba svar men inte alltid de bästa, jag tycker att andelen s.k "killgissningar" ofta är stora och fler än de korrekta ibland på Fb

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Ja man får ofta snabba svar men inte alltid de bästa, jag tycker att andelen s.k "killgissningar" ofta är stora och fler än de korrekta ibland på Fb

Ja, jo, det har du nog rätt i. På ett forum som det här lägger folk lite mer tankekraft bakom innan man hasplar ur sig något. Och skriver ofta längre. Undrar om det är själva formatet som uppmuntrar till det på något sätt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...