Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Johan

Samägande av segelbåt

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Finns det någon därute som vet var man kan hitta en avtalsmall för samägande av båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån mall har jag ej hört talas om. Men jag delar min båt med brorsan. Vi skrev ett kontrakt detta för att misshälligheter skulle kunnas lösas. 1. Båtens kostnader skall delas lika. Lika så den tid som används till iordnighållande av båten. Om misshällighet råder om arbetsdelningen får inget arbete utföras på båten. 2. Vi är kapten på båten en vecka var. Den vecka jag är kapten och ej utnyttjar båten då måste han fråga kapten. (Detta underlättar rese planeringen) 3 Veckan löper från Måndag kl 12. (Detta för att kunna utnyttja en helg. 4. Införskaffning av utrustnig skall ske i samråd. Om en part anser att det är viktigt att saken skall finnas på båten och han betalar med egna pengar då får den ej vara av sådat slag att den skall fast monteras i båten. Fast instalerad utrustning skall köpas i samråd. 5. Båten får ej säljas av en part utan den andres samtycke. 6. Båten får ej belånas eller användas som pant. 7. Skall båten säljas och parterna ej är ense, så skall en av parterna godkänd skiljedommare utses. 8. Personlig saker skall ej lämnas kvar i båten. (Men vi har ett stuvfack var.) Detta skrev vi under och det har fungerat i 4 år. Det har varit bra då jag har utnyttjat båten mycket även en del dar på hans veckor, Då det sedan väckts krav på att jag får släppa till på mina dar. Då har jag kontraktet att luta mig emot, använder han den inte så står det mig fritt att använda bara jag frågat. Det är inte längre frågan om att jag haft denn si eller så mycket. Hoppas att du har nån nytta av mina lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har tidigare samägt båt med min bror och vi upprättade också ett avtal liknande det seglautnämner. Jag vill bara rekomendera dig att i avtalet ta med att ena parten disponerar båten jämna veckonummer och den andra ojämna och att dessa bytes år från år så att den part som haft jämna veckor i år får ojämna nästa år. Detta förhindrar att en part får samma helger/röda dagar varje år. Det kan också vara bra att i avtalet nämna att skador som förorsakas av en part betalas av den som åsamkat skadan. Detta gäller även ev. självrisk vid försäkringsskada. Skador uppkommna av ålder, slitage eller liknande betalas av båda parter. Nämn gärna också att avtalet gäller vid någon av delägarnas frånfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...