Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, fick med detta lilla uppfällbara bord när jag köpte båten. Faneren som var väldigt skadad är bortslipad .

Någon kunnig som tror att det går att lägga på ny faner? Alternativet är att köpa teakskiva och göra ett helt nytt. 

20230305_102958.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidostyckena är väl massiva ser det ut som. Snyggast blir då att fräsa ner "mitten" plattan (innanför sidostyckena) med djup motsvarande fanertjockleken, limma dit faner och slipa jämt och fernissa. Lite trixigt blir det i hörnen.

 

Budget varianten är att slipa hela skivan plan och slät och måla mittenytan istället för lägga ny faner. T.ex. måla grått som brukar bli fin färgkombination med trä (tycker jag). Lättare och billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att limma ny fanér utan att fräsa. Sedan putsas/fasas kanten försiktigt för att möta det massiva kantträet.

 

Kruxet blir väl att hitta "rätt" fanér, men har du något snickeri i närheten kan de säker hjälpa dig. Och om de inte kan limma på fanéret kan du göra det själv med kontaktlim.

 

Men om det är en skiva som utsätts för mycket mat och spill kanske det vore idé att limma på ett laminat istället. Då slipper du problemet att färgmatcha mot befintligt trä. Snickerier har ofta spillbitar av laminat som du kan få mot kaffepengar (eller lite fikabröd).

 

Här har jag gjort det på några ytor nära pentryt, ett laminat i "mörk sten" liknande det man kan få på köksbänkskivor, som limmats på en plywoodsskiva och försetts med massivlister (träslag: klarlackad ek):

bild.png.51160296a9f93db33095a85c8b033f18.png

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...