Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Plissken

Surfplatta till båten

Rekommendera Poster

Ska köpa en surfplatta till båten.

 

Vad rekommenderar ni nu 2023 som inte kostar som en plotter?

 

* 10-11 tum

* Stöt/fukttålig

* 4G

*Nits runt eller över 500

 

Prestanda spelar ingen roll då jag endast kommer att kolla på Youtube och använda den som plotter via Eniro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den andra punkten, stöt- och fukttålig, är svår att uppfylla. Surfplattor görs inte med såna egenskaper, med några få undantag. Samsung har en serie som de kallar "Active", som har bra klassning för vattentäthet, och billigaste verkar ligga runt 8000 kr. Ett par år gammal nu, så inte färskaste Android-versionen och så, men för det du räknar upp spelar det ingen roll.

Ljusstyrkan anges som 480. Och skärmen är 10.1 tum.
Allt som säljs klarar ju 4G, så det kravet är enkelt... :D

Prismässigt kostar den ju som en aningen mindre plotter, men å andra sidan kanske det är svårt att kolla YT på en sån.

https://www.samsung.com/se/tablets/others/galaxy-tab-active-pro-10-1-inch-black-64gb-wi-fi-sm-t545nzkae31/

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Wildeside:

Ser inte dum ut alls.

 

Jag kör istället med riktigt billiga 10"-plattor (Lenovo) i fodral.

Visserligen har jag både separat plotter och även navigering via PC så det är bara komplement. Men istället för att satsa på en svindyr platta som ändå har tveksamma täthetsegenskaper så har jag två billiga, ändå med senaste Android, extremt bra batteritid och bra ljusstyrka. Går någon sönder kan jag köpa ganska många innan man kommer upp i en mer tätad och tålig plattas pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag rekommenderar Samsung Tab A8 och köpa till ett vattentätt fodral.

Den ligger precis under 3000 i handeln. Motsvarande prisklass av t.ex. Lenovo är säkert tekniskt vassare, men jag rekommenderar samsung för att jag gillar Samsungs anpassning av Android bättre än den rena android som många andra märken kör med.

 

Jag har motsvarande modell fast en äldre generation från 2016 som jag kör Eniro på och streamar film, men med så många år på nacken är den rätt seg idag. Funkar dock fortfarande för ändamålen.
 

Köper man en "begagnad" i obruten förpackning på typ tradera så verkar de ligga under 2000kr.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-03-04 vid 08:30 skrev IngemarE:

Ser inte dum ut alls.

 

Jag kör istället med riktigt billiga 10"-plattor (Lenovo) i fodral.

Visserligen har jag både separat plotter och även navigering via PC så det är bara komplement. Men istället för att satsa på en svindyr platta som ändå har tveksamma täthetsegenskaper så har jag två billiga, ändå med senaste Android, extremt bra batteritid och bra ljusstyrka. Går någon sönder kan jag köpa ganska många innan man kommer upp i en mer tätad och tålig plattas pris.

Jag har fördelen att jag använder den i firman så den kosta inte mej speciellt mycke 😎

Slapp både att betala moms och skatta ut pengarna....

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad har en Samsung Tab A8 för batteritid vid kontinuerlig drift?

 

Har idag en B&G Vulcan 7 plotter monterad i min segelbåt, papperskort samt Eniro på sjön/Seapilot i min I-phone som stöttning.

 

Av erfarenhet vet jag att om man inte har en fullgod backup händer det ngt förr eller senare. Att segla blint är inte en option, även om jag alltid har papperskorten uppe i sittbrunnen.

 

Enligt hemsida (NetOnNet, 2790:- ) är kapaciteten på en Samsung Tab 8:

 

Batteriet på 7,040 mAh räcker för mängder av underhållning, timme ut och timme in. Det kan självklart snabbladdas för mer kraft på några minuter (15W-laddare säljs separat).

 

Men vad drar den vid kontinuerlig drift med platstjänster - GPS - på?

 

En Lenovo Tab M8 Gen 4 (8" MTK) kostar ca 2000:- och har enligt hemsidan en batterikapacitet om

5100mAh.

 

Är det värt knappt 800:- för ca 2 000mAh?

 

Hur laddar ni?

 

Monterar ni?

 

Tanken är att ha ett fullgott back-uppsystem om plottern driftar.

 

alt en 

Lenovo Tab M10 (3rd Gen) för 1929:- med Integrated 5000mAh / 5100mAh.

 

 

 

 

Redigerad av GTI
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev GTI:

En Lenovo Tab M8 Gen 4 (8" MTK) kostar ca 2000:- och har enligt hemsidan en batterikapacitet om

5100mAh.

 

Är det värt knappt 800:- för ca 2 000mAh?

 

Hur laddar ni?

 

Monterar ni?

Det är främst 800kr för en dryga 2 tum större skärm .... och några av kronorna är nog oxå för det är Samsung som är generellt dyrare än Lenovo.
 

10 tummare har oftast större batteri än 8 tummare pga mer plats för batteri, men drar ju mer oxå. Skillnad i faktisk driftstid vet jag inte. Så här skriver ett test av just Samsung tab A8 "I ett hängmatte-scenario, strömning av film på hög ljusstyrka, tar batteriet slut på mellan sex och åtta timmar"

 

Själv har jag motorbåt och där är min platta inkopplad till USB uttag och laddar under navigering. Har ett enkelt löst ställ som är stabilt nog för de rullningar i vågor som jag får.

För segelbåtar krävs säkert en annan lösning.

 

En surfplatta för 3000kr har generellt väldigt dålig prestanda. För lika peng så har nog samsung lägre prestanda än lenovo. Själv tycker jag dock att samsung har en finare anpassning av sitt android. 
 

Sen finns ju Nokia, Acer mfl i lågprissegmentet. Många av dessa tror jag kör en mer eller mindre rå android (utan egna snpassningar), vilket har sina för och nackdelar.


 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rät får man installera Navionics kort på flera enheter så risjen för att plötsligt vara utan sjökort är väldigt liten med Bavionics.

 

En surfplatta kan ju vara den huvudsakliga plottern, me  så kan man ju ha en extra telefon som back up och så kan man ha en installation i sin vanliga telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikar också på Samsung A8. Men behövs simkort/4g för o köra eniro? Ser att det finns A8 med e-sim. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Landgren123:

Kikar också på Samsung A8. Men behövs simkort/4g för o köra eniro? Ser att det finns A8 med e-sim. 

Borde inte behövas om den har inbygg gps. Har en iPad, som förvisso har sim-kort, men har aldrig haft något i. Apple är ju snåla som vanligt, så det är bara 4g modellen som har gps...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-04 vid 07:57 skrev Wildeside:

Jag har en

https://www.oukitel.se/products/oukitel-rt1

Tycker att den känns ganska gedigen

Hur upplever du den i fullt solljus?

 

Det finns ju även en nyare model som heter R2 som dessutom har batteri på hela 20.000 mAh viket man borde klara sig ett bra tog med utan laddning, tyvärr har ju även den på pappret lite för klen ljusstyrka på 400 nits.

https://www.oukitel.se/products/oukitel-rt2

 

Här är iallfall en som verkar nöjd med Oukitle R2, även om den inte demonstreras i särskilt soligt väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

No_jah ursäkta att svaret har dröjt men är inte så aktiv här på forumet.

Jag har Oukitelen mer som backup system och för att surfa runt och kolla nån film ibland.

Den fungerar ganska ok i solljus men ligger ljusår efter om man jämför mot garmin plottern jag har.

I direkt solljus är den inget vidare men jag har styrhytt så det gör en viss skillnad emot att sitta i tex en öppen båt, där jag inte skulle rekommendera någon surfplatta om det är en solig dag.

Men smaken är som baken, en del tycker att surfplattan är tillräcklig även då.

Det bästa är nog att försöka skaffa sig en egen uppfattning om vad man vill ha för navigationssystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en asgammal sony tablet z

den har alltid funkat bra och är vattentålig men batteriet har väl snart gjort sitt så jag har den på laddning i styrhytten om den behövs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...