Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patrikflink

Aluminium polering.

Rekommendera Poster

Tänkte i år ska jag polera upp all aluminium, men vad ska man lägga på sist för att bibehålla finnish så inte sol och UV gör så det ärjar igen?

 

Ska gå över med en lite maskin på hela ramen för rutorna och diverse stolsben och bordsben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ren aluminiumyta oxideras snabbt till aluminiumoxid, ett hårt och slitstarkt mineral (Al2O3, kallas även korund i mineralform, eller rubin/safir i ädelstenskvalitet, och används som slipmedel i slippapper, slippasta m m) som bildar mikrokristaller eller amorfa lager som då ser vitaktiga ut. Ska man behålla aluminium hyfsat metallblankt, kromlikt, behöver man högglanspolera, men inte ens då är det säkert att det förblir snyggt länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Samma försegling eller vax som du har på övriga båten fungerar bra. Annars finns ju alltid medel avsedda för just aluminium men jag kan inte säga att det är värt att prova, jag har aldrig märkt någon skillnad jämfört med ett vanligt vax.

 

Men om ytan är porös så har jag inget tips till dig.

 

https://www.seasea.se/båtvård/hempel-båtvård/aluminiumskydd-hempel-alu-protect

Redigerad av Eric8
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

En ren aluminiumyta oxideras snabbt till aluminiumoxid, ett hårt och slitstarkt mineral (Al2O3, kallas även korund i mineralform, eller rubin/safir i ädelstenskvalitet, och används som slipmedel i slippapper, slippasta m m) som bildar mikrokristaller eller amorfa lager som då ser vitaktiga ut. Ska man behålla aluminium hyfsat metallblankt, kromlikt, behöver man högglanspolera, men inte ens då är det säkert att det förblir snyggt länge.

Okej.

Högglanspolera har jag gjort tidigare på turbos och div. aluminium på bildelar, så inga problem där.

Upplevde att det stod sig någorlunda iallafall. Det var därför jag frågade om det hjälper om man lägger typ vax eller något annat då båtar har exponering av salt och UV på ett annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eric8:

Samma försegling eller vax som du har på övriga båten fungerar bra. Annars finns ju alltid medel avsedda för just aluminium men jag kan inte säga att det är värt att prova, jag har aldrig märkt någon skillnad jämfört med ett vanligt vax.

 

Men om ytan är porös så har jag inget tips till dig.

 

https://www.seasea.se/båtvård/hempel-båtvård/aluminiumskydd-hempel-alu-protect

Tack för tipset, ska undersöka produkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev patrikflink:

Okej.

Högglanspolera har jag gjort tidigare på turbos och div. aluminium på bildelar, så inga problem där.

Upplevde att det stod sig någorlunda iallafall. Det var därför jag frågade om det hjälper om man lägger typ vax eller något annat då båtar har exponering av salt och UV på ett annat sätt.

Att polera bildelar är väl en sak, en polerad turbo är ju varm och go, där bildas det ingen fukt, eller om det gör det dunstar den snabbt, men i båten oxiderar grejerna snabbare. 

Aluminiumdetaljer ombord kan ha olika legeringar eller vara eloxerade på litet olika sätt. Redan föreslaget aluminiumskydd fungera bra, men gör inte ytan blankare. Man kan lika gärna använda Benarolja, särskilt på eloxerade detaljer som är infärgade på något vis. Jag fick tipset av en kille med en norsk båt som hade bruna rutramar. Men Benaroljan kan ju bli litet kladdig.

 

Vanliga "ofärgade" aluminiumdetaljer som en gång varit blanka kan man polera upp med vanlig Autosol, men då skall alltså inte aluminiumet vara färgat på något vis, för då kan man gnugga bort det färgade ytskiktet, om man nu gnuggar hårt eller om ytskitet är tunt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 bekanta, en med Buster och en med Silver, som polerar sina båtar så att skroven är som perfekta speglar varje vår. De använder flytande autosol för att polera och sen fönsterputs för att få det rent efteråt. Det håller sig i princip hela året, men jobbet måste göras om varje vår. Det blir sjukt snyggt!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Att polera bildelar är väl en sak, en polerad turbo är ju varm och go, där bildas det ingen fukt, eller om det gör det dunstar den snabbt, men i båten oxiderar grejerna snabbare. 

Aluminiumdetaljer ombord kan ha olika legeringar eller vara eloxerade på litet olika sätt. Redan föreslaget aluminiumskydd fungera bra, men gör inte ytan blankare. Man kan lika gärna använda Benarolja, särskilt på eloxerade detaljer som är infärgade på något vis. Jag fick tipset av en kille med en norsk båt som hade bruna rutramar. Men Benaroljan kan ju bli litet kladdig.

 

Vanliga "ofärgade" aluminiumdetaljer som en gång varit blanka kan man polera upp med vanlig Autosol, men då skall alltså inte aluminiumet vara färgat på något vis, för då kan man gnugga bort det färgade ytskiktet, om man nu gnuggar hårt eller om ytskitet är tunt.

Blir rubbing såklart och sedan polerpasta, vet hur jag ska göra för att få blankt då jag gjort det några gånger, senaste var en ventilkåpa till en bil.

Allt är ofärgat, men ser jättetråkigt ut nu. Där av min fråga om skydd (vax) kan göra så det blir kvar säsong i alla fall. 

 

Bifogar en länk på en ganska snabb lösning om grunden är bra (har testat med gott resultat):

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog testat någon keramisk coating på dom delar som inte är så utsatta för saltvatten.

Om ytorna inte är för komplexa hade jag annars kört med ppf "folie" (för bilar) och kört en ppf-sealer på kanterna. Aluminium oxiderar ju snabbt, så det gäller att få det tätt  på kanterna så det inte börjar krypa in under folien. Går ju snabbt o enkelt att testa och är relativt billigt.

 

Annars ska det här medlet ska tydligen vara bra enligt dom jänkare som testat, men vet inte var man får tag på det i Europa.

https://sharkhidestore.com/products/sharkhide-metal-and-aluminum-protectant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev buzzer:

Annars ska det här medlet ska tydligen vara bra enligt dom jänkare som testat, men vet inte var man får tag på det i Europa.

https://sharkhidestore.com/products/sharkhide-metal-and-aluminum-protectant

Verkar vara en genomskinlig epoxyvariant. Troligtvis kan man använda en tunn epoxylack för liknande resultat. Men känns överdrivet för detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-03 vid 19:14 skrev buzzer:

Om ytorna inte är för komplexa hade jag annars kört med ppf "folie" (för bilar) och kört en ppf-sealer på kanterna.

 

Var köper man billig folie att testa med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Dava said:

 

Var köper man billig folie att testa med?

Det finns rätt bra ppf utbud på amazon.se i olika storlekar och fabrikat. Drygt en hundralapp och uppåt. Är det ren polerad aluminium bör man nog undvika såp/spritlösning med vatten vid applicering. Finns nog risk för oxidation annars. Men värt att testa tycker jag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...